Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
The use of phrasal verbs in spoken academic English
Thesis title in Czech: Užití frázových sloves v mluvené akademické angličtině
Thesis title in English: The use of phrasal verbs in spoken academic English
Key words: frázové sloveso|registr
English key words: phrasal verb|register
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: angličtina
Department: Department of the English Language and ELT Methodology (21-UAJD)
Supervisor: Mgr. Kateřina Vašků, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 11.10.2019
Date of assignment: 11.10.2019
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 15.10.2019
Date and time of defence: 03.09.2020 00:00
Date of electronic submission:06.08.2020
Date of proceeded defence: 03.09.2020
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Denisa Šebestová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce se zaměří na frázová slovesa, tedy slovesa s adverbiální částicí (Quirk et al.,1995: 1150). V literatuře je popisována významnější četnost v mluveném jazyce a beletrii než v akademických textech (Biber et al. 1999: 408). Cílem práce je na základě korpusových dat zjistit, jestli mluvená akademická angličtina vykazuje v užití sloves podobnost spíše s mluveným obecným jazykem nebo s psaným akademickým registrem. Práce bude vycházet ze seznamu nejčastějších frázových slovesech v daných třech registrech (za užití korpusů Spoken BNC2014, BAWE a BASE). Budou zkoumány jak formální, tak sémantické rozdíly mezi slovesy. Následně budou ze seznamu založeného na korpusu BASE vybrána dvě polysémní frázová slovesa, která se vyskytují zároveň ve Spoken BNC2014 a bude provedena analýza zastoupení jednotlivých významů na základě jejich výskytu v kontextu.

Práce bude vypracována v anglickém jazyce.
References
Biber, D. et al. (1999) Longman Grammar of Spoken and Written English. London/China: Pearson Education Limited.

Claridge, C. (2000). Multi-word verbs in Early Modern English: A corpus-based study (Vol. 32). Rodopi.

Darwin, C., & Gray, L. (1999). “Going after the Phrasal Verb: An Alternative Approach to Classification”. TESOL Quarterly, 33(1), 65-83.

Dempsey, K. B., McCarthy, P. M., & McNamara, D. S. (2007). “Using Phrasal Verbs as an Index to Distinguish Text Genres”. FLAIRS Conference, 217-222.


Dušková, L et al. (2009) Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Electronic edition. Ústav anglického jazyka a didaktiky, FF UK.

Granger, S., Meunier, F. ed. (2008) Phraseology - An interdisciplinary perspective. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.

Quirk, R. et al. (1995) A Comprehensive Grammar of the English Language. London: Longman Group UK Limited.

Trebits, A. (2009). “The most frequent phrasal verbs in English language EU documents – A corpus-based analysis and its implications.” System 37. Elsevier.

Wierszycka, J. (2013) “Phrasal Verbs in learner English: a semantic approach. A study based on a POS tagged spoken corpus of learner English”. Research in Corpus Linguistics 1: 81–93. Academy Publisher. Asociación Española de Lingüística de Corpus (AELINCO).
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html