Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vizuální poezie a introvertní konceptualismus: Význam slova v neoficiálním umění Čech a Ruska v letech 1960 - 1980
Thesis title in Czech: Vizuální poezie a introvertní konceptualismus: Význam slova v neoficiálním umění Čech a Ruska v letech 1960 - 1980
Thesis title in English: Visual poetry and introvert conceptual art: The Word’s Role in Czech and Russian Non-official in 1960th-1980th
Key words: vizuální poezie|konceptualismus|neoficiální umění|60. léta|70.léta|80.léta|české umění|ruské umění|sovětský underground|umění a společnost
English key words: visual poetry|conceptualism|non-oficial art|1960s|1970s|1980s|Czech art|Russian art|Soviet Underground|art and society
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Art History (21-UDU)
Supervisor: prof. doc. PhDr. Marie Klimešová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 21.01.2020
Date of assignment: 21.01.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 30.01.2020
Date and time of defence: 08.09.2020 09:00
Date of electronic submission:31.07.2020
Date of proceeded defence: 08.09.2020
Submitted/finalized: committed by worker on behalf on and finalized
Opponents: Milena Slavická
 
 
 
Guidelines
Tato bakalářská práce se zabývá spojením dvou významných fenoménů umění 20. století. Prvním z nich je vizuální poezie, která je charakteristická přehodnocením komunikativní hodnoty slova v rámci světového umění 60. let. Napětí mezi vírou v pevný objektivní význam slova a vědomím jeho manipulativnostii, zvláště v totalitní společnosti, se rodí na poli neoficiálního umění komunistických zemí zajímavější fenomén. Cílem této práce tím pádem je prozkoumat praktiky druhé vlny vizuální poezie v Čechách a Rusku a její vztah k slovu a jazyku jako spolehlivého systému. Za výsledek bych také považovala i komparace české a ruské neoficiální intermediální scény, kde byli zároveň v kontaktu básníci a výtvarníci. Budou zde zmíněna jména podstatná pro umění druhé poloviny 20. století včetně Jiřího Koláře, Ladislava Nováka, Jiřího Valocha, Vladimira Burdy a Václava Havla na české straně a Lianozovskou školou v čele s Vsevolodem Nekrasovem, Genrichom Sapgirem a následující generací moskevských konceptualistů v čele s Dmitrijem Prigovem na straně ruské.

This bachelor thesis deals with the connection of two important phenomena of 20th century art. The first one is visual poetry movement, which is characterized with a reconsideration of words‘ communicative value within the state of the society in the 1960s. The tension between the belief in the objective meaning of a word and the awareness of its manipulativeness, especially in totalitarian society, gives birth to a more interesting phenomenon in the field of unofficial art of the communist countries. The aim of this paper is to explore the practices of the Second Wave of visual poetry in the Czech Republic and Russia and its relationship to the word and language as a reliable system. Essential names for the art of the second half of the 20th century will be mentioned here, including Jiří Kolář, Ladislav Novák, Jiří Valoch, Vladimir Burda and Václav Havel from the Czech side; and the Lianozov School led by Vsevolod Nekrasov, Genrich Sapgir, and the next generation of Moscow conceptualists led by the famous Dmitry Prigov.
References
Seznam odborné literatury:
BOBRINSKAJA, Ekaterina. Čužie? Tom 1. Neoficialnoje iskusstvo. Mify. Strategii. Koncepcii.
Moskva, BREUS, 2012
BUDDEUS, Ondřej a Markéta MAGIDOVÁ. Třídit slova: literatura a konceptuální tendence 1949-2015. Praha
GLANC, T., HÄNSGEN, S., KOTYK, P., HAVEL, V., & PRIGOV, D. (2016). Havel - Prigov a česká experimentální tvorba. 2016, Praha
POMAJZLOVÁ, Alena. Obraz a slovo v českém výtvarném umění šedesátých let. Brno: Barrister & Principal, o.p.s. ve spolupráci se Západočeskou galerií v Plzni, [2017].
PRIGOV, Dmitrij ,exh. cat. for the exhibition «Dmitri Prigov: Dmitri Prigov», organized as part of the parallel program of the 54th Venice Biennale, co-produced by the State Hermitage Museum, St. Petersburg, the Ca’ Foscari University, Venice, the Dmitry Prigov Foundation, and the Barbarian Art Gallery, Zürich, 2011
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html