Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vliv názorových vůdců v prostředí sociálních sítí na čtení zpravodajství
Thesis title in Czech: Vliv názorových vůdců v prostředí sociálních sítí na čtení zpravodajství
Thesis title in English: The impact of opinion leaders on reading news in the social network sites environment
Key words: názorové vůdcovství|rámcování|Facebook|sociální sítě|vodítka zdroje|důvěryhodnost|změna důležitosti přesvědčení
English key words: opinion leadership|framing|Facebook|social network sites|source cues|credibility|belief importance change
Academic year of topic announcement: 2018/2019
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies (21-UISKNM)
Supervisor: Mgr. Josef Šlerka, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 23.09.2019
Date of assignment: 23.09.2019
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 14.11.2019
Date and time of defence: 07.09.2020 09:30
Date of electronic submission:29.07.2020
Date of proceeded defence: 07.09.2020
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce se zaměří na téma sdílení zpravodajství na sociálních sítích. Tato praxe bývá zkoumána s pomocí konceptu two-step flow of communication Paula Lazarsfelda (viz Katz, Lazarsfeld 1955). Teorie ze 40. let, podle níž se informace dostávají k lidem zprostředkovaně skrze tzv. názorové vůdce, bývá často využívána právě i v online prostředí (viz např. Wadbring, Ödmark 2016; Weeks et al. 2015).
Cílem diplomové práce je přispět k tomuto tématu a experimentálně prověřit, nakolik je toto sdílení "efektivní". To znamená: v českém kontextu bude prozkoumáno, do jaké míry lze s pomocí sdílení zpráv – a především doprovodného, uvozujícího textu názorového vůdce – předávat preferovaný úhel pohledu, rámec nazírání na zpravodajská témata.
Důležitou složkou experimentu bude i otázka, zda hrají roli jazykové prostředky, které se v těchto doprovodných textech objevují (protože například figurativní výrazy mohou vést k ještě intenzivnějšímu osvojování si rámců (viz Burgers et al. 2016)). Z toho důvodu proběhne nejprve analýza reprezentativního vzorku uvozujících textů, která objasní, o jaké prostředky přesně jde. Vodítkem pro tuto část bude výzkum, který se zaměřil na tento typ textů u zpravodajských médií na Facebooku (Pfeiferová 2017).
Po zjištění jazykových prostředků proběhne samotný experiment. Ten se zaměří na hlavní téma této diplomové práce: do jaké míry dokáže doprovodný text – oproti sdílení bez uvození – předávat názorovými vůdci preferované rámce.

Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
References
Burgers Ch., Konijn E., Steen G. 2016. Figurative Framing: Shaping Public Discourse Through Metaphor, Hyperbole, and Irony. Communication Theory, vol. 26, no. 4, pp. 410–430
Katz Elihu, Lazarsfeld, Paul. 1955. Personal influence. The part played by people in the flow of mass communication. Glencoe: Free Press.
Pfeiferová Anna. 2017. Jazyková analýza příspěvků českých zpravodajských internetových serverů na sociální síti Facebook, Diplomová práce. Katedra žurnalistiky na Fakultě sociálních věd, Karlova Univerzita. Vedoucí práce: Otakar Šoltys.
Wadbring Ingela, Ödmark Sara. 2016. Going Viral: News Sharing and Shared News in Social Media. In: Observatorio, Vol. 10, No. 4.
Weeks Brian, Ardevol-Abreu Alberto a Homero Gil de Zúniga. 2015. Online Influence? Social Media Use, Opinion Leadership, and Political Persuasion. In: International Journal of Public Opinion Research Vol. 29, No. 2.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html