České teenagerovské komedie nultých let
Thesis title in Czech: | České teenagerovské komedie nultých let |
---|---|
Thesis title in English: | Czech Teen Comedies of the 2000s |
Key words: | kinematografie|filmový průmysl|teenagerovské komedie|žánr|cyklus|filmové producentství |
English key words: | cinema|film industry|teen comedies|genre|cycle|film production |
Academic year of topic announcement: | 2019/2020 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Film Studies Department (21-KFS) |
Supervisor: | Mgr. Jindřiška Bláhová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 03.12.2019 |
Date of assignment: | 03.12.2019 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 05.12.2019 |
Date and time of defence: | 02.02.2022 10:00 |
Date of electronic submission: | 10.01.2022 |
Date of proceeded defence: | 02.02.2022 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem diplomové práce je postihnout subžánr teenagerovského filmu rozvíjený v české kinematografii v nultých letech. Za teenagerovský snímek přitom nepovažujeme pouze dílo, které dospívání ve svém obsahu tematizuje, ale primárně na dospívající publikum cílí. Mezi takové se ve vybraném období řadí snímky: Brak (Karel Spěváček, 2001), Snowboarďáci (Karel Janák, 2004), Experti (Karel Coma, 2006), Panic je na nic (Ivo Macharáček, 2006), Rafťáci (Karel Janák, 2006), Ro(c)k podvraťáků (Karel Janák, 2006) a Gympl (Tomáš Vorel, 2007).
Ambicí práce je snímky nahlédnout v konkrétním historickém okamžiku, zasadit je do kontextu dobového filmového a audiovizuálního průmyslu, a popsat vnitřní a vnější podmínky, které jednotlivé složky filmového řetězce určovaly. Základním konceptuálním rámcem, který práce k vymezení skupiny filmů přitom využívá, je kategorie filmového cyklu, chápaná jako série typologicky spřízněných filmů, které jsou produkovány během omezeného časového úseku, hlásí se přitom svými žánrovými konvencemi k jednomu dominantnímu trendu. Metodologicky se studie opírá o industriálně orientovanou žánrovou teorii, která žánr pojímá v prvé řadě jako průmyslový koncept, jenž je nutný zkoumat ve vztahu k filmovému obchodu, a soustředí se na způsoby, jimiž filmové kategorie ovlivňují logiku a strategie filmové výroby. Cílem textu je v této logice žánr analyzovat s ohledem na technologické, právní, profesní či tržní podmínky filmové tvorby. Výzkum se současně opírá o východiska produkčních studií, teoretické koncepty spojené s filmovou distribucí a marketingem, kulturální studia, recepční studia a kritická studia mediální kultury. |
References |
Catherine Driscoll, Teen Film: A Critical Introduction. Oxford, New York: Berg 2011.
Timothy Shary, Alexandra Seibel (eds.), Youth Culture in Global Cinema. Austin: University of Texas 2007. Murray Pomerance - Frances K. Gateward, Where The Boys Are: Cinemas Of Masculinity And Youth. Detroit: Wayne State University Press 2005. Frances Smith, Rethinking the Hollywood Teen Movie: Gender, Genre and Identity. Edinburgh: Edinburgh University Press 2017. Michael Deangelis (ed.), Reading the Bromance: Homosocial Relationships in Film and Television. Detroit: Wayne State University Press 2014. John Thornton Caldwell, Production Culture: Industrial Reflexivity and Critical Practice in Film and Television. Durham: Duke University Press 2008. Jennifer Holt, Alisa Perren (eds), Media Industries: History, Theory, and Method. New Jersey: John Wiley & Sons 2009. David Hesmondhalgh, The Cultural Industries. London: Sage 2007. Timothy Havens et al, Critical Media Industry Studies: A Research Approach. In: Communication, Culture & Critique 2, č. 2, s. 234 - 253, 2009. Rick Altman, Film/Genre. London: British Film Institute Altman 1999. Steave Neale, Genre and Hollywood. London, New York: Routlege 1999. Barry Keith Grant (ed).: Film Genre Reader IV. Austin: University of Texas Press 2012. Amanda Ann Klein, American film cycles. Reframing genres, screening social problems & defining subcultures. Austin: University of Texas press 2011. Richard Nowell, Blood Money: A History of the First Teen Slasher Film Cycle. London: Bloomsbury 2010. Finola Kerrigan, Film Marketing. Oxford: Elsevier, 2010. |