Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Lexical Variety in Oral Production of L2 Learners of English as a Factor in Determining Language Proficiency
Thesis title in Czech: Rozmanitost lexika v mluveném projevu mluvčích angličtiny jako cizího jazyka jako faktor určování jazykové úrovně
Thesis title in English: Lexical Variety in Oral Production of L2 Learners of English as a Factor in Determining Language Proficiency
Key words: CAF|lexikální rozmanitost|mluvený projev|L2 mluvčí|LINDSEI_CZ|korpus|TTR|MTLD|Text Inspector|CEFR
English key words: CAF|lexical variety|lexical diversity|spoken language|L2 speaker|LINDSEI_CZ|corpus|TTR|MTLD|Text Inspector|CEFR
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: angličtina
Department: Department of the English Language and ELT Methodology (21-UAJD)
Supervisor: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 14.11.2019
Date of assignment: 14.11.2019
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 19.11.2019
Date and time of defence: 03.09.2020 00:00
Date of electronic submission:07.08.2020
Date of proceeded defence: 03.09.2020
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Lucie Jiránková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Tato bakalářská práce se zabývá rozmanitostí jazyka v mluveném projevu, a to specificky u nerodilých mluvčích angličtiny. Rozmanitost slovní zásoby se statisticky zkoumá hlavně na psaném jazyce, ale orální projev je v tomto kontextu často výzkumy opomíjen. Data pro výzkum poskytne již zkompilovaný mluvený korpus L2 studentů LINDSEI, z něhož bude vybráno několik mluvčích na různých jazykových úrovních. U jejich promluv bude zkoumána lexikální rozmanitost za pomoci statistických metod. Tyto metody budou muset být přizpůsobeny specifikům mluvené řeči. Z výsledků je potom cílem zjistit, zda je rozmanitost lexika použitého v mluveném proslovu spolehlivým ukazatelem úrovně jazykových znalostí. To se určí podle toho, jestli se mezi jednotlivými mluvčími na různých tradičně klasifikovaných úrovních dle stupnice CEFR projeví dostatečné rozdíly pro jejich jednoznačné rozlišení. Práce bude vypracována v anglickém jazyce.
Práce bude vypracována v anglickém jazyce.
References
Bardel C., Gudmundson A., & Lindqvist C. “Aspects of Lexical Sophistication in Advanced Learners’ Oral Production: Vocabulary Acquisition and Use in L2 French and Italian.” Studies in Second Language Acquisition 32.4 (2012): 269-290.

Bell, H. & Meara, P. “P_Lex: A simple and effective way of describing the lexical characteristics of short L2 texts.” Prospect 16.3 (2001): 5-19.

Daller, M., Van Hout, R. & Treffers-Daller, J. “Lexical richness in the spontaneous speech of bilinguals.” Applied Linguistics 24.2 (2003): 192-222.

Daller, M. & Jarvis, S. eds. Vocabulary Knowledge: Human Ratings and Automated Measures. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 2013.

Gnatchuk, H. “Measuring Lexical Richness of the USA Presidents’ Inauguration Speeches.” Glottometrics 44 (2019): 87-93.

Housen, A., Kuiken, F., & Vedder, I. eds. Dimensions of L2 performance and proficiency : complexity, accuracy and fluency in SLA. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 2012.

Kojima, M. & Yamashita, J. “Reliability of Lexical Richness Measures Based on Word Lists in Short Second Language Production.” System 42 (2014): 23-33.

Laufer, B., & Nation, N.. “Vocabulary Size and Use: Lexical Richness in L2 Written Production.” Applied Linguistics 16.3 (1995): 307–322.

Lu, X. “The Relationship of Lexical Richness to the Quality of ESL Learners' Oral Narratives.” Modern Language Journal 96.2 (2012): 190-208.

Vermeer, A. “Coming to Grips with Lexical Richness in Spontaneous Speech Data.” Language Testing 17 (2000): 65–83.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html