Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Paradox volby a související osobnostní determinanty
Thesis title in Czech: Paradox volby a související osobnostní determinanty
Thesis title in English: Paradox of choice and related personality characteristics
Key words: Rozhodování|paradox volby|maximalizační tendence|postrozhodovací lítost
English key words: Desition-making|paradox of choice|post-decision regret|maximizing tendency
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: PhDr. Eva Höschlová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 18.10.2019
Date of assignment: 18.10.2019
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 07.11.2019
Date and time of defence: 14.09.2020 00:00
Date of electronic submission:27.07.2020
Date of proceeded defence: 14.09.2020
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: prof. PhDr. Jiří Šípek, CSc., Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce se bude věnovat vztahu osobnostních charakteristik a rozhodování, paradoxu volby, paralýzou výběru, výběrem a s ním spojenou spokojeností či lítostí.
V úvodu literárně přehledové části bude stručně nastíněno téma rozhodování, které bude rozvinuto v podkapitolu rozhodování v souvislosti s výběrem z více možností. Dále bude v literárně přehledové části předloženo vymezení pojmu paradox volby, paralýza výběru, spokojenost s výběrem, fenomén post-rozhodovací lítosti a zahlcení výběrem, k čemuž budou uvedeny i související výzkumy. Následně se práce zaměří na psychologické charakteristiky osobnosti, jejichž vztah je zkoumán s výše uvedenými oblastmi, zejména s paradoxem volby.
Cílem empirické části bude zjištění vztahu vybraných osobnostních charakteristik s paradoxem volby a s post-rozhodovací spokojeností či lítostí. Designem našeho výzkumu bude experiment. Účastníci budou rozděleni do tří skupin, které se budou výrazně lišit počtem nabízených věcí. Následně budou čelit situaci výběru. Experiment bude doplněn dotazníkovým šetřením se zaměřením na vybrané osobnostní charakteristiky, které budou vyplývat z literárně přehledové části.
Výsledky přinesou nové poznatky v této oblasti a inspiraci pro hlubší zkoumání, jelikož se jedná o skromně probádané téma v oblasti paradoxu volby.
References
D’Angelo, J. D., & Toma, C. L. (2016). There Are Plenty of Fish in the Sea: The Effects of Choice Overload and Reversibility on Online Daters’ Satisfaction With Selected Partners. Media Psychology, 20(1), 1-27.

McShane, B. B., & Böckenholt, U. (2018). Multilevel Multivariate Meta-analysis with Application to Choice Overload. Psychometrika, 83(1), 255-271.

Sagi, A., & Friedland, N. (2007). The cost of richness: The effect of the size and diversity of decision sets on post-decision regret. Journal Of Personality And Social Psychology, 93(4), 515-524.

Scheibehenne, B., Greifeneder, R., & Todd, P. M. (2010). Can There Ever Be Too Many Options? A Meta-Analytic Review of Choice Overload. Journal Of Consumer Research, 37(3), 409-425.

Schwartz, B., Ward, A., Monterosso, J., Lyubomirsky, S., White, K., & Lehman, D. (2002). Maximizing versus satisficing: Happiness is a matter of choice. Journal of Personality and Social Psychology, 83(5), 1178-1197.

Schwartz, B. (2005). The Paradox of Choice: Why More Is Less. Harper Perennial.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html