Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Korelace deklarativní (explicitní) paměti s věkem a vzděláním
Thesis title in Czech: Korelace deklarativní (explicitní) paměti s věkem a vzděláním
Thesis title in English: The correlation of declarative (explicit) memory with age and education
Key words: deklarativní paměť|explicitní paměť|Hopkinsův verbální test učení|validita
English key words: declarative memory|explicit memory|Hopkins Verbal Learning Test|validity
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: MUDr. Gabriela Šivicová
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 08.11.2019
Date of assignment: 08.11.2019
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 04.05.2020
Date and time of defence: 18.06.2020 00:00
Date of electronic submission:04.05.2020
Date of proceeded defence: 18.06.2020
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Ondřej Vaníček
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce se věnuje deklarativní (explicitní) paměti jak z hlediska neurobiologie, tak obecné psychologie a psychometrie. V literárně-přehledové části operacionalizuje pojem deklarativní paměti v kontextu klasifikace a vývoje pojímání paměti. Dále krátce popisuje její fáze a základ neurovědních poznatků paměti. Teorii završuje přehledem vybraných metod, jimiž lze deklarativní paměť měřit. Na tuto část navazuje výzkum deklarativní paměti, ve kterém byli nenáhodně vybraní zdraví dobrovolníci (N = 204) vyšetřeni Hopkinsovým verbálním testem učení (revidovanou verzí). Statistická analýza ukázala, že signifikantně lepších výkonů v tomto paměťovém testu dosahovali mladší účastníci, vzdělanější lidé a ženy. HVLT-R má v české verzi obdobné psychometrické vlastnosti jako originál či jeho jazykové mutace.

This Bachelor’s thesis analyses the theory of declarative (explicit) memory using neurobiological, psychological, and psychometrical approaches. In the theoretical part, existing literature on declarative memory is reviewed and the concept of declarative memory is operationalized in the context of memory systems classification. In addition, it includes a brief introduction to the neuroscience of memory and an overview of selected methods for the measurement of declarative memory. In the research part, the Hopkins Verbal Learning Test–Revised (HVLT-R) adapted into Czech is used. HVLT-R was validated in a sample of healthy volunteers (N = 204) selected non-randomly from the Czech population. The statistical analysis showed that significantly better performance in this memory test was achieved by younger participants, more educated people, and women. In conclusion, the Czech version of the HVLT-R is comparable to the original and its other language mutations as far as psychometric characteristics are concerned.
References
Atkinson, R. C., & Shiffrin, R. M. (1968). Human memory: A proposed system and its control processes. Psychology of Learning and Motivation, 2(1), 89-195.
Baddeley, A. D. (2012). Working memory: Theories, models, and controversies. Annual Review of Psychology, 63(1), 1-29.
Kahana, M. J. (2012). Foundations of human memory. New York: Oxford University Press.
Kulišťák, P. (2017). Klinická neuropsychologie v praxi. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 126-127.
Squire, L. R. (2004). Memory systems of the brain: A brief history and current perspective. Neurobiology of Learning and Memory, 82(3), 171-177.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html