Osobní data jako komodita: jak trh s daty funguje, jakou mají cenu a co o tom čeští uživatelé internetu vědí
Thesis title in Czech: | Osobní data jako komodita: jak trh s daty funguje, jakou mají cenu a co o tom čeští uživatelé internetu vědí |
---|---|
Thesis title in English: | Personal data as a commodity: how does the data market work, what is data worth and what Czech internet users know about it |
Key words: | osobní data|uživatelská data|online sběr dat|extrakce dat|soukromí na internetu|cena dat|hodnota dat|trh s daty|agregátoři dat|cílená reklama|personalizace reklam |
English key words: | personal data|user data|data extraction imperative|online privacy|internet privacy|data value|data market|data brokers|data aggregators|targeted ads|personalized advertising |
Academic year of topic announcement: | 2019/2020 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies (21-UISKNM) |
Supervisor: | doc. Mgr. Vít Šisler, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 07.02.2020 |
Date of assignment: | 07.02.2020 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 18.02.2020 |
Date and time of defence: | 05.09.2022 09:00 |
Date of electronic submission: | 26.07.2022 |
Date of proceeded defence: | 05.09.2022 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Josef Šlerka, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem diplomové práce je zmapovat trh s osobními daty; jak funguje, jaké vlivy ho zformovaly do dnešní podoby a jak ho vnímá veřejnost. Teoretická část bude založená na systematické rešerši akademických zdrojů, médií, legislativy a dalších relevantních pramenů. Zjištění z teoretické části budou následně rozšířena o kvalitativní výzkum, který metodou hloubkových rozhovorů zjistí, nakolik jsou si Češi vědomí toho, co se s jejich daty děje, jakou pro ně mají hodnotu a jaký mají na současné nastavení trhu názor. Práce přispěje k lepšímu pochopení trhu s osobními daty a také vztahu mezi digitálními společnostmi a tuzemskými uživateli jejich služeb. Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty. |
References |
ZUBOFF, Shoshana. The age of surveillance capitalism: the fight for a human future at the new frontier of power. New York: PublicAffairs, 2018. ISBN 978-1-61039-569-4. VARIAN, Hal. Beyond Big Data [online]. In: . Presented at the NABE Annual Meeting, San Francisco, CA., 10. 9. 2013 [cit. 2020-01-07]. Dostupné z: http://people.ischool.berkeley.edu/~hal/Papers/2013/BeyondBigDataPaperFINAL.pdf CRAIN, Matthew. The limits of transparency: Data brokers and commodification. New media & society [online, SAGE]. 2018, 2016, (20(1), 88-104 [cit. 2020-01-07]. DOI: o0r.g1/107.171/1774/6114641444841861665577096. MOROZOV, Evgeny. The net delusion: the dark side of internet freedom. New York: PublicAffairs, [2011]. ISBN 978-1-61039-106-1. OECD, Exploring the Economics of Personal Data: A Survey of Methodologies for Measuring Monetary Value. Paříž, OECD Digital Economy Papers, No. 220, OECD Publishing, 2. 4. 2013. Dostupné z: http://dx.doi.org/10.1787/5k486qtxldmq-en |