: Zvládání komunikačně náročných situací v přímé péči o pacienta
Thesis title in Czech: | : Zvládání komunikačně náročných situací v přímé péči o pacienta |
---|---|
Thesis title in English: | Coping with demanding communication situations in patient primary care |
Key words: | Komunikace ve zdravotnictví|komunikačně náročné situace|péče o pacienta|zdravotníci |
English key words: | Communication in healthcare|communication-demanding situations|patient care|health professionals |
Academic year of topic announcement: | 2018/2019 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | PhDr. Markéta Niederlová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 18.09.2019 |
Date of assignment: | 18.09.2019 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 03.10.2019 |
Date and time of defence: | 29.06.2020 00:00 |
Date of electronic submission: | 08.04.2020 |
Date of proceeded defence: | 29.06.2020 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Katarína Loneková, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem práce je zmapování náročných komunikačních situací, se kterými se nejčastěji potýkají zdravotničtí pracovníci (převážně lékaři a sestry) v přímé péči a vytvořit pomůcku na jejich úspěšné zvládání (návrh textu pro vytvoření mobilní aplikace, příp. tištěné příručky). Obsahem literárně přehledové části budou především následující témata: komunikace s pacientem ve vztahu ke své léčbě, jeho well-beingu a ochotě spolupracovat s pokyny zdravotníků komunikace zdravotníků s rodinou a její vliv na spolupráci se zdravotníky a podporu pacienta komunikace ve zdravotnickém týmu a její vliv na spolupráci zdravotníků při léčbě pacienta (např. řešení neshod při léčebných postupech, nesdělování si informací...) náročné komunikační situace pro zdravotníky Praktická část bude mít za cíl vytvořit jednoduchý návod (nástroj), který bude sloužit jako pomůcka na to, jak komunikovat nejčastější komunikačně náročné situace zdravotnických pracovníků v přímé péči u dospělých pacientů. Tyto situace budou identifikovány dotazníkovým šetřením. Dotazník bude navržen na základě rozhovorů s lékaři, situací identifikovaných lékaři a sestrami na komunikačních školeních (osobní participace diplomanta na těchto školeních v průběhu jednoho roku), a na základě literární rešerše. Dotazník bude administrován vzorku cca 60 lékařů a sester v rámci České republiky. Na základě jeho výsledků budou vybrány náročné komunikační situace, v kterých by zdravotníci uvítali podporu. Pro tyto situace bude zpracován návod, jakési TODO, obsahující praktické tipy pro jejich zvládnutí. Doporučení pro jednotlivé situace budou také obsahovat např. odkazy na studie, názorná videa, nejčastější chyby, apod. Půjde o komunikační tipy použitelné pro co nejširší spektrum zdravotníků pracujících s dospělými pacienty (tzn. nebude se jednat o specializovaný nástroj pro jednotlivé zdravotnické obory). |
References |
Back, A.L., & R.M. Arnold (2006). Discussing Prognosis: “How Much Do You Want to Know?” Talking to Patients Who Do Not Want Information or Who Are Ambivalent. Journal of Clinical Oncology 24(25), 4214-4217. Back, A.L., & R.M. Arnold (2013). “Isn't There Anything More You Can Do?”: When Empathic Statements Work, and When They Don't. Journal of Palliative Medicine, 16(11),. Back, A.L., R.M. Arnold, Baile, W.B., Tulsky, J.A., & Fryer-Edwards, K. (2009). Approaching difficult communication tasks in oncology. CA Cancer Journal for Clinicians, 55(3), 164-77. Korsch, B.M., Gozzi, E.K., & Francis, V. (1968). Gaps in doctor-patient communication. American Academy of Pediatrics, 42(5). Morris, D.A., Johnosn, K.S., Ammarell, N.,, Arnold, R.M., & Tulsky, J.A. (2012). What is Your Understanding of Your Illness? A Communication Tool to Explore Patients’ Perspectives of Living with Advanced Illness. Journal of General Internal Medicine, 27(11), 1460 Shochet, R., King, J., Levine, R., Clever, S., Wright, S. (2013). 'Thinking on my feet': an improvisation course to enhance students' confidence and responsiveness in the medical interview. Education Primary Care, 24(2), 119-24 |