Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Sémantika aktantů a relativní frekvence v porozumění pasivní konstrukci u osob s afázií
Thesis title in Czech: Sémantika aktantů a relativní frekvence v porozumění pasivní konstrukci u osob s afázií
Thesis title in English: Argument semantics and relative frequency in the comprehension of the passive construction in persons with aphasia
Key words: pasivní konstrukce|získaná afázie|agramatismus|relativní frekvence|sémantika aktantů|usage-based lingvistika
English key words: passive construction|acquired aphasia|agrammatism|relative frequency|argument semantics|usage-based linguistics
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: Mgr. Michal Láznička, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 24.10.2019
Date of assignment: 01.11.2019
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 14.11.2019
Date and time of defence: 01.09.2021 09:00
Date of electronic submission:26.07.2021
Date of proceeded defence: 01.09.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. Mgr. Jan Chromý, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Práce navazuje na výzkumy zpracování vět s pasivní konstrukcí u osob s afázií, které je dlouhodobě jedním z prominentních témat lingvistické afaziologie. Bere přitom v úvahu poznatky nových studií provedených v rámci usage-based lingvistiky. Vedle tradičně sledované kompatibilnosti sémantiky agentu a patientu s agentivní rolí (sémanticky (ne)reverzibilní věty) sleduje práce roli relativní frekvence sloves v aktivu a pasivu. Sémanticky nereverzibilní věty standardně vykazují vyšší úspěšnost přiřazení sémantických rolí. V souladu s východisky usage-based lingvistiky předpokládáme, že výkonnost lidí s afázií bude v obou typech vět dále modulována relativní frekvencí. Tento předpoklad bude testován na pozorumění psaným větám. Postup práce bude následující:
1) Zjistit relativní frekvence aktivní a pasivní konstrukce sloves v korpusu psané češtiny a na základě těchto dat vybrat slovesa s relativně nízkou a vysokou frekvencí pasiva.
2) Navrhnout experiment s designem 2x2 s faktory reverzibilnost a relativní frekvence, který bude testovat porozumění větám.
3) Provést pilotní výzkum s neurotypickými mluvčími a následně s lidmi s afázií.
References
Lehečková, H. 2001. Manifestation of aphasic symptoms in Czech. Journal of Neurolinguistics, 14(2-4), 179–208.
Flanderková, E. 2015. Čeština v afázii co říkají offline experimenty. Dizertační práce, FF UK.
Flanderková, E. et al. 2014. Posuzování gramatičnosti v Brocově afázii - příklad dvou pacientů. Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie, 77/110(2), 202-209.
Gahl, S. et al. 2003. Syntactic frame and verb bias in aphasia: Plausibility judgments of undergoer-subject sentences. Brain and Cognition, 53(2), 223-228.
Gahl, S. 2002. Lexical biases in aphasic sentence comprehension: An experimental and corpus linguistic study. Aphasiology, 16(12), 1173-1198.
Gahl, S.; Menn, L. 2016. Usage-based approaches to aphasia. Aphasiology, 30(11), 1361-1377.
Hudousková, A.; Flanderková, E.; Mertins, B.; Tomšů, K. 2014. Hypotéza vymazávání stop a její platnost v češtině u pacientů s Brocovou afázií. Slovo a slovesnost, 75, 163-180.
Goodman, J. C.; Bates, E. 1997. On the Inseparability of Grammar and the Lexicon: Evidence from Acquisition, Aphasia and Real-time Processing. Language and Cognitive Processes, 12(5-6), 507-584.
Burkhardt, P.; Avrutin, S.; Piñango, M. M.; Ruigendijk, E. 2008. Slower-than-normal syntactic processing in agrammatic Broca's aphasia: Evidence from Dutch. Journal of Neurolinguistics, 21(2), 120-137.
Grodzinsky, Y. 1986. Language deficits and the theory of syntax. Brain and Language, 27(1), 135-159.
Beveridge, M. E. L.; Bak, T. H. 2011. The languages of aphasia research: Bias and diversity. Aphasiology, 25(12), 1451-1468.
Jap, B. A.; Martinez-Ferreiro, S.; Bastiaanse, R. 2016. The effect of syntactic frequency on sentence comprehension in standard Indonesian Broca’s aphasia. Aphasiology, 30(11), 1325-1340.
Zimmerer, V. C. et al. 2014. Preservation of passive constructions in a patient with primary progressive aphasia. Cortex, 50, 7-18.
Bastiaanse, R.; Bouma, G.; Post, W. 2009. Linguistic complexity and frequency in agrammatic speech production. Brain and Language, 109(1), 18-28.
Sloan Berndt, R.; Mitchum, C. C.; Haendiges, A. N. 1996. Comprehension of reversible sentences in “agrammatism”: a meta-analysis. Cognition, 58(3), 289-308.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html