Analyse van de LHBTI- rolmodellen in hedendaagse Nederlandse kinder- en jeugdboeken. Kinderliteratuur als het ondersteuningsmiddel voor de emotionele en sociale intelligentie.
Thesis title in thesis language (Dutch): | Analyse van de LHBTI- rolmodellen in hedendaagse Nederlandse kinder- en jeugdboeken. Kinderliteratuur als het ondersteuningsmiddel voor de emotionele en sociale intelligentie. |
---|---|
Thesis title in Czech: | Analýza LGBT vzorů v současné nizozemské tvorbě pro děti a mládež. Dětská literatura jako prostředek podpory emocionální a sociální gramotnosti. |
Thesis title in English: | The analysis of LGBT role models in modern Dutch children’s books. Children’s literature as a support tool for emotional and social intelligence. |
Key words: | dětská literatura|LGBT|emocionální a sociální gramotnost |
English key words: | children's literature|LGBT|emotional and social intelligence |
Academic year of topic announcement: | 2019/2020 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | nizozemština |
Department: | Institute of Germanic Studies (21-UGS) |
Supervisor: | PhDr. Irena Kozmanová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 26.11.2019 |
Date of assignment: | 26.11.2019 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 06.01.2020 |
Date and time of defence: | 07.09.2020 10:00 |
Date of electronic submission: | 11.08.2020 |
Date of proceeded defence: | 07.09.2020 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Twan Zegers, M.A., M.A., M.A. |
Guidelines |
Cílem bakalářské práce je analýza literárních LGBT vzorů v současné nizozemské tvorbě pro děti a mládež a práce s nimi v kampaních na podporu sociální a emocionální gramotnosti. Práce vychází z teoretických studií zabývajících se vlivem čtení fikce na vývoj dětské sociální a emocionální gramotnosti (rozvoj empatie, literární postupy podporující ztotožnění s postavou) a sleduje, jaká teoretická východiska byla použita při formulování a realizaci nizozemské kampaně Lezen met andermans ogen. Řešitelka provede rozbor primárního vzorku knih použitých v kampani a práce s nimi a zhodnotí jejich roli v rámci širších programů iniciativy Leescoalitie na propagaci literatury a čtenářské gramotnosti v reakci na aktuální společenské debaty. |
References |
HOGAN 2011: Patrick Hogan, What Literature Teaches Us about Emotion, Cambridge University Press, 2011. KEEN 2007: Suzanne Keen, Empathy and the Novel, Oxford University Press, 2007. NIKOLAJEVA 2014: Maria Nikolajeva, Reading for Learning: Cognitive Approaches to Children’s Literature, Amsterdam ; Philadelphia : John Benjamins Pub. Co., 2014. NIKOLAJEVA 2014: Maria Nikolajeva, Memory of the present: empathy and identity in young adult fiction., SPECIAL ISSUE: NARRATIVE EMOTIONS AND THE SHAPING (S) OF IDENTITY, in: Narrative Works: Issues, Investigations, & Interventions, 2014. NIKOLAJEVA 2018: Maria Nikolajeva, “A měla jsi také pocit, jako bys lidi nenáviděla?” Emocionální gramotnost zprostředkovaná literaturou, in: Dítěti vstříc: teorie literatury pro děti a mládež, ed. Jana Segi Lukavská, Brno: Host; Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2018. ZUNSHINE 2006: Lisa Zunshine, Why We Read Fiction: Theory of Mind and the Novel, Ohio State University Press, 2006 |