Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Kritika populární hudby v úvahách Rogera Scrutona
Thesis title in Czech: Kritika populární hudby v úvahách Rogera Scrutona
Thesis title in English: A Critique of Popular Music in Roger Scruton's Thoughts
Key words: populární hudba|hudební estetika|Roger Scruton|morální kritika|estetická hodnota
English key words: popular music|aesthetics of music|Roger Scruton|moral critique|aesthetic value
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Aestetics (21-KEST)
Supervisor: doc. PhDr. Roman Dykast, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 21.11.2019
Date of assignment: 21.11.2019
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 05.12.2019
Date and time of defence: 02.02.2022 10:00
Date of electronic submission:01.01.2022
Date of proceeded defence: 02.02.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. Tomáš Kulka, Ph.D.
 
 
 
Award:Thesis was put forward for an award
Guidelines
Diplomová práce se bude zabývat kritickými názory britského konzervativního filosofa a estetika Rogera Scrutona na populární hudbu. Metodicky se bude opírat o analýzu Scrutonových textů a komparaci s význačnými kontrastními autory. Cílem pak bude detailně zmapovat Scrutonovu argumentaci a ukázat, jakým způsobem dospívá k celkovému zavržení populární hudby.
Výchozím předpokladem podmiňujícím rozvržení samotné práce je, že Scrutonova kritika populární hudby má dvojí povahu — estetickou a etickou. Vedle toho, že Scruton pokládá populární hudbu za umělecky podřadnou (kvůli nedostatečné estetické hodnotě), ji rovněž považuje za morálně škodlivou (kvůli negativnímu etickému působení). Z tohoto důvodu bude třeba Scrutonovy estetické názory zasadit do hlubších souvislostí. Nejprve budou v práci představeny Scrutonovy názory na umění obecně (zejména na jeho postavení ve společnosti a na povahu estetické hodnoty). Následně bude prezentována jeho analýza hudebního prožitku, a to včetně mnohých kritických ohledů. Na těchto základech pak bude možno vyložit důvody, pro něž se Scrutonovi jeví populární hudba jako škodlivá a podřadná.
References
R. Scruton: Hudobná estetika, Bratislava, 2009
R. Scruton: Průvodce inteligentního člověka po moderní kultuře, Praha, 2002
R. Scruton: Průvodce inteligentního člověka filosofií. Brno, 2003
R. Scruton: The Aesthetic Understanding, Manchester, 1997
R. Scruton: Understanding Music, Londýn, 2009
R. Scruton: Art and Imagination, Indiana, 1998
R. Scruton: Music as an Art, Londýn, 2018
R. Scruton: Beauty, Oxford, 2009
A. Noë: Strange Tools, New York, 2015
A. Pople: Theory, analysis and meaning in music, Cambridge, 2006
V. Kolman: O čem se nedá mluvit, o tom se musí zpívat, Praha, 2017
P. Zahrádka: Vysoké versus populární umění, Olomouc, 2009
P. Zahrádka: Heteronomie estetické hodnoty, Brno, 2015
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html