Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Styl literatury pro děti a mládež. Prózy Ivy Procházkové
Thesis title in Czech: Styl literatury pro děti a mládež. Prózy Ivy Procházkové
Thesis title in English: The Style of Children’s and Youth Literature: Prosaic Works by Iva Procházková
Key words: literatura pro děti a mládež|česká stylistika|dětský aspekt|jazyk a styl|Iva Procházková
English key words: children's and youth literature|Czech stylistics|children's aspect|language and style|Iva Procházková
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: prof. PhDr. Petr Mareš, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 23.10.2019
Date of assignment: 01.11.2019
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 05.11.2019
Date and time of defence: 02.09.2020 10:30
Date of electronic submission:10.08.2020
Date of proceeded defence: 02.09.2020
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Anežka Kuzmičová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
1. Prostupovat základní odbornou literaturu (a) věnovanou stylové analýze uměleckých textů, (b) zabývající se specifickými rysy textů určených dětem a mládeži.
2. Seznámit se s dosavadními rozbory próz Ivy Procházkové a (výběrově) s kritickým ohlasem jejích děl.
3. Na tomto základě sestavit korpus česky psaných textů Ivy Procházkové, které budou v bakalářské práci předmětem analýzy. Do korpusu by měla být zařazena díla určená různým věkovým skupinám recipientů – např. Červenec má oslí uši (1995), Karolína – stručný životopis šestnáctileté (1999), Myši patří do nebe (2006), Nazí (2009).
4. Analyzovat způsoby užívání jazykových prostředků a principy celkové organizace textu ve vybraných prózách (např. vztah mezi řečí vypravěče a řečí postav, stylizace mluveného vyjadřování). Speciální pozornost věnovat jednak ztvárnění rysů komunikace dětí a mladých lidí, jednak modelování subjektu recipienta (dítě mladšího školního věku – adolescent).
5. Formulovat závěry týkající se stylu jednotlivých probíraných textů Ivy Procházkové, postihnout stylové shody a rozdíly mezi nimi (konstantní rysy autorčina stylu, diference podmíněné zaměřením na odlišné recipienty, případné odlišnosti mezi staršími a novějšími texty).
References
Balázsová, A. a kol. Literatura pro děti a mládež na začátku tisíciletí. Kontexty, problémy, trendy. Praha: Obec spisovatelů, 2009.
Čechová, M. a kol. Současná stylistika. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2008.
Čeňková, J. Nad knihami Ivy Procházkové. Literární noviny, 2001, č. 51.
Čeňková, J. a kol.: Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, 2006.
Čmejrková, S. Jazyk literatury. In: F. Daneš a kol. Český jazyk na přelomu tisíciletí. Praha: Academia, 1997.
Debická, A. O výstavbě a stylu textu. Stylistické analýzy a interpretace. Ústí nad Labem: UJEP, 1999.
Genčiová, M. Literatura pro děti a mládež. Ve srovnávacím žánrovém pohledu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984.
Hausenblas, K. Od tvaru k smyslu textu. Stylistické reflexe a interpretace. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 1996.
Hoffmannová, J. a kol. Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia, 2016.
Hüttner, H. Ke zvláštnostem literatury pro děti a mládež. In: Realistická povídka pro děti a mládež. Praha: Společnost přátel knihy pro mládež, 1978.
Chaloupka, O. – Nezkusil, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I-III. Praha: Albatros, 1973, 1976, 1979.
Knížka o jazyce a stylu soudobé české literatury. Praha: Orbis, 1962.
Miko, F. Hra a poznanie v detskej próze. Bratislava: Mladé letá, 1980.
Nezkusil, V. Studie z poetiky literatury pro děti a mládež. Praha: Albatros, 1983.
Segi Lukavská, J. (ed.). Dítěti vstříc: Teorie literatury pro děti a mládež. Brno: Host – Praha: ÚČL AV ČR, 2018.
Svadbová, B. Téma vzpoury literárních hrdinek. Tvar, 1996, č. 18.
Uličný, O. – Horák, J. Prostor pro jazyk a styl. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994.
Urbanová, S. Vrstevnatost próz Ivy Procházkové. Poznámky k recepci prózy Červenec má oslí uši. In: Současnost literatury pro děti a mládež II. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 1998, s. 39–47.
Urbanová, S. Třikrát Iva Procházková. In: S. Urbanová, Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003, s. 217–232.
Urbanová, S. Dialogy Ivy Procházkové. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2012.
Urbanová, S. a kol. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let 20. století. Olomouc: Votobia, 2004.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html