Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Hudba a tanec ve společenských a politických vztazích doby Západní Zhou a Letopisů
Thesis title in Czech: Hudba a tanec ve společenských a politických vztazích doby Západní Zhou a Letopisů
Thesis title in English: Music and Dance in the Western Zhou and Spring and Autumn Periods Social and Political Interactions
Key words: tanec|hudba|Čína|starověk|politické vztahy|rituál
English key words: dance|music|China|Antiquity|political relationship|ritual
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Sinology (21-KSI)
Supervisor: doc. Mgr. Jakub Maršálek, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 09.10.2019
Date of assignment: 10.10.2019
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 11.12.2019
Date and time of defence: 24.06.2021 09:00
Date of electronic submission:26.05.2021
Date of proceeded defence: 24.06.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. Mgr. Lukáš Zádrapa, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Autorka se bude věnovat roli hudby a tance ve strukturování společenské hierarchie, v legitimování politické moci, stejně jako v rámci politických interakcí v době Západní Zhou (cca 1045-771 př. n. l.) a především Letopisů (770-453 př. n. l.). Přitom bude vycházet z pramenů pro dané období, v první řadě z Knihy písní (Shijing) a kroniky Zuozhuan, přičemž na základě sekundární literatury přihlédne i k údajům, které k danému tématu poskytují nápisy na bronzových nádobách. Nejprve na základě sekundární literatury ve stručnosti shrne vývoj významu tance v prostředí elity od doby prvních písemných záznamů z pozdní doby Shang (cca 13.-11. stol. př. n. l.) se zřetelem k jeho významu v legitimování moci panovníka při rituálech a následně se bude věnovat podrobnější analýze výše uvedené problematiky v pozdějších obdobích. Pozornost bude věnovat především následujícím tématům: 1) roli hudby a tance ve vytváření a demonstrování hierarchie v rámci aristokratické vrstvy doby Západní Zhou a Letopisů, 2) významu hudby a tance v legimování politické moci zhouského královského domu a vládnoucích rodů jednotlivých lenních států, a to především prostřednictvím připomínáním jejich zakladatelských mýtů, legend a významných politických událostí, 2) užití hudby a tance v politických interakcích mezi jednotlivými státy a aristokratickými domy doby Západní Zhou a Letopisů.
References
Prameny:
Liji:
Wang Wenjin (2007). Liji yijie. Beijing: Zhonghua shuju.
Lunyu:
Legge, James (2000). The Chinese Classics with a translation, critical and exegetical notes, prolegomena, and copious indexes in Five volumes. Volume I and II. Confucian analects. The Great learning. The Doctrine of the mean. The Works of Mencius. Taipei: SMC Publishing.
Shijing:
Legge, James (2000). The Chinese Classics with a translation, critical and exegetical notes, prolegomena, and copious indexes in Five volumes. Volume IV. The She King or the Book of Poetry. Taipei: SMC Publishing.
Zuozhuan:
Durrant, Stephen, Li Wai-yee, Schaberg, David (2016). Zuo Tradition/Zuozhuan: Commentary on the Spring and Autumn Annals (Classics of Chinese though). Seattle: University of Washington Press.
Legge, James (2000). The Chinese Classics with a translation, critical and exegetical notes, prolegomena, and copious indexes in Five volumes. Volume V. The ch'un ts'ew with The sso chuen. Taipei: SMC Publishing.
Yang Bojun (ed.) (2016). Chunqiu Zuozhuan zhu (Komentář ke spisu Zuozhuan). Beijing: Zhonghua shuju.

Sekundární literatura:

Cook, Constance (2009). "Ancestor worship during the Eastern Zhou". In Lagerwey, John - Kalinowski, Marc (eds.). Early Chinese Religion. Part 1. Shang through Han (1250 BC-220 AD). Leiden - Boston: Brill, s. 235-279.
Eno, Robert (1990). The confucian creation of Heaven: Philosophy and the Defense of Ritual Mastery. Albany, NY: SUNY Press.
Falkenhausen. Lothar von (1993). Suspended music: Chime-bells in the culture of bronze age China. Berkeley - Los Angeles - Oxford: University of California Press.
Granet, Marcel (1926). Danses et légendes de la Chine ancienne. Paris: Presses Universitaires de France.
Kern, Martin (2000). "Shi Jing songs as performance texts: a case study of "Chu ci (Thorny caltrop)"". In Early China 25, s. 49-111.
Kern, Martin (2009). "Bronze inscriptions, the Shijing and the Shangshu. The evolution of the ancestral sacrifices during the Western Zhou." In Lagerwey, John - Kalinowski, Marc (eds.). Early Chinese Religion. Part 1. Shang through Han (1250 BC-220 AD). Leiden - Boston: Brill, s. 235-279.
Li Chunyi (1996). Zhongguo shang gu chutu yueqi zonglun. Beijing: Wenwu chubanshe.
So, Jenny F. (ed.) (2000). Music in the age of Confucius. Seattle - London: University of Washington Press.
Wang Kefen (1980). Zhongguo gudai wudao shi hua. Beijing: Renmin yinyue chubanshe.
Zhi Chen (2007). The shaping of the Book of Songs: from ritualization to secularization. Sankt Augustín: CRC Press.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html