Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Syntactic Complexity in the Speech of Learners of English: Issues in Operationalization
Thesis title in Czech: Syntaktická komplexnost anglického jazyka nerodilých mluvčích a její operacionalizace
Thesis title in English: Syntactic Complexity in the Speech of Learners of English: Issues in Operationalization
Key words: CAF|syntaktická komplexnost|AS-unit|mluvený jazyk|žákovský jazyk
English key words: CAF|syntactic complexity|AS-unit|spoken language|learner language
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: angličtina
Department: Department of the English Language and ELT Methodology (21-UAJD)
Supervisor: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 23.10.2019
Date of assignment: 23.10.2019
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 01.11.2019
Date and time of defence: 02.09.2020 08:40
Date of electronic submission:26.05.2020
Date of proceeded defence: 02.09.2020
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Gabriela Brůhová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Komplexnost je společně s přesností a plynulostí součástí modelu jazykové kompetence (CAF – Complexity, Accuracy, Fluency), který je již tradičně používán k popisu jazykového projevu. Při měření syntaktické komplexnosti projevu nerodilých mluvčích se však výzkum zaměřuje primárně na psaný jazyk, k jehož analýze již navíc existují dostupné automatizované nástroje.
Diplomová práce si klade za cíl zjistit, zda existuje signifikantní rozdíl mezi syntaktickou komplexností mluvené angličtiny nerodilých mluvčích na úrovni B2 a C1 podle SERR. Přepisy nahrávek získaných z korpusu LINDSEI budou po manuální segmentaci porovnány na základě několika ukazatelů, jako např. průměrná délka klauze nebo počet klauzí na jednotku analýzy řeči, tzv. AS unit. Texty budou dále podrobeny obdobné analýze za použití automatizovaných nástrojů, které jsou primárně určeny k měření syntaktické komplexnosti psaného jazyka. Cílem tak bude stanovit, zda jsou nástroje vhodné rovněž k rozboru mluveného projevu.

Práce bude vypracována v anglickém jazyce.
References
Foster, P., Tonkyn, A. and Wigglesworth, G. (2000). Measuring spoken language: a unit for all reasons. Applied Linguistics, 21(3), 354-375.

Graesser, A. C., McNamara, D. S., Louwerse, M. M., & Cai, Z. (2004). Coh-Metrix: Analysis of text on cohesion and language. Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, 36(2), 193–202.

Housen, A., Kuiken, F. and Vedder, I. ed. (2012). Dimensions of L2 Performance and Proficiency. Complexity, Accuracy and Fluency in SLA. Amsterdam: John Benjamins.

Kyle, K. and Crossley, S. (2018). Measuring Syntactic Complexity in L2 Writing Using Fine-Grained Clausal and Phrasal Indices. The Modern Language Journal, 102(2), 333-349.

Lu, X. (2011). A Corpus-Based Evaluation of Syntactic Complexity Measures as Indices of College-Level ESL Writers’ Language Development. TESOL Quarterly, 45(1), 36–62.

Norris, J. and Ortega, L. (2009). Towards an Organic Approach to Investigating CAF in Instructed SLA: The Case of Complexity. Applied Linguistics, 30(4), 555-578.

Pallotti, G. (2014). A simple view of linguistic complexity. Second Language Research, 31(1), 117-134.

Skehan, P., & Foster, P. (2008). Complexity, accuracy, fluency and lexis in task-based perfor­mance: A meta-analysis of the Ealing research. In S. Van Daele, A. Housen, F. Kuiken, M. Pierrard, & I. Vedder (Eds.). Complexity, accuracy and fluency in second language use, learning and teaching, 201–222. Wetteren: Universa Press.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html