Analýza psychometrických vlastností nově vyvinuté aplikace ve virtuální realitě
Thesis title in Czech: | Analýza psychometrických vlastností nově vyvinuté aplikace ve virtuální realitě |
---|---|
Thesis title in English: | Psychometric analysis of newly developed virtual reality application |
Key words: | virtuální realita|pozornost|validita|reliabilita|kognitivní screening |
English key words: | virtual reality|attention|validity|reliability|cognitive screening |
Academic year of topic announcement: | 2018/2019 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | Mgr. et Mgr. Iveta Hocko Fajnerová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 18.09.2019 |
Date of assignment: | 18.09.2019 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 03.10.2019 |
Date and time of defence: | 30.05.2022 00:00 |
Date of electronic submission: | 11.04.2022 |
Date of proceeded defence: | 30.05.2022 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. et Mgr. Filip Děchtěrenko, Ph.D. |
Advisors: | PhDr. Markéta Niederlová, Ph.D. |
Guidelines |
Práce se bude zabývat vývojem aplikace ve virtuální realitě, jejímž zamýšleným účelem je orientační zjištění úrovně psychomotorických schopností za podmínek vysoké ekologické validity. Autor práce bude vývoji přítomen, bude ho moci ovlivňovat svými návrhy v rámci testování, které bude provádět. Samotný vývoj ve smyslu programování bude svěřen vývojářskému studiu. Práce bude sledovat vývoj od prvotního prototypu přes pilotní testování aplikace až k testování jejich psychometrických vlastností ve verzi, která se bude blížit finální podobě.
Teoretická část se bude zabývat tématy, která jsou relevantní pro vývoj této aplikace. Mimo jiné budou zmíněny dosavadní způsoby zjišťování psychomotorických schopností (psychomotorického tempa, vizuomotorické koordinace) a z metodologického hlediska bude pojednáno o způsobech zjišťování reliability a validity. Prostor bude také věnován dalším psychickým funkcím, které by pravděpodobně mohli ovlivňovat výkon – zejména pozornosti a vybraným exekutivním funkcím. V praktické části bude nejvíce prostoru věnováno zjišťování reliability a validity různých variant tohoto testu. Nicméně nebude opomenut ani samotný vývoj aplikace, její testování a pilotní výzkum. Bude zjišťována test-retestová reliabilita skrze opakovanou administraci. Co se týče validity, bude zjišťována kritériová validita skrze korelaci s osvědčenými metodami, ale také kontrastní validita skrze porovnání dvou skupin, u kterých budeme předpokládat rozdíl v psychomotorických schopnostech (dvě skupiny odlišného věku, případně i porovnání skupiny zdravých dobrovolníků a pacientů s diagnózou zahrnující nespecifickou poruchu pozornosti a/či zpomalení psychomotorického tempa). V závěru práce budou diskutovány výsledky a zhodnocena využitelnost vyvinuté aplikace. Budou také zhodnoceny zkušenosti získané při vývoji a zváženy výhody a nevýhody užití virtuální reality pro psychologickou práci. Dále bude diskutována náročnost a limity testování validity komplexních úloh ve virtuální realitě, které se snaží o komplexní simulaci v imerzním prostředí. |
References |
Eysenck, M. W., & Keane, M. T. (2008). Kognitivní psychologie. Praha: Academia.
Ferjenčík, J. (2010). Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši (Vyd. 2). Praha: Portál. Groen, J., & Werkhoven, P. J. (1998). Visuomotor adaptation to virtual hand position in interactive virtual environments. Presence, 7(5), 429-446. Holden, M. K. (2005). Virtual environments for motor rehabilitation. Cyberpsychology & behavior, 8(3), 187-211. Keys, B. A., & White, D. A. (2000). Exploring the relationship between age, executive abilities, and psychomotor speed. Journal of the International Neuropsychological Society, 6(1), 76-82. Lee, N. K., Kwon, Y. H., Son, S. M., Nam, S. H., & Kim, J. S. (2013). The effects of aging on visuomotor coordination and proprioceptive function in the upper limb. Journal of physical therapy science, 25(5), 627-629. Sailer, U., Flanagan, J. R., & Johansson, R. S. (2005). Eye–hand coordination during learning of a novel visuomotor task. Journal of Neuroscience, 25(39), 8833-8842. Triana, J. S. S., & Villamizar, C. G. (2018). Avances en realidad virtual e intervenciones en psicología clínica. Tesis Psicológica, 13(1), 1-15. |