Využití dynamické a statické diagnostiky u dětí s poruchou attachmentu
Thesis title in Czech: | Využití dynamické a statické diagnostiky u dětí s poruchou attachmentu |
---|---|
Thesis title in English: | Possible Use of Dynamic and Static Assessment in Children witch Attachmet Disorder |
Key words: | ACFS|Woodcock-Johnson IV COG|kognitivní funkce|porucha attachmentu|předškolní období |
English key words: | ACFS|Woodcock-Johnson IV COG|cognitive functions|attachment disorder|preschool age. |
Academic year of topic announcement: | 2019/2020 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 07.11.2019 |
Date of assignment: | 07.11.2019 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 22.11.2019 |
Date and time of defence: | 01.09.2020 00:00 |
Date of electronic submission: | 08.07.2020 |
Date of proceeded defence: | 01.09.2020 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Veronika Šporclová, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem práce je porovnání využitelnosti výstupů komplexních výsledků statické a dynamické diagnostiky u dětí s poruchou attachmentu v předškolním věku. Práce si také klade za cíl porovnat vhodnost těchto dvou diagnostických přístupů u zmíněné cílové populace a zmapovat, z kterého vyplývají vhodnější návrhy intervence, které by přispěly k rozvoji dítěte.
Teoretická část práce se bude zabývat poruchami attachmentu – především chováním jedinců ve stresové situaci, kterou může být i psychodiagnostické vyšetření. Dále se bude věnovat srovnání statického a dynamického diagnostického přístupu. Empirická část bude založena na použití dvou testových baterií: (1) vybrané subtesty z Woodcock-Johnson IV (statický přístup) a (2) Dynamická diagnostika kognitivních funkcí u dětí (ACFS). Každé dítě bude otestováno oběma metodami a následně budou výsledky porovnány a analyzovány. Domníváme se, že diagnosticky cenná data bude přinášet baterie ACFS, který využívá dynamickou diagnostiku. Design výzkumu bude kvantitativní. |
References |
Cassidy, J., & Shaver, P. R. (2016). Handbook of attachment: theory, research, and clinical applications (3. vyd.). New York: Guilford Press.
Cotrus, A., & Stanciu, C. (2014). A study on dynamic assessment techniques, as a method of obtaining a high level of learning potential, untapped by conventional assessment. Procedia -Social and Behavioral Sciences, 116, 2616 – 2619. Feuerstein, R., Feuerstein, R. S., Falik, L. H., & Rand, Y. (2002). The dynamic assessment of cognitive modifiability: The Learning Propensity Assessment Device: Theory, instruments and techniques(Rev. and exp. ed. of The dynamic assessment of retarded performers). Jerusalem, Israel: ICELP Publications. Lyons-Ruth, K., Pechtel, P., Yoon, S. A., Anderson, C. M., & Teicher, M. H. (2016). Disorganized attachment in infancy predicts greater amygdala volume in adulthood [Online]. Behavioural Brain Research, 308, 83-93. doi: 10.1016/j.bbr.2016.03.050 Sternberg, R. J., & Grigorenko, E. L. (2002). Dynamic testing: The nature and measurement of learning potential. New York, NY, US: Cambridge University Press. Tzuriel, D. (2001). Dynamic Assessment of Young Children. New York: Springer Science+Business Media. Tzuriel, D. (2001). Dynamic Assessment of Young Children. New York: Springer Science+Business Media. |