Styl literatury pro děti a mládež. Prózy Ivy Procházkové
Thesis title in Czech: | Styl literatury pro děti a mládež. Prózy Ivy Procházkové |
---|---|
Thesis title in English: | The Style of Children’s and Youth Literature: Prosaic Works by Iva Procházková |
Key words: | literatura pro děti a mládež|česká stylistika|dětský aspekt|jazyk a styl|Iva Procházková |
English key words: | children's and youth literature|Czech stylistics|children's aspect|language and style|Iva Procházková |
Academic year of topic announcement: | 2019/2020 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK) |
Supervisor: | prof. PhDr. Petr Mareš, CSc. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 23.10.2019 |
Date of assignment: | 01.11.2019 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 05.11.2019 |
Date and time of defence: | 02.09.2020 10:30 |
Date of electronic submission: | 10.08.2020 |
Date of proceeded defence: | 02.09.2020 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Anežka Kuzmičová, Ph.D. |
Guidelines |
1. Prostupovat základní odbornou literaturu (a) věnovanou stylové analýze uměleckých textů, (b) zabývající se specifickými rysy textů určených dětem a mládeži. 2. Seznámit se s dosavadními rozbory próz Ivy Procházkové a (výběrově) s kritickým ohlasem jejích děl. 3. Na tomto základě sestavit korpus česky psaných textů Ivy Procházkové, které budou v bakalářské práci předmětem analýzy. Do korpusu by měla být zařazena díla určená různým věkovým skupinám recipientů – např. Červenec má oslí uši (1995), Karolína – stručný životopis šestnáctileté (1999), Myši patří do nebe (2006), Nazí (2009). 4. Analyzovat způsoby užívání jazykových prostředků a principy celkové organizace textu ve vybraných prózách (např. vztah mezi řečí vypravěče a řečí postav, stylizace mluveného vyjadřování). Speciální pozornost věnovat jednak ztvárnění rysů komunikace dětí a mladých lidí, jednak modelování subjektu recipienta (dítě mladšího školního věku – adolescent). 5. Formulovat závěry týkající se stylu jednotlivých probíraných textů Ivy Procházkové, postihnout stylové shody a rozdíly mezi nimi (konstantní rysy autorčina stylu, diference podmíněné zaměřením na odlišné recipienty, případné odlišnosti mezi staršími a novějšími texty). |
References |
Balázsová, A. a kol. Literatura pro děti a mládež na začátku tisíciletí. Kontexty, problémy, trendy. Praha: Obec spisovatelů, 2009. Čechová, M. a kol. Současná stylistika. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2008. Čeňková, J. Nad knihami Ivy Procházkové. Literární noviny, 2001, č. 51. Čeňková, J. a kol.: Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, 2006. Čmejrková, S. Jazyk literatury. In: F. Daneš a kol. Český jazyk na přelomu tisíciletí. Praha: Academia, 1997. Debická, A. O výstavbě a stylu textu. Stylistické analýzy a interpretace. Ústí nad Labem: UJEP, 1999. Genčiová, M. Literatura pro děti a mládež. Ve srovnávacím žánrovém pohledu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984. Hausenblas, K. Od tvaru k smyslu textu. Stylistické reflexe a interpretace. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 1996. Hoffmannová, J. a kol. Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia, 2016. Hüttner, H. Ke zvláštnostem literatury pro děti a mládež. In: Realistická povídka pro děti a mládež. Praha: Společnost přátel knihy pro mládež, 1978. Chaloupka, O. – Nezkusil, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I-III. Praha: Albatros, 1973, 1976, 1979. Knížka o jazyce a stylu soudobé české literatury. Praha: Orbis, 1962. Miko, F. Hra a poznanie v detskej próze. Bratislava: Mladé letá, 1980. Nezkusil, V. Studie z poetiky literatury pro děti a mládež. Praha: Albatros, 1983. Segi Lukavská, J. (ed.). Dítěti vstříc: Teorie literatury pro děti a mládež. Brno: Host – Praha: ÚČL AV ČR, 2018. Svadbová, B. Téma vzpoury literárních hrdinek. Tvar, 1996, č. 18. Uličný, O. – Horák, J. Prostor pro jazyk a styl. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994. Urbanová, S. Vrstevnatost próz Ivy Procházkové. Poznámky k recepci prózy Červenec má oslí uši. In: Současnost literatury pro děti a mládež II. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 1998, s. 39–47. Urbanová, S. Třikrát Iva Procházková. In: S. Urbanová, Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003, s. 217–232. Urbanová, S. Dialogy Ivy Procházkové. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2012. Urbanová, S. a kol. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let 20. století. Olomouc: Votobia, 2004. |