Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vlastenecká výchova v čínských učebnicích dějepisu pro střední školy
Thesis title in Czech: Vlastenecká výchova v čínských učebnicích dějepisu pro střední školy
Thesis title in English: Patriotic Education in Chinese Secondary School History Textbooks
Key words: čínský nacionalismus|učebnice dějepisu|čínské dějiny 20. století|vlastenecká výchova
English key words: Chinese nationalism|history textbooks|20th century Chinese history|patriotic education
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Sinology (21-KSI)
Supervisor: Mgr. Ing. Jiří Hudeček, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 29.10.2019
Date of assignment: 30.10.2019
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 01.11.2019
Date and time of defence: 14.06.2022 09:00
Date of electronic submission:09.05.2022
Date of proceeded defence: 14.06.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. Mgr. Jakub Maršálek, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Je obecně známo, že čínský stát cíleně využívá výuky dějepisu k posilování národní hrdosti, pocitu „sta let ponížení“ a legitimizaci vlády Komunistické strany Číny (Wang Zheng 2008). Přesné mechanismy, kterými se těchto výsledků dosahuje, ale nebyly dosud příliš uspokojivě popsány. Student se v této práci zaměří na výuku moderních čínských dějin na čínských středních školách a identifikuje jak textové, tak institucionální nástroje vlastenecké výchovy. V úvodu shrne proměny pohledu na čínské dějiny v průběhu ČLR (především opuštění dominantního paradigmatu třídního boje) a vznik výchovy k vlastenectví jako systematické vládní politiky po roce 1989. Dále popíše organizaci výuky dějepisu na čínských školách (formy výuky a testování, celkové zaměření osnov a používané učební materiály). V analytické části se zaměří na konkrétní učebnici moderních dějin a popíše, jakými prostředky je budován narativ čínských moderních dějin sloužící potřebám vlastenecké výchovy (přímý hodnotící narativ a citáty autorit, zdůraznění a vypuštění historických událostí, rétorické obraty a použití hodnotících jazykových prostředků, vizuální doprovod výkladu apod.)
References
Pramen:

Qi Shirong (ed.) Zhongguo lishi. Ba nianji shang ce. Beijing: Renmin jiaoyu chubanshe 2017.

Literatura:

Baranovitch, Nimrod. “Others No More: The Changing Representation of Non-Han Peoples in Chinese History Textbooks, 1951-2003.” The Journal of Asian Studies, 69(1): 85–122, 2010.

Cohen, Paul A. "Remembering and Forgetting: National Humiliation in Twentieth Century China." Twentieth Century China 27 (2): 1-39, 2002.

Reilly, James. "Remember History, Not Hatred: Collective Remembrance of China's War of Resistance to Japan." Modern Asian Studies 45(2): 463-90, 2011.

Smith, Anthony D. Nationalism: theory, ideology, history. 2nd edition, revised and updated. Cambridge: Polity Press, 2010.

Unger, Jonathan (ed.) Using the Past to Serve the Present: Historiography and Politics in Contemporary China. Armonk, NY: ME Sharpe 1993.

Wang, Zheng. “National Humiliation, History Education, and the Politics of Historical Memory: Patriotic Education Campaign in China.” International Studies Quarterly, 52(4): 783–806, 2008.

Yuan, Weishi. "Xiandaihua yu Lishi Jiaokeshu." Bing dian weekly supplement to China Youth Daily, January 11, 2006.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html