Teaching English to Learners with Special Educational Needs at Higher Elementary Schools
Thesis title in Czech: | Výuka angličtiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 2. stupni základní školy |
---|---|
Thesis title in English: | Teaching English to Learners with Special Educational Needs at Higher Elementary Schools |
Key words: | SVP|ADHD|SPU|výukové metody|rozhovory|dotazníkové šetření|kurzy |
English key words: | : SEN|ADHD|SpLD|teaching strategies|interviews|questionnaire|courses |
Academic year of topic announcement: | 2019/2020 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | angličtina |
Department: | Department of the English Language and ELT Methodology (21-UAJD) |
Supervisor: | PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 05.11.2019 |
Date of assignment: | 05.11.2019 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 07.11.2019 |
Date and time of defence: | 17.06.2020 08:40 |
Date of electronic submission: | 26.05.2020 |
Date of proceeded defence: | 17.06.2020 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. Luca Cilibrasi, Ph.D. |
Guidelines |
V České republice existuje velké množství kurzů, které učitele učí s žáky se specifickými poruchami učení (SPU) pracovat — v současnosti přibližně 1050 akreditovaných speciálně-pedagogických kurzů pro učitele (dvpp.msmt.cz). Většina je však určena učitelům mateřských škol a prvního stupně ZŠ. Na druhém stupni se na SPU často zapomíná. Pilotní výzkum na stránkách MŠMT a na webových portálech, které v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP) semináře zaměřené na žáky s SPU nabízejí (Dyscentrum; Portál; sylviad.cz; hello.cz; poradnaprodeti.eu; zretel.cz; zelinkova.cz; infra,s.r.o.) ukázal, že se jen málo z nich věnuje práci s těmito žáky na 2. stupni základních škol; ještě méně jich je pak zaměřeno konkrétně na výuku jazyka. Přitom právě cizí jazyky často bývají pro žáky s SPU problematickou oblastí. Tato práce se zaměřuje právě na výuku cizího jazyka na 2. stupni základních škol. Zkoumá přesvědčení a názory druhostupňových učitelů angličtiny ohledně výuky žáků s SPU a ADHD a jejich zkušenosti a vzdělání v této oblasti. Snaží se ukázat jaké povědomí tito učitelé o SPU a ADHD mají a jak se studenty se zmíněnými diagnózami v hodinách pracují. Cílem je zjistit jednak s jakými problémy se v této oblasti učitelé obecně potýkají, a jak by se tyto problémy daly řešit; a jednak zda, případně jak, znalosti, přístupy a postoje učitelů ovlivňuje celková délka pedagogické praxe, předchozí zkušenosti s SPU a ADHD a absolvování specializovaných kurzů. Teoretická část definuje koncepty SPU a ADHD , a zaměří se na to, jaký vliv mají na schopnost žáků osvojit si cizí jazyk, a jaké strategie mohou žákům s těmito diagnózami pomoci. Dále podá stručný přehled materiálů a kurzů, které mohou učitelé angličtiny na 2. stupni českých základních škol využít k sebevzdělávání v této oblasti. Empirický výzkum bude postaven na principu tzv. smíšeného designu – ke sběru dat budou využity metody kvalitativní i kvantitativní. Kvalitativní data budou shromážděna pomocí polostrukturovaných rozhovorů s učiteli. Kvantitativní část výzkumu bude provedena pomocí anonymního dotazníkového šetření. Kvalitativní a kvantitativní data budeme nejprve analyzovat zvlášť. V závěru pak bude provedena triangulace, a zjištění budou porovnána s výsledky předchozích studií. Práce bude vypracována v anglickém jazyce. |
References |
Birsh, J. R., & Carreker, S. (2018). Multisensory teaching of basic language skills. Baltimore: Paul H. Brookes Publishing Co. Bodnárová, Z.; Krejčová, L.; Boneva., D; Mihova E.; Birzniece, E.; Schmit T.; Küçükyildiz B.; Sarı E.; Metin F. O. (2016). A handbook of good educational support for adolescents with dyslexia. Praha: Dyscentrum. Delaney, M. (2016). Special educational needs. Oxford: Oxford University Press. Dudley, E., Osváth, E. (2016) Mixed Ability Teaching - Into the Classroom. Oxford: Oxford University Press. Eaton, H. (2011). Brain school: stories of children with learning disabilities and attention disorders who changed their lives by improving their cognitive functioning. Vancouver: Glia Press. Eide, B., & Eide, F. (2007). The mislabeled child: how understanding your childs unique learning style can open the door to success. New York: Hyperion. Grenarová, R., Vítková, M. (2008). Komunikativní přístup v cizojazyčné výuce u žáků s SPU. Brno: MU. Jucovičová, D. (2014). Specifické poruchy učení a chování. Praha: Univerzita Karlova. Kormos, J., & Smith, A. M. (2012). Teaching languages to students with specific learning differences. Bristol: Multilingual Matters. Westwood, P. S. (2007). Commonsense methods for children with special educational needs. Milton Park, Abingdon, Oxon: Routledge. Yin, R. (2018). Case study research and applications: design and methods. Los Angeles: SAGE Publications. Zelinková, O. (2006) Cizí jazyky a specifické poruchy učení. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš. Zelinková, O. (2009) Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. vyd. Praha: Portál. |