Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Role ikoničnosti v porozumění vedlejším větám časovým: příprava protokolu pro mluvčí s afázií
Thesis title in Czech: Role ikoničnosti v porozumění vedlejším větám časovým: příprava protokolu pro mluvčí s afázií
Thesis title in English: The role of iconicity in the comprehension of temporal adverbial clauses: preparation of an aphasia research protocol
Key words: vedlejší věta časová|získaná afázie|časová ikoničnost|větosled|zpracování komplexních vět
English key words: temporal adverbial clauses|acquired aphasia|temporal order iconicity|clause order|complex sentence processing
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Linguistics (21-ULING)
Supervisor: Mgr. Michal Láznička, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 25.11.2019
Date of assignment: 05.12.2019
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 11.12.2019
Date and time of defence: 09.09.2020 09:00
Date of electronic submission:10.08.2020
Date of proceeded defence: 09.09.2020
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Jakub Jehlička, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Korpusové výzkumy větosledu ukazují, že se postavení vedlejší věty časové vyjadřující předčasnost či následnost vůči hlavní větě řídí vedle dalších faktorů časovou ikoničností (co se stalo dříve v realitě, objevuje se dříve v textu). Teoretická literatura o strukturní ikoničnosti předpokládá, že gramaticky ikonická vyjádření budou kognitivně výhodnější v kontextu neprototypického zpracování (osvojování prvního a dalšího jazyka, jazykové poruchy). Tento předpoklad potvrzuje výzkum v oblasti osvojování prvního jazyka. Cílem práce je připravit test pro studium zmíněného předpokladu v kontextu jazykových poruch. V souladu s literaturou přitom předpokládáme, že souvětí s ikonický pořádkem typu "Potom co se osprchoval, nasnídal se" budou jednodušší na porozumění, protože nutně nevyžadují úspěšné zpracování syntaktické struktury věty. Cílem práce je navrhnout vhodný experimentální design, který bude testovat porozumění souvětím se zapojením faktorů předčasnost/následnost a ikoničnost/neikoničnost, a připravit vhodné podnětové věty. Následně bude protokol otestován s neurotypickými mluvčími a připraven pro pilotáž s mluvčími s afázií.
References
Clark, E. V. (1971). On the acquisition of the meaning of before and after. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 10(3), 266–275. https://doi.org/10/dwdxrp
de Ruiter, L. E., Theakston, A. L., Brandt, S., & Lieven, E. V. M. (2018). Iconicity affects children’s comprehension of complex sentences: The role of semantics, clause order, input and individual differences. Cognition, 171, 202–224. https://doi.org/10.1016/j.cognition.2017.10.015
Diessel, H. (1996). Processing Factors of Pre- and Postposed Adverbial Clauses. Proceedings of the Twenty-Second Annual Meeting of the Berkeley Linguistics Society: General Session and Parasession on The Role of Learnability in Grammatical Theory, 71–82. https://doi.org/10.3765/bls.v22i1.1344
Diessel, H. (2001). The Ordering Distribution of Main and Adverbial Clauses: A Typological Study. Language, 77(3), 433–455. https://doi.org/10.1353/lan.2001.0152
Diessel, H. (2005). Competing motivations for the ordering of main and adverbial clauses. Linguistics, 43(3), 449–470. https://doi.org/10.1515/ling.2005.43.3.449
Diessel, H. (2008). Iconicity of sequence: A corpus-based analysis of the positioning of temporal adverbial clauses in English. Cognitive Linguistics, 19(3), 465–490. https://doi.org/10.1515/COGL.2008.018
Flanderková, E. (2015). Čeština v afázii co říkají offline experimenty (Dizertační práce). Univerzita Karlova, Praha.
Givón, T. (1995). Isomorphism in the grammatical code: Cognitive and biological considerations. In R. Simone (Ed.), Iconicity in language (pp. 47-76). John Benjamins.
Haiman, J. (1980). The Iconicity of Grammar: Isomorphism and Motivation. Language, 56(3), 515–540. https://doi.org/10.2307/414448
Haiman, J. (1983). Iconic and Economic Motivation. Language, 59(4), 781–819. https://doi.org/10.2307/413373
Lehečková, H. (2001). Manifestation of aphasic symptoms in Czech. Journal of Neurolinguistics, 14(2–4), 179–208.
Lehečková, H. (2016). Afázie v lingvistice, lingvistika v afáziologii. Časopis pro moderní filologii, 98(1), 7–22.
Ramat, A. G. (1995). Iconicity in grammaticalization processes. In R. Simone (Ed.), Iconicity in language (pp. 119-139). John Benjamins.
Schveiger, P. (1995). Aphasia and syntactic iconicity. In M. E. Landsberg (Ed.), Syntactic Iconicity and Linguistic Freezes (pp. 373–390). https://doi.org/10.1515/9783110882926.373
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html