Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Pýcha v pojetí sv. Augustina: iluze pýchy a její prolomení
Thesis title in Czech: Pýcha v pojetí sv. Augustina: iluze pýchy a její prolomení
Thesis title in English: St. Augustine on Pride: Ilusion of Pride and Breaking Trough
Key words: Augustin|pýcha|jednání|vůle|milost|dědičný hřích
English key words: Augustine|pride|agency|will|grace|original sin
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Philosophy and Religious Studies (21-UFAR)
Supervisor: prof. Lenka Karfíková, Dr. theol.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 18.11.2019
Date of assignment: 18.11.2019
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 25.11.2019
Date and time of defence: 07.09.2020 09:00
Date of electronic submission:22.07.2020
Date of proceeded defence: 07.09.2020
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. Mgr. Václav Němec, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Ve své práci pojednám problém pýchy u sv. Augustina. Konkrétně proces pádu člověka do pýchy, charakter stavu pýchy a především možnost jeho prolomení. Pýcha v pojetí Augustina znamená odvrat od Boha a považování sebe sama za největší Dobro. V textu nejprve vyložím, že hřích pýchy má závažné epistemologické důsledky. Člověk, který se odvrací od Boha, odvrací se totiž rovněž od Pravdy, kterou Bůh je (O svobodném rozhodování I.XIII.37, s. 181; Němec, 2005, s. 34-36). V důsledku toho upadá do stavu iluzí (Němec, 2005, s. 44-45). Začíná chovat falešné představy o řádu světa (Doslovný komentář Genesis XI.15), o povaze morálky (Rist, 1996, s. 189) nebo o vlastních kvalitách (O Boží obci XVI.4). Nízkost tohoto stavu nemá šanci sám od sebe začít reflektovat ani prolomit (Doslovný komentář Genesis XI.5). V ústřední části práce potom popíšu, že pyšný člověk si může svou pýchu uvědomit jedině až v momentě, kdy se projeví v jeho jednání. Pyšný plánuje svůj čin v souladu se svou zkreslenou představou reality. Proto v momentě, kdy se jeho čin uskuteční, nutně dopadne jinak, než si představoval. Tato pro něj ponižující konfrontace s realitou jej může vést k tomu, že si připustí svůj dosavadní klam i jeho původ – vlastní pýchu, a projeví lítost (O Boží obci, XIV.13). Ne vždy k tomu ovšem dojde (O Boží obci XIV.14, XV.7).
References
W. S. Babcock, Augustine on sin and moral agency in The Journal of Religious Ethics 16, s. 28-55, 1988.
B. Burning, Augustine's Concept of Pride: ut cancer serpit in Augustiniana 63, s. 9-81, Louvain 2013.
R. F. Brown, The first evil will must be incomprehensible: a critique of Augustine in Journal of the American Academy of Religion 46, s. 315-329, Oxford 1978.
J. P. Burns, Augustine on the Origin and Progress of Evil in The Journal of Religious Ethics 16, s. 9-27, 1988.
J. C. Cavadini, Pride (superbia) in Augustine throuhg ages, vyd. D. Fitzgerald, Grand Rapids 2009.
J. Couenhoven, St. Augustine’s Doctrine of Original Sin in Augustinian Studies 36, s. 359-396, 2005.
J. Couenhoven, Augustine’s Rejection of the Free-Will Deence: An Overview of the Late Augustine’s Theodicey in Religious Studies 43, s. 279-298, 2007.
J. Couenhoven, Not every wrong is done with pride: Augustine’s proto-feminist anti-Pelagianism in Scottish Journal of Theology 61, s. 32-50, 2008.
J. Hick, Evil and the God of love. London 1974.
L. Karfíková, Milost a vůle podle Augustina. Praha 2006.
D. J. MacQueen, Contemptus Dei: St Augustine on the disorder of Pride in Society, and its Remedies. in Recherches Augustiniennes et Patristiques 9, s. 227-293, 1973.
R. A. Markus, Marius Victorinus a Augustin in Filosofie pozdní antiky, vyd. A. H. Armstrong, s. 373-469, Praha 2002.
V. Němec Novoplatónská reditio in se ipsum a konverze vůle podle Augustina in Reflexe 27, s. 25-49, 2005.
P. Ricoeur, O významu pojmu prvotní hřích in Život, pravda, symbol, Praha 1993.
J. M. Rist, Augustine: ancient tought baptized. Cambridge 1996.
J. M. Rist, Augustine on free will and predestination in The Journal of Theological Studies 20, s. 420-447, 1969.
R. J. Rombs, Saint Augustine and the Fall of the Soul: Beyond O'Connell and His Critics. Washington, D. C. 2006.
R. R. Russell, Pride and Idolatry in Interpretation: A Journal of Bible and Theology 60, s. 166-180, 2006.

Primární literatura
Augustin, Enarationes in Psalmos, vyd. Turnholdi, Paris 1956. (anglicky Augustine, Exposition on the Book of Psalms, vyd. P. Schaff, Edinburgh 1996.)
Augustin, De civitate Dei, Brepols, 1955. (česky Augustin, O Boží obci I, II, Praha 2007.)
Augustin, De libero arbitrio in Dialogues philosophiques. III, vyd. Goulven Madec, Paris 1999.
(česky Augustin, O svobodném rozhodování. V: Aurelius Augustinus, Říman, člověk, světec, Praha 2000.)
Augustin, De natura et gratia in La crise pélagienne, vyd. E Plinval a de La Tullaye, Paris 1994. (anglicky Augustine, On Nature and Grace. V: Anti-pelagian writings, vyd. P. Schaff, Edinburgh 1997.)
Augustin, De Genesi contra Manicheos, Paris 2004. (anglicky Augustin, On Genesis: A Refutation of the Manichees in On Genesis, Edinburgh 1996.)
Augustin, De genesi ad litteram libri duodecim (VIII-XII), vyd P. Agaësse a A. Solignac ,Paris 2001. (anglicky Augustine, The Literal Commentary of Genesis in On Genesis, vyd. Rotelle, J. E. New York 2002.)
Augustin, Confessiones, Praha, 2019
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html