Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Problémové chování žáka ve vyučovací hodině na základní škole
Thesis title in Czech: Problémové chování žáka ve vyučovací hodině na základní škole
Thesis title in English: Problematic behaviour of schoolchild in the lesson at primary school
Key words: Problémové chování|rušivé chování|management školní třídy|třídní pravidla|kázeň
English key words: misbehaviour|disruptive behaviour|classroom management|classroom rules|discipline
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: PhDr. David Čáp, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 31.01.2020
Date of assignment: 31.01.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 11.02.2020
Date and time of defence: 03.09.2020 00:00
Date of electronic submission:26.07.2020
Date of proceeded defence: 03.09.2020
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Eva Šírová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem práce je popsat problémové chování žáků v pedagogicko-psychologických souvislostech. Pozornost je zaměřena zejména na takové problémové chování, které narušuje učební proces dětí a které děti mohou alespoň částečně ovlivnit.



Obsahem literárně přehledové části bude především samotné problémové chování žáků základní školy ve vyučovací hodině, jeho příčiny a podoby, funkce nevhodného chování a nastavování hranic vhodného a nevhodného chování ve výuce. Úvodní kapitola bude věnována managementu třídy a tomu, jak by mělo vyučování probíhat, aby byly minimalizovány příležitosti k nevhodnému chování a co dětem pomáhá při řešení problémových situací. Na chování žáků má vliv klima třídy, míra spolupráce učitele a žáka, čemuž bude věnována druhá kapitola.



Výzkumným tématem je vnímání hranice mezi vhodným a nevhodným chováním ze strany žáka i učitele. Předmětem návrhu výzkumu je zejména takové problémové chování, které může žák alespoň částečně ovlivnit a které narušuje jeho učební proces. První etapu výzkumu bude představovat kvalitativní výzkum mezi učiteli a žáky, při němž bude mapováno, k jakým problémovým situacím ve vyučovacích hodinách v současné škole dochází. V druhé etapě budou z odpovědí metodou obsahové analýzy vytvořeny modelové situace, které budou následně žáci i učitelé hodnotit v dotazníku. Na škále budou usuzovat, jestli je chování vhodné, přijatelné nebo nevhodné či dokonce nepřípustné.



Projekt bakalářské práce může rozšířit poznatky o školní interakci učitele a žáka a přispět k efektivnějšímu působení učitele.
References
Hodges, K., Xue, Y., & Wotring, J. (2004). Outcomes for Children with Problematic Behavior in School and at Home Served By Public Mental Health. Journal of Emotional & Behavioral Disorders, 12(2), 109–119.

Mertin, V. & Krejčová, L. (2013). Problémy s chováním ve škole – jak na ně: individuální výchovný plán. Praha: Wolters Kluwer Česká republika.

Navrátil, S. & Mattioli, J. (2011). Problémové chování dětí a mládeže. Praha: Grada.

Ronen, T. (2000). Psychologická pomoc dětem v nesnázích: kognitivně-behaviorální postupy při práci s dětmi. Praha: Portál.

Štípek, P. (2011). Dítě na zabití. Praha: Portál.

Vágnerová, M. (2004). Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum.

Vlčková, K., Květon, P., Ježek, S., Mareš, J., & Lojdová, K. (2019). Adaptace škály managementu chování a výuky na české podmínky. Studia Paedagogica, 24(1), 135-155.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html