Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Analyse van de LHBTI- rolmodellen in hedendaagse Nederlandse kinder- en jeugdboeken. Kinderliteratuur als het ondersteuningsmiddel voor de emotionele en sociale intelligentie.
Thesis title in thesis language (Dutch): Analyse van de LHBTI- rolmodellen in hedendaagse Nederlandse kinder- en jeugdboeken. Kinderliteratuur als het ondersteuningsmiddel voor de emotionele en sociale intelligentie.
Thesis title in Czech: Analýza LGBT vzorů v současné nizozemské tvorbě pro děti a mládež. Dětská literatura jako prostředek podpory emocionální a sociální gramotnosti.
Thesis title in English: The analysis of LGBT role models in modern Dutch children’s books. Children’s literature as a support tool for emotional and social intelligence.
Key words: dětská literatura|LGBT|emocionální a sociální gramotnost
English key words: children's literature|LGBT|emotional and social intelligence
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: nizozemština
Department: Institute of Germanic Studies (21-UGS)
Supervisor: PhDr. Irena Kozmanová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 26.11.2019
Date of assignment: 26.11.2019
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 06.01.2020
Date and time of defence: 07.09.2020 10:00
Date of electronic submission:11.08.2020
Date of proceeded defence: 07.09.2020
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Twan Zegers, M.A., M.A., M.A.
 
 
 
Guidelines
Cílem bakalářské práce je analýza literárních LGBT vzorů v současné nizozemské tvorbě pro děti a mládež a práce s nimi v kampaních na podporu sociální a emocionální gramotnosti. Práce vychází z teoretických studií zabývajících se vlivem čtení fikce na vývoj dětské sociální a emocionální gramotnosti (rozvoj empatie, literární postupy podporující ztotožnění s postavou) a sleduje, jaká teoretická východiska byla použita při formulování a realizaci nizozemské kampaně Lezen met andermans ogen. Řešitelka provede rozbor primárního vzorku knih použitých v kampani a práce s nimi a zhodnotí jejich roli v rámci širších programů iniciativy Leescoalitie na propagaci literatury a čtenářské gramotnosti v reakci na aktuální společenské debaty.
References
HOGAN 2011: Patrick Hogan, What Literature Teaches Us about Emotion, Cambridge University Press, 2011.
KEEN 2007: Suzanne Keen, Empathy and the Novel, Oxford University Press, 2007.
NIKOLAJEVA 2014: Maria Nikolajeva, Reading for Learning: Cognitive Approaches to Children’s Literature, Amsterdam ; Philadelphia : John Benjamins Pub. Co., 2014.
NIKOLAJEVA 2014: Maria Nikolajeva, Memory of the present: empathy and identity in young adult fiction., SPECIAL ISSUE: NARRATIVE EMOTIONS AND THE SHAPING (S) OF IDENTITY, in: Narrative Works: Issues, Investigations, & Interventions, 2014.
NIKOLAJEVA 2018: Maria Nikolajeva, “A měla jsi také pocit, jako bys lidi nenáviděla?” Emocionální gramotnost zprostředkovaná literaturou, in: Dítěti vstříc: teorie literatury pro děti a mládež, ed. Jana Segi Lukavská, Brno: Host; Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2018.
ZUNSHINE 2006: Lisa Zunshine, Why We Read Fiction: Theory of Mind and the Novel, Ohio State University Press, 2006
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html