Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
: Zvládání komunikačně náročných situací v přímé péči o pacienta
Thesis title in Czech: : Zvládání komunikačně náročných situací v přímé péči o pacienta
Thesis title in English: Coping with demanding communication situations in patient primary care
Key words: Komunikace ve zdravotnictví|komunikačně náročné situace|péče o pacienta|zdravotníci
English key words: Communication in healthcare|communication-demanding situations|patient care|health professionals
Academic year of topic announcement: 2018/2019
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: PhDr. Markéta Niederlová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 18.09.2019
Date of assignment: 18.09.2019
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 03.10.2019
Date and time of defence: 29.06.2020 00:00
Date of electronic submission:08.04.2020
Date of proceeded defence: 29.06.2020
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Katarína Loneková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem práce je zmapování náročných komunikačních situací, se kterými se nejčastěji potýkají zdravotničtí pracovníci (převážně lékaři a sestry) v přímé péči a vytvořit pomůcku na jejich úspěšné zvládání (návrh textu pro vytvoření mobilní aplikace, příp. tištěné příručky).

Obsahem literárně přehledové části budou především následující témata:
komunikace s pacientem ve vztahu ke své léčbě, jeho well-beingu a ochotě spolupracovat s pokyny zdravotníků
komunikace zdravotníků s rodinou a její vliv na spolupráci se zdravotníky a podporu pacienta
komunikace ve zdravotnickém týmu a její vliv na spolupráci zdravotníků při léčbě pacienta (např. řešení neshod při léčebných postupech, nesdělování si informací...)
náročné komunikační situace pro zdravotníky

Praktická část bude mít za cíl vytvořit jednoduchý návod (nástroj), který bude sloužit jako pomůcka na to, jak komunikovat nejčastější komunikačně náročné situace zdravotnických pracovníků v přímé péči u dospělých pacientů. Tyto situace budou identifikovány dotazníkovým šetřením. Dotazník bude navržen na základě rozhovorů s lékaři, situací identifikovaných lékaři a sestrami na komunikačních školeních (osobní participace diplomanta na těchto školeních v průběhu jednoho roku), a na základě literární rešerše. Dotazník bude administrován vzorku cca 60 lékařů a sester v rámci České republiky. Na základě jeho výsledků budou vybrány náročné komunikační situace, v kterých by zdravotníci uvítali podporu. Pro tyto situace bude zpracován návod, jakési TODO, obsahující praktické tipy pro jejich zvládnutí. Doporučení pro jednotlivé situace budou také obsahovat např. odkazy na studie, názorná videa, nejčastější chyby, apod. Půjde o komunikační tipy použitelné pro co nejširší spektrum zdravotníků pracujících s dospělými pacienty (tzn. nebude se jednat o specializovaný nástroj pro jednotlivé zdravotnické obory).
References
Back, A.L., & R.M. Arnold (2006). Discussing Prognosis: “How Much Do You Want to Know?” Talking to Patients Who Do Not Want Information or Who Are Ambivalent. Journal of Clinical Oncology 24(25), 4214-4217.

Back, A.L., & R.M. Arnold (2013). “Isn't There Anything More You Can Do?”: When Empathic Statements Work, and When They Don't. Journal of Palliative Medicine, 16(11),.

Back, A.L., R.M. Arnold, Baile, W.B., Tulsky, J.A., & Fryer-Edwards, K. (2009). Approaching difficult communication tasks in oncology. CA Cancer Journal for Clinicians, 55(3), 164-77.

Korsch, B.M., Gozzi, E.K., & Francis, V. (1968). Gaps in doctor-patient communication. American Academy of Pediatrics, 42(5).

Morris, D.A., Johnosn, K.S., Ammarell, N.,, Arnold, R.M., & Tulsky, J.A. (2012). What is Your Understanding of Your Illness? A Communication Tool to Explore Patients’ Perspectives of Living with Advanced Illness. Journal of General Internal Medicine, 27(11), 1460

Shochet, R., King, J., Levine, R., Clever, S., Wright, S. (2013). 'Thinking on my feet': an improvisation course to enhance students' confidence and responsiveness in the medical interview. Education Primary Care, 24(2), 119-24
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html