Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Fikční světy ve videohrách
Thesis title in Czech: Fikční světy ve videohrách
Thesis title in English: Fictional worlds in video games
Key words: fikční světy|ludofikční světy|videohry|herní světy|herní studia
English key words: fictional worlds|ludofictional worlds|videogames|game worlds|game studies
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies (21-UISKNM)
Supervisor: doc. Mgr. Vít Šisler, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 07.02.2020
Date of assignment: 07.02.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 18.02.2020
Date and time of defence: 07.09.2021 09:00
Date of electronic submission:28.07.2021
Date of proceeded defence: 07.09.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. et Mgr. Čeněk Pýcha, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem diplomové práce je pokusit se aplikovat Doleželovu literární teorii fikčních světů na videohry v rámci herních studií. Pokud se její aplikace prokáže jako přínosná, pak se může stát potencionálním nástrojem ke zkoumání herních narativů, žánrů, herních mechanik ad. Také nabízí společný dialog mezi literárněvědnými teoretiky a badateli herních studií. Dále se práce bude věnovat definování podoby a tvorby fikčních světů ve videohrách a komparaci těchto světů s literárními fikčními světy. Ve výzkumu bude použita obsahová analýza a komparativní metoda.

Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
References
AARSETH, E. (1997). Cybertext: Perspectives on Ergodic Literature. Baltimore and London: Johns Hopkins University Press.
AARSETH, E. (2005). Doors and perception: Fiction vs. simulation in games. Paper presented at the Digital Arts and Culture conference, Copenhagen. Dostupné z: https://www.researchgate.net/profile/Espen_Aarseth/publication/228953402_Doors_and_Perception_Fiction_vs_Simulation_in_Games/links/57a85b0c08ae455e85487109/Doors-and-Perception-Fiction-vs-Simulation-in-Games.pdf
BÍNA, D. (2010). Narativ a fikční světy v nových médiích: od literatury k počítačovým hrám. In: Bočák, M., & Rusnák, J. (eds.): Médiá a text 3. Mediálny text: variácie mediálneho diskurzu – popkultúra. (s. 15–25). Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove.
DOLEŽEL, L. (2003). Heterocosmica: fikce a možné světy. Praha: Karolinum.
ECO, U. (2004). O literatuře. Praha: Argo.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html