Ikonografie korejského buddhistického malířství
Thesis title in Czech: | Ikonografie korejského buddhistického malířství |
---|---|
Thesis title in English: | Iconography of Korean Buddhist Painting |
Key words: | ikonografie|malířství|buddhismus|Korea |
English key words: | Iconography|Painting|Buddhism|Korea |
Academic year of topic announcement: | 2019/2020 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Sinology (21-KSI) |
Supervisor: | Mgr. Michaela Pejčochová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 13.01.2020 |
Date of assignment: | 13.01.2020 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 21.01.2020 |
Date and time of defence: | 18.06.2020 08:00 |
Date of electronic submission: | 17.05.2020 |
Date of proceeded defence: | 18.06.2020 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PhDr. Miriam Löwensteinová, Ph.D. |
Guidelines |
Ve své bakalářské práci se diplomantka bude věnovat ikonografii buddhistického malířství. Cílem práce je zjistit, jaké symboly se v korejském buddhistickém umění vyskytují nejčastěji a jaké jsou jejich významy. Při zpracování bude postupovat následujícím způsobem: Nastíní účel buddhistického malířství, k čemu sloužilo a jak byly obrazy zpracovávány Popíše produktivní symboly vyskytující se v buddhistickém umění, zejména v regionu Koreje a Číny V praktické části zanalyzuje nejprve obecně korpus obrazů s postavami bóddhistatvů Kwanŭm a Amitábhy z období Korjŏ a popíše, jaké elementy se v nich nacházejí (barvy, rostlinná symbolika, atributy a gesta jednotlivých postav). Konkrétně se pak zaměří na dochovaná díla ze sbírky Národní galerie v Praze a na nich bude demonstrovat ikonografii, uvedenou v teoretické části. |
References |
Prameny: Korpus buddhistických svitků z období Korjo, přístupný na Wikipedia.com, https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Goryeo_Buddhist_paintings Literatura: AN Čä Hong. „Illustrated Painting on Amitabha in Late Goryo Dynasty – Focusing on Illustrated Paintings on Amitabha-Triad In Uesugi Shrine, Yonezawa, Japan.“ THE MISULSA (The Art History Journal) 30 (2008), str. 11–43. BEER, Robert. Symboly tibetského buddhismu. Praha: BB art, 2005. ISBN 80-7341-674-3. EBERHARD, Wolfram. Lexikon čínských symbolů: Obrázková řeč Číny. Praha: Volvox Globator, 2001. ISBN 80-7207-401-6. JACKSON, David. Tibetan Thangka Painting: Methods and Materials. London: Serindia Publications, 1984, Revised Editions 1988, 1984. KANG, Soyon. „The Moon Reflected in the Water: The Miraculous Response of Avalokiteśvara“ in „Water-moon Avalokitesvara Paintings“ of the Goryeo Dynasty. The Eastern Buddhist [online]. 47 (2016), č. 1, str. 29–55 [cit. 2019-10-28]. KIM, Čŏng. Pulhwa, čchanranhan pulgjo misurŭi segje. Pchadžu: Tolbegä, 2009. ISBN 9788971993491. Korean Cultural Heritage, Volume I: Fine Arts – Painting, Handcrafts, Architecture. Seoul: The Korea Foundation, 1994. ISBN 89-860-9006-1 LEE, Michaela. Ikonografie buddhistického sochařství v Koreji. Praha, 2012. Bakalářská práce. Univerzita Karlova. McBRIDE, Richard D. II. „Koryŏ Buddhist Paintings and the Cult of Amitābha: Visions of a Hwaŏm-Inspired Pure Land.“ Journal of Korean Religions 6 (2015), no. 1, str. 93–130. SORENSEN, Henrik. The Taenghwa Tradition in Korean Buddhism. Cahiers d’Extrême-Asie [online] 6 (1991), str. 95–115 [cit. 2019-10-25]. The Korean-English Buddhist DictionarySeoul: Bulkwang, 1979. ISBN 89-7479-756-9. YOUNGSOOK, Pak. Buddhist art in Korea. Korean art society journal [online] 3 (2011), str. 62–66 [cit. 2019-10-25]. |