Hedonic or pragmatic preferences? A comparative analysis of Android and iOS users from the perspective of UX and information behaviour
Thesis title in Czech: | Hedonické nebo pragmatické preference? Komparativní analýza uživatelů platforem Android a iOS z pohledu UX a informačního chování |
---|---|
Thesis title in English: | Hedonic or pragmatic preferences? A comparative analysis of Android and iOS users from the perspective of UX and information behaviour |
Key words: | uživatelská zkušenost (UX)|hedonicko-pragmatický model|interakce člověk-počítač (HCI)|informační chování|Android|iOS|mobilní platformy|smartphony |
English key words: | user experience (UX)|hedonic-pragmatic model|human-computer interaction (HCI)|information behaviour|Android|iOS|mobile platforms|smartphones |
Academic year of topic announcement: | 2019/2020 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | angličtina |
Department: | Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies (21-UISKNM) |
Supervisor: | doc. Mgr. Vít Šisler, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 07.02.2020 |
Date of assignment: | 07.02.2020 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 18.02.2020 |
Date and time of defence: | 07.09.2021 09:00 |
Date of electronic submission: | 28.07.2021 |
Date of proceeded defence: | 07.09.2021 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D. |
Advisors: | Mgr. Jakub Ferenc |
Guidelines |
Práce bude zkoumat rozdíly mezi platformami Android a iOS z perspektivy uživatelské zkušenosti (UX), respektive jejich uživatelů samotných. Jejím cílem je zjistit, co utváří uživatele těchto platforem a prozkoumat jejich vztah ke svým zařízením. Na základě výzkumů týkajících se zákaznického chování, uživatelů smartphonů, zejména dle Amorim (2017), budeme ověřovat následující hypotézy: 1) uživatelé obou platforem se liší svými preferencemi na hedonicko-pragmatické škále (uživatelé iOS kladou větší důraz na hedoničnost, zatímco uživatelé Androidu na pragmatičnost) 2) uživatelé obou platforem se liší svým informačním chováním (uživatelé iOS zjišťují méně informací o alternativách, jednají více na základě doporučení okolí či „peer pressure“). Teoretická část práce bude rešerší existující akademické literatury zaměřené na výzkum UX jako paradigma HCI, platforem a ekosystémů, ale i rozdílů mezi uživateli obou platforem. Budou představeny koncepty hedonicko-pragmatické škály, informačního chování a také výzkumná metoda Microsoft Product Reaction Cards. Součástí práce bude také kvalitativní výzkum mezi uživateli obou platforem (na základě rešerše bude zvoleno rozdělení uživatelů dle jejich užívaného zařízení a verze softwaru). S účastníky budou vedeny polostrukturované rozhovory, během nichž bude zjišťován jejich vztah k jejich zařízením za využití metody Microsoft Product Reaction Cards, a testováno jejich informační chování (budou tázáni např. jaké byly jejich zdroje při výběru platformy a zároveň budou testovány znalosti v oblasti smartphonů). Na základě tohoto rozhovoru vyhodnotíme, kam spadají zkušenosti a preference jednotlivých uživatelů na hedonicko-pragmatickou škálu. Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty. |
References |
AMORIM, Marta Maria Rodrigues Pessoa de. Hedonic and utilitarian attitudes towards technology and innovation: Purchase Intentions of Audio Devices – the AirPods Case [online]. 2017 [cit. 2019-12- 10]. Dostupné z:https://repositorio.ucp.pt/bitstream/10400.14/22128/1/THESIS%20MARTA_Final.pdf BARNUM, Carol M. Usability Testing Essentials [online]. Elsevier, 2011, 2011 [cit. 2019-12-10]. DOI: 10.1016/B978-0-12-375092-1.00006-4. ISBN 9780123750921. Dostupné z: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/B9780123750921000064 KIM, Junghun, Hyunjoo LEE a LEE. Journal of Retailing and Consumer Services [online]. 2020, 52 [cit. 2019-12-10]. DOI: 10.1016/j.jretconser.2019.101907. ISSN 09696989. Dostupné z: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0969698919304990 NORMAN, Donald A. The design of everyday things. New York: Doubleday, 1988. ISBN 0385267746. TURNER, Phil. HCI Redux: The Promise of Post-cognitive Interaction. New York, NY: Springer Berlin Heidelberg, 2016. ISBN 978-3-319-42233-6. HASSENZAHL, Marc. Experience Design: Technology for All the Right Reasons. Synthesis Lectures on Human-Centered Informatics. 2010, 3(1), 1-95. DOI: 10.2200/S00261ED1V01Y201003HCI008. ISSN 1946-7680. Dostupné také z:http://www.morganclaypool.com/doi/abs/10.2200/S00261ED1V01Y201003HCI008 HASSENZAHL, Marc. The Thing and I: Understanding the Relationship Between User and Product. Funology. Dordrecht: Springer Netherlands, 2005, 2003, 3(1), 31-42. Human-Computer Interaction Series. DOI: 10.1007/1-4020-2967-5_4. ISBN 978-1-4020-2966-0. ISSN 1946-7680. Dostupné také z: http://link.springer.com/10.1007/1-4020-2967-5_4 DIEFENBACH, Sarah, Nina KOLB a Marc HASSENZAHL. The 'hedonic' in human-computer interaction. In: Proceedings of the 2014 conference on Designing interactive systems - DIS '14 [online]. New York, New York, USA: ACM Press, 2014, 2014, s. 305-314 [cit. 2019-12-10]. DOI: 10.1145/2598510.2598549. ISBN 9781450329026. Dostupné z: http://dl.acm.org/citation.cfm?doid=2598510.2598549 HASSENZAHL, Marc. The hedonic/pragmatic model of user experience. In: Towards a UX Manifesto [online]. 2007-9-1, s. 10-15 [cit. 2019-12-10]. DOI: 10.14236/ewic/HCI2007.95. Dostupné z: https://scienceopen.com/document?vid=de84cfb0-a87b-496a-a140-bf6a9c50478e |