Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Kompetence učícího knihovníka
Thesis title in Czech: Kompetence učícího knihovníka
Thesis title in English: Teaching Librarian Competencies
Key words: učící knihovník|školní knihovník|kompetence učícího knihovníka|role učícího knihovníka
English key words: Teaching Librarian|Instruction Librarian|School Librarian|Competencies of Teaching Librarian|Role of Teaching Librarian
Academic year of topic announcement: 2018/2019
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Information Studies and Librarianship (21-UISK)
Supervisor: PhDr. Hana Landová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 23.09.2019
Date of assignment: 23.09.2019
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 14.11.2019
Date and time of defence: 07.09.2021 09:00
Date of electronic submission:28.07.2021
Date of proceeded defence: 07.09.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Radka Římanová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem práce je podat strukturovaný přehled kompetencí, jimiž by měl být vybaven knihovník, který se v rámci své profese věnuje pedagogickým a lektorským aktivitám (tzv. učící knihovník). V teoretické části práce autor na základě analýzy odborné literatury popíše existující koncepce a definice této profese a představí některé typové pracovní pozice z této oblasti. Dále představí existující rámce a doporučení pro oblast kompetencí této specializace a pokusí se najít jejich společné rysy. S důrazem na české prostředí autor popíše možnou profesní přípravu pro výkon této profese. V praktické části se metodami kvalitativního výzkumu zaměří na zástupce profese učícího knihovníka z oblasti základních a z oblasti vysokoškolských/specializovaných knihoven. Formou strukturovaného rozhovoru a dalších metod bude zjišťovat jejich absolvovanou přípravu, jejich názor na potřebné kompetence a případný pocit jejich deficitu. Součástí vyhodnocení výzkumu bude srovnání těchto pozic.

Předběžná osnova:
Učící knihovník: možná pojetí této specializace.
Učící knihovník v knihovnické praxi: popis vybraných typových pozic.
Kompetence učícího knihovníka: doporučení, rámce a jejich společné rysy.
Možnosti profesní přípravy v ČR.
Učící knihovník v základní a vysokoškolské/specializované knihovně: kvalitativní výzkum.
Závěry.

Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
References
ACRL. Roles and strengths of teaching librarians: Approved by the ACRL Board of Directors, April 2017. College & Research Libraries News, 2017,78(7), s. 364–370. Dostupné z:http://www.ala.org/acrl/standards/teachinglibrarians
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2
MAZÁČOVÁ, P. Pedagogické kompetence učícího knihovníka se zaměřením na dimenzi sebereflexe. ITlib: Informacne Technologie a Kniznice, 2018, (2), s. 12–17. Dostupné z:http://search.ebscohost.com.ezproxy.is.cuni.cz/login.aspx?direct=true&AuthType=ip,uid,url&db=lls&AN=131750997&lang=cs&site=ehost-live
SHEPPARD, B., FLINNER, K., NORLANDER, R.J., FOUNIER, M.D. National Impact of Library Public Programs Assessment: Phase 1, A White Paper on the Dimensions of Library Programs & the Skills and Training for Library Program Professionals. Chicago: American Library Association & New Knowledge Organization Ltd., 2019. Dostupné z:https://nilppa.org/
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html