Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Zapojení neslyšících dětí do volnočasových aktivit: sonda do aktuální situace v ČR
Thesis title in Czech: Zapojení neslyšících dětí do volnočasových aktivit: sonda do aktuální situace v ČR
Thesis title in English: Involvement of deaf children in leisure activities: a probe into the current situation in the Czech Republic
Key words: dům dětí a mládeže|identita Neslyšících|Junák – Český skaut|kultura Neslyšících|neslyšící děti|podpůrná opatření|volnočasové aktivity|základní umělecká škola
English key words: Youth centre|Deaf identity|Scout|Deaf culture|deaf children|support provision|leisure activities|Elementary art school
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institut of Deaf Studies (21-UJKN)
Supervisor: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 07.02.2020
Date of assignment: 07.02.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 12.02.2020
Date and time of defence: 31.01.2022 08:00
Date of electronic submission:02.01.2022
Date of proceeded defence: 31.01.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Lucie Sedláčková Půlpánová
 
 
 
Guidelines
Drtivá většina českých prací pojednávajících o vzdělávání neslyšících dětí se zaměřuje na vzdělávání v době vyučování, tj. na tzv. školní vzdělávání a téměř či zcela opomíjí vzdělávání mimoškolní, resp. volnočasové. „Volnočasové aktivity“ přitom mohou hrát v životě dětí – včetně dětí neslyšících – velmi významnou roli. Diplomantka se ve své práci zaměří na zapojení neslyšících dětí do volnočasových aktivit v základních uměleckých školách, v domech dětí a mládeže a v oddílech organizace Junák – Český skaut, z.s., tj. ve třech typech „volnočasových center“, jež spojuje celorepubliková působnost a dobrá dostupnost, zapojení velkého množství dětí a nulové primární zaměření na neslyšící děti, naopak se vzájemně liší principy svého fungování a financování.

Cílem práce, ukotvené v kulturně-lingvistickém pohledu na hluchotu, bude a) zmapovat účast neslyšících dětí na aktivitách těchto tří „volnočasových center“ (počet dětí, jejich složení dle preferované komunikace, poskytovaných podpůrných opatření atd.); b) popsat různé skutečnosti ovlivňující zapojení neslyšících dětí do činnosti sledovaných „volnočasových center“, a to jak vlivy „objektivní“, včetně jejich přístupu – v širokém smyslu slova – k neslyšícím dětem, tak vlivy „subjektivní“, včetně kulturně-lingvistických (funkce volného času ve vztahu k preferenci komunikačního prostředí a určitého druhu sociálních vazeb, ne/identifikace s komunitou N/neslyšících…).

Postup práce:

1. Studium – zejména zahraniční – odborné literatury zabývající se funkcí volnočasových aktivit v životě dětí a specificky v životě dětí neslyšících (termín „neslyšící“ je v celé práci užíván genericky pro široce pojatou množinu dětí „se sluchovým postižením“), včetně funkcí spjatých s ne/identifikací s komunitou N/neslyšících... Studium zdrojů osvětlujících funkci, fungování a financování základních uměleckých škol, domů dětí a mládeže a organizace Junák – Český skaut, z.s.

2. Výzkumné šetření: (a) elektronické dotazníkové šetření směřované na management základních uměleckých škol, domů dětí a mládeže a organizace Junák – Český skaut, z.s.; (b) polořízené rozhovory s pracovníky vybraných základních uměleckých škol, domů dětí a mládeže, organizace Junák – Český skaut, z.s., speciálně pedagogických center „pro sluchově postižené“, neslyšících dětí, jejich rodičů apod., příp. observace ve vybraných základních uměleckých školách, domech dětí a mládeže a v oddílech organizace Junák – Český skaut, z.s. Metodika sběru dat je inspirována metodikou tematických šetření ČŠI (viz https://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Tematicka-zprava-Vzdelavani-deti-a-zaku-se-sluchov).

3. Usouvztažnění poznatků nabytých studiem zdrojů a dat získaných prostřednictvím výzkumného šetření. Interpretace diplomantčiných zjištění a jejich zapojení do širšího kontextu.
References
COHEN, L. Train go sorry: inside a deaf world. Boston: Houghton Mifflin, 1994.

ETTLEROVÁ, Ludmila. Volnočasové a zájmové aktivity žáků škol pro sluchově postižené [online]. Praha, 2014. Bakalářská práce. Karlova Univerzita. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/137684/.

HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004.

HOLAJOVÁ. Kateřina. Volnočasové aktivity neslyšících adolescentů [online]. Praha, 2010. Bakalářská práce. Karlova Univerzita. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/download/130040488.

KALOUSOVÁ, Josefina. Identita českých neslyšících Romů [online]. Praha, 2012. Bakalářská práce. Karlova Univerzita. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/87488/.

KAPLÁNEK, M. (ed.) Čas volnosti, čas výchovy. Pedagogické úvahy o volném čase. Praha: Portál, 2012.

KNOTOVÁ, D. Pedagogické dimenze volného času. Brno: Paido, 2011.

LADD, P. Understanding Deaf Culture: In Search of Deafhood. British Library Cataloguing in Publication Data, 2003.

LANE, H. The Mask of Benevolence. California: DawnSignPress, 1999.

LANE, H., HOFFMEISTER, R., BAHAN, B. A Journey into the DEAF-WORLD. California: DawnSignPress, 1996.

LEIGH, I., O'BRIEN, C. Deaf Identities. Oxford: Oxford University Press, 2019.

PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002.

RNID for deaf and hard of hearing people. Inclusion: what deaf pupils think. London: RNID, 2002.

TŮMA, J. Pedagogika volného času. Praha: VŠTVS PALESTRA, 2018.

VÁŽANSKÝ, M. Základy pedagogiky volného času. Brno: Print-Typia, 2001.

Zaidman-Zait, A., Dotan. A. Everyday Stressors in Deaf and Hard of Hearing Adolescents: The Role of Coping and Pragmatics. [online]. The Journal of Deaf Studies and Deaf Education, Volume 22, Issue 3, July 2017, pp. 257–268, https://doi.org/10.1093/deafed/enw103 [a zdroje zde uvedené].

Publikace pojednávající o problematice identity N/neslyšících, kultuře N/neslyšících, Deaf gain atd., např. dostupné zde: https://www.freebooksget.com/book/deaf-culture-exploring-deaf-communities-in-the-united-states; https://all-med.net/pdf/deaf-identities/.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html