Vztah neverbální a verbální komunikace v projevech lektorů češtiny jako cizího jazyka
Thesis title in Czech: | Vztah neverbální a verbální komunikace v projevech lektorů češtiny jako cizího jazyka |
---|---|
Thesis title in English: | Relationship between nonverbal and verbal communication in communication of teachers of Czech as a foreign language |
Key words: | čeština jako cizí jazyk|neverbální komunikace|verbální komunikace |
English key words: | Czech as a foreign language|nonverbal communication|verbal communication |
Academic year of topic announcement: | 2019/2020 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK) |
Supervisor: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 17.11.2019 |
Date of assignment: | 12.12.2019 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 19.12.2019 |
Date and time of defence: | 27.01.2021 09:00 |
Date of electronic submission: | 29.12.2020 |
Date of proceeded defence: | 27.01.2021 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. |
Guidelines |
Diplomová práce se bude zabývat vztahem neverbálních a verbálních prostředků v projevech lektorů češtiny jako cizího jazyka, a to s důrazem na prostředky neverbální, především gesta a mimiku. Zaměří se na to, jakými verbálními a neverbálními prostředky lektoři naplňují vybrané komunikační/pedagogické záměry a realizují aktivity, jako je výklad látky, procvičování, dávání pokynů studentům či poskytování zpětné vazby, a jaký je v daných komunikačních situacích mezi různými typy prostředků vztah. Pokud to získaný materiál umožní, porovná též projevy lektorů s různou délkou praxe. Základním materiálem budou videonahrávky projevu lektorů při výuce češtiny jako cizího jazyka pro dospělé získané v průběhu praxí studentů oboru učitelství češtiny jako cizího jazyka, popř. doplněné nahrávkami projevů lektorů z vybraných kursů pro veřejnost. Materiál bude u vybraných lektorů doplněn ještě krátkým rozhovorem zaměřeným na sebereflexi jeho vlastního projevu. Postup práce 1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu k tématu práce, zejména k pedagogické komunikaci, neverbální komunikaci a výuce cizích jazyků. 2. Navázat kontakt s lektory, získat jejich informované souhlasy (v relevantních případech získat též informované souhlasy vedení institucí, kde lektoři působí, a studentů, pokud budou na nahrávkách zachyceni). Získat též od lektorů další potřebné informace, např. o jejich vzdělání a praxi. 3. Shromáždit videonahrávky. Nahrávky vhodným způsobem přepsat a vhodným způsobem popsat i neverbální komunikační prostředky (zejména gesta a mimiku). 4. Provést rozhovory s vybranými lektory; průběh rozhovorů vhodným způsobem zaznamenat a výsledky zpracovat. 5. Získaný materiál analyzovat. Zaměřit se na jednotlivé komunikační situace a komunikační/pedagogické záměry lektorů a sledovat, jaké komunikační prostředky v daných případech lektoři používají, jaké funkce plní prostředky verbální a neverbální. 6. Výsledky analýzy systematizovat. Propojit analýzu videonahrávek s výsledky získanými rozhovory a výsledky usouvztažnit s poznatky z odborné literatury. Vyvodit závěry; neopomenout diskusi k provedenému výzkumu a použitým metodám. |
References |
Základní literatura: CIENKI, A. –MüLLER, C. (eds.) (2008): Metaphor and Gesture. John Benajmins. (relevantní studie) ČMEJRKOVÁ, S. – HOFFMANNOVÁ, J. a kol. (2011): Mluvená čeština: Hledání funkčního rozpětí. Praha: Academia. (relevantní části) DeVITO J. (2008): Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada. HENDL, J. (2008): Kvalitativní výzkum. 2. vyd. Praha: Portál. HOFFMANNOVÁ, J. a kol. (2016): Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia. (relevantní části) CHODĚRA, R. (2013): Didaktika cizích jazyků. 2. vyd. Praha: Academia. KŘIVOHLAVÝ, J. (1988): Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: SPN. KŘIVOHLAVÝ, J. (1988): Neverbální komunikace: řeč pohledů, úsměvů a gest. Praha: SPN. McNEILL, D. (1992): Hand and Mind. What Gestures Reveal about Thought. Chicago – London: The University of Chicago Press. MORRIS, D. (1999): Bodytalk. Řeč těla. Praha: Ivo Železný. MüLLER, C. a kol. (eds.) (2013, 2014): Body, Language, Communication I. II. Berlin et al.: De Gruyter Mouton. (relevantní části) PLAŇAVA, I. (2005): Průvodce mezilidskou komunikací. Praha: Grada. PRŮCHA, J. (2010): Interkulturní komunikace. Praha: Grada. SABOL, J. (ed.) (1997): Štylistika neverbálnej komunikácie. Bratislava: PF UK. SKUTIL, M. a kol. (2011): Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. ŠEBESTA, K. (2005): Od jazyka ke komunikaci. 2. vyd. Praha: Karolinum. ŠEBESTA, K. (2014): Druhý a cizí jazyk. Praha: FF UK. ŠEĎOVÁ, K. – ŠVAŘÍČEK, R. – ŠALAMOUNOVÁ, Z. (2012): Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál VYBÍRAL Z. (2009): Psychologie komunikace. Praha: Portál. ZÁRUBOVÁ-PFEFFERMANNOVÁ, N. (2008): Gesta a mimika. Praha: AMU. Relevantní časopisecké a sborníkové studie (např. I. Mittleberg), hesla v lingvistických encyklopediích, kvalifikační práce. |