Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Scenáristická geneze husitské trilogie Otakara Vávry
Thesis title in Czech: Scenáristická geneze husitské trilogie Otakara Vávry
Thesis title in English: Otakar Vávra's Hussite Trilogy: Genesis of the Screenplay
Key words: husitská trilogie|Otakar Vávra|marxismus|Alois Jirásek|ideologie|Josef Macek|Miloš Václav Kratochvíl|historický film|interpretace
English key words: Hussite Trilogy|Otakar Vávra|Marxism|Alois Jirásek|Ideology|Josef Macek|Miloš Václav Kratochvíl|Historical Film|Interpretation
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Film Studies Department (21-KFS)
Supervisor: prof. PhDr. Ivan Klimeš
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 10.02.2020
Date of assignment: 10.02.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 12.02.2020
Date and time of defence: 08.09.2021 09:30
Date of electronic submission:18.08.2021
Date of proceeded defence: 08.09.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Stanislava Přádná
 
 
 
Guidelines
Husitská trilogie režiséra Otakara Vávry z let 1954 až 1956 (Jan Hus, Jan Žižka, Proti všem) je vnímána jako jedna z vlajkových lodí československé kinematografie poúnorového období. Jednalo se o projekt do té doby na Barrandově nevídaných produkčních rozměrů, s prestižním obsazením a v neposlední řadě s výrazným propagandistickým potenciálem. Z toho důvodu šlo o produkci ze strany komunistické moci nepochybně velmi žádanou a současně pečlivě sledovanou. Vávra a jeho spoluscenárista Miloš Václav Kratochvíl vypracovali scénáře k jednotlivým dílům trilogie v letech 1949 až 1953. Jejich přípravná práce probíhala tedy současně se vznikem oficiálního akademického výkladu husitského hnutí a epochy z marxisticko-leninistického hlediska, jehož průkopníky byli zejména Josef Macek a František Kavka.
Přestože provázanost obou prací je nepopiratelná (např. Macek se na husitské trilogie podílel jako historický konzultant), vzhledem k dlouhé době zrodu scénářů nelze Vávrovy filmy brát pouze jako umělecké ztvárnění komunistickou stranou zaštítěné interpretace. Tato interpretace se rovněž teprve rodila a výsledné filmové produkty, tak nutně představují spíše pohled, který je kompromisem mezi ní a dalšími vlivy. Takovým vlivem je samozřejmě Alois Jirásek, z jehož díla všechny tři snímky deklaračně (ve třetím díle Proti všem i fakticky) vycházejí. Ačkoliv Jirásek se po uchopení moci komunisty stal protežovaným autorem a v rámci tzv. jiráskovské akce došlo k opětovnému vydávání jeho spisů velkým nákladem, literátovo čtení husitské revoluce má k Mackově nebo Kavkově výkladu daleko. Nakonec nemůžeme ani ignorovat fakt, že Vávrův spoluautor Kratochvíl sám již předtím vydal dvě prózy o Janu Husovi, a že původní plán scenáristické dvojice se od výsledku velmi liší (Vávra se původně plánoval Husovu životu věnovat jak v prvním, tak v druhém díle, samotnou revoluci měl zachytit pouze film třetí).
Ze všech těchto okolností je jasné, že zrod této spektakulární filmové série nebyl přímočarý v tom smyslu, že by šlo o objednávku zpracovanou režimem daným pohledem, nýbrž že se při něm střetával pohled zavedený a širší veřejností zafixovaný (Jirásek) s rodící se režimem protežovanou interpretací (Macek) a se silnými a originálními tvůrčími osobnostmi Kratochvíla a Vávry.
Otázka, které se hodlám věnovat je právě způsob, jakým se tyto pohledy střetávaly a který v jednotlivých fázích vzniku filmového libreta převažoval. Nehodlám se zabývat pouze výsledkem, ale pomocí průzkumu předběžných verzí scénáře, poznámek jeho autorů, posudků ze strany poradce Josefa Macka, Filmové rady a dalších orgánů státního filmu bych rád zmapoval cestu, která ke stvoření onoho výsledku vedla.
References
ČORNEJ, Petr. Husitská tématika v českém filmu (1953-1968) v kontextu dobového nazírání na dějiny. In: Iluminace 7, 1995, 19-20
ČORNEJ, Petr. Husitská trilogie a její dobový ohlas. In: KOPAL, Petr (ed.). Film a dějiny. Praha 2005
ČORNEJ, Petr. Jan Žižka. Život a doba husitského válečníka. Praha 2019
HRABÁK, Josef. Miloš V. Kratochvíl. Praha 1979
JIRÁSEK, Alois. Proti všem. Praha 1950
JIRÁSEK, Alois. Jan Hus. Praha 1951
JIRÁSEK, Alois. Jan Žižka. Praha 1955
KAVKA, František. Husitská revoluční tradice. Praha 1953
KLIMEŠ, Ivan. K povaze historismu v hraném filmu poúnorového období. In: Filmový sborník historický 2, 1991, 81-86
KRATOCHVÍL, Miloš V. Mistr Jan. Praha 1951
KRATOCHVÍL, Miloš V. Pochodeň. Praha 1953
KŘESŤAN, Jiří. Zdeněk Nejedlý. Politik a vědec v osamění. Praha 2012
MACEK, Josef. Husitské revoluční hnutí. Praha 1952
MACEK, Josef. Tábor v husitském revolučním hnutí I., II. Praha 1952-1955
MACURA, Vladimír. Český sen. Praha 1998
NEJEDLÝ, Zdeněk. Hus a naše doba. Praha 1936
NEJEDLÝ, Zdeněk. Alois Jirásek. Praha 1946
PALACKÝ, František. Dějiny národu českého v Čechách a v Moravě. Praha 1926
RAK, Jiří. Bývali Čechové… Historické mýty a stereotypy. Praha 1994
SZCZEPANIK, Petr. Továrna Barrandov. Svět filmařů a politická moc 1945–1970. Praha 2016
VÁVRA, Otakar. Zamyšlení režiséra. Praha 1982
VÁVRA, Otakar. Podivný život režiséra. Praha 1996
VÁVRA, Otakar. Paměti aneb Moje filmové století. Praha 2011
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html