Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Morální filosofie Bernarda Williamse
Thesis title in Czech: Morální filosofie Bernarda Williamse
Thesis title in English: The Moral Philosophy of Bernard Williams
Key words: důvod k jednání|praktické rozvažování|morálka|morální systém|etika|stud|pravdivost|autenticita
English key words: reasons for action|practical deliberation|morality|moral system|ethics|shame|truthfulness|authenticity
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Philosophy and Religious Studies (21-UFAR)
Supervisor: doc. Mgr. Tereza Matějčková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 18.10.2019
Date of assignment: 18.10.2019
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 25.10.2019
Date and time of defence: 09.09.2020 09:00
Date of electronic submission:07.08.2020
Date of proceeded defence: 09.09.2020
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: prof. James Hill, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Bernardu Williamsovi bývá občas vytýkáno, že jeho kritická invence na poli morální filosofie je pro etiku jakožto teoretickou disciplínu destruktivní. Tato práce má za cíl postihnout Williamsovo morální myšlení v jeho celistvosti, tj. chce ukázat, na jakých pozitivních vhledech je jeho kritické stanovisko založeno. Ambicí přitom není vyčerpávajícím způsobem projít všechna témata, jimiž se Williams ve svém díle zabývá, a na základě toho rekonstruovat „etický systém Bernarda Williamse“ – to by svou povahou šlo přímo proti postoji, jenž Williams k morální problematice zaujímá –, ale spíše na několika klíčových motivech ukázat jejich vzájemnou provázanost, a tím tak dát vyvstat celkovému duchu tohoto myšlení. Těmito klíčovými motivy jsou následující tři. Prvním je jeho kritika pojmu povinnosti coby výlučného zdroje morálních důvodů jednání, která ovšem vede k širší skepsi ohledně možností teoretické reflexe etiky vůbec. Druhý motiv se týká komplexní problematiky hodnot pravdy a pravdivosti na pozadí možnosti klamu a sebe-klamu. V daném kontextu přitom nejde o tematizaci pravdy a pravdivosti z epistemologického hlediska, ale hlediska morálního, tzn. z perspektivy otázky života, jenž stojí za to žít. Třetím motivem je ideál autenticity, respektive způsob, jakým Williams tento ideál rozpracovává, a role, kterou v jeho myšlení hraje.
Východiskem práce jsou primárně dvě Williamsovy knihy, a to kriticky laděná Ethics and the Limits of Philosophy, kde přichází ke slovu motiv první, a Truth and Truthfulness, jež rozvíjí motiv druhý a třetí, tj. to, co Williams po skeptických závěrech Ethics and the Limits of Philosophy formuluje jako „tři naděje morálního myšlení“.
References
Primární texty:

Williams, B., Ethics and the Limits of Philosophy, Cambridge MA 1985.
Williams, B., Truth and Truthfulness: An Essay in Genealogy, New Jersey 2002.

Další texty:

Freud, S., Das Unbehagen in der Kultur, Wien 1930.
Nietzsche, F., Zur Geneaologie der Moral in: Werke in drei Bänden: Zweiter Band, Darmstadt 1997, str. 761-900.
Rorty, R., Contingency, Irony, and Solidarity, New York 1989.
Taylor, Ch., Sources of the Self, Cambridge MA 2001.
Taylor, Ch., The Ethics of Authenticity, Cambridge MA – London 2003.
Trilling, L., Sincerity and Authenticity, Cambridge MA – London 1972.
Williams, B., Making Sense of Humanity, Cambridge 1995.
Williams, B., Moral Luck, Cambridge 1981.
Williams, B., Morality: An Introduction to Ethics, New York 2012.
Williams, B., Shame and Necessity, Berkeley – Los Angeles – London 2008.
Williams, B., The Sense of the Past: Essays in the History of Philosophy, New Jersey 2008.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html