Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vliv amerického pragmatismu na čínskou učebnici Kaiming guoyu keben
Thesis title in Czech: Vliv amerického pragmatismu na čínskou učebnici Kaiming guoyu keben
Thesis title in English: The influence of pragmatic philosophy in the Chinese textbook Kaiming guoyu keben
Key words: pragmatismus|John Dewey|Ye Shengtao|Májové hnutí|základní vzdělávání
English key words: pragmatic philosophy|May Fourth Movement|elementary education|Republican China
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Sinology (21-KSI)
Supervisor: Mgr. Ing. Jiří Hudeček, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 25.10.2019
Date of assignment: 30.10.2019
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 01.11.2019
Date and time of defence: 09.02.2023 09:00
Submitted/finalized: no
Opponents: Mgr. Dušan Andrš, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
V západní literatuře byla věnována značná pozornost vlivu Johna Deweyho a amerického pragmatismu na čínský vzdělávací systém v období rané Čínské republiky (Keenan 1977, Wang 2007). Jedním z produktů tohoto působení byla reforma čínského vzdělávacího systému a osnov z let 1922-1923 („Nový vzdělávací systém“ xin xue zhi), na které se významně podílel mj. spisovatel Ye Shengtao, v té době redaktor nakladatelství Commercial Press. Ye Shangtao později sestavil učebnici Kaiming guoyu keben (1932), která se stala jednou z nejúspěšnějších republikánských učebnic čínského jazyka pro základní a střední školy a díky nedávnému fotolitografickému reprintu je poslední dobou objektem významného badatelského zájmu (Lei Shi 2013, Zhao Qingjuan 2014, Zhao Jingjing 2019). V těchto čínských pracech se však jen okrajově zmiňuje vliv zahraniční pedagogické teorie. Cílem této práce je propojit obě perspektivy a prozkoumat, jak se myšlenky Johna Deweyho odrazily v Ye Shengtaově propracované učebnici a didaktické metodě.
References
Prameny:

Ye Shengtao, Feng Zikai (ilustrace): Kaiming guoyu keben, Kaiming shudian 1932, reedice Shanghai keji wenxian chubanshe 2005.
Qu Xingui, Tang Liangtan (ed.) Zhongguo jindai jiaoyu shiliao huibian. Xuezhi yanbian. Shanghai jiaoyu chubanshe 1991.
Li Guilin et al (eds.) Zhongguo jindai jiaoyu shiliao huibian. Putong jiaoyu. Shanghai jiaoyu chubanshe 1995.

Literatura:

Chang, Peng Chun. Education for modernization in China: a search for criteria of curriculum construction in view of the transition in national life, with special reference to secondary education. New York city: Teachers college, Columbia university, 1923.
Bi Yuan. Jianzao changshi: Jiaokeshu yu jindai Zhongguo wenhua zhuanxing. Fuzhou: Fujian jiaoyu chubanshe 2010.
Dewey, John. Lectures in China, 1919-1920. Honolulu: University Press of Hawaii 1973.
Kennan, Barry C. The Dewey experiment in China: educational reform and political power in the early Republic. Council on East Asian Studies, Harvard University: distributed by Harvard University Press, 1977
Lei Shi. „Minguo guoyu guowen jiaokeshu yanjiu.“ Jiaoyu yanjiu yu shiyan 2013(6):38-49
Wang, Jessica Ching-Sze. John Dewey in China: to teach and to learn. Albany: State University of New York Press 2007.
Zhao Jingjing. „Ye Shengtao yuwen jiaocai guan yanjiu.“ Dipl. práce, Hebei Normal University 2019.
Zhao Qingjuan. „Kaiming guoyu keben xuanwen yanjiu.“ Dipl. práce, Qufu Normal University 2014.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html