Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Mediální gramotnost seniorů
Thesis title in Czech: Mediální gramotnost seniorů
Thesis title in English: Media Literacy of Elderly People
Key words: média|mediální gramotnost|senioři|mediální vzdělávání|úroveň mediální gramotnosti|rozvoj mediální gramotnosti
English key words: media|media literacy|elderly|media education|level of media literacy|development of media literacy
Academic year of topic announcement: 2018/2019
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR)
Supervisor: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 11.09.2019
Date of assignment: 11.09.2019
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 05.05.2021
Date and time of defence: 14.06.2021 14:30
Date of electronic submission:12.05.2021
Date of proceeded defence: 14.06.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce se bude zabývat tématem mediální gramotnosti seniorů. Cílem práce bude analyzovat možnosti měření úrovně mediální gramotnosti s přihlédnutím na specifika seniorské populace a identifikovat možnosti rozvoje této populace v oblasti mediální gramotnosti v České republice. V úvodních kapitolách budou vymezena ústřední témata, tj. média, mediální gramotnost, možnosti rozvoje mediální gramotnosti, specifika seniorské populace a možnosti měření úrovně mediální gramotnosti. Cílem empirického šetření bude analyzovat výzkumy úrovně mediální gramotnosti seniorů v České republice. Pro práci s daty budou analyzovány výzkumy realizované mezi léty 2016–2020, které se explicitně zaměřují na seniorskou populaci či na populaci dospělých, mezi které lze na základě vymezení výzkumů zařadit také seniorskou populaci.

Předběžná struktura práce:
1 Mediální gramotnost
1.1 Modely a koncepty mediální gramotnosti
1.2 Faktory ovlivňující úroveň mediální gramotnosti
1.3 Mediální výchova a mediální vzdělávání
2 Oblasti mediální gramotnosti
2.1 Mediální obsahy
2.2 Vliv a působení médií
2.3 Kontrola médií
3 Možnosti měření úrovně mediální gramotnosti seniorů
3.1 Nástroje umožňující měření úrovně mediální gramotnosti
3.2 Specifika seniorské populace
4 Možnosti rozvoje úrovně mediální gramotnosti seniorů v České republice
4.1 Instituce podporující rozvoj mediální gramotnosti
4.2 Projekty a programy rozvoje mediální gramotnosti
5 Empirické šetření – Analýza výzkumů úrovně mediální gramotnosti seniorů v České republice
References
BRDIČKA, Bořivoj. Jak definovat digitální gramotnost? In: RVP: Metodický portál [online]. 2015 [vid. 2019-04-23]. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/20549/JAK-DEFINOVAT-DIGITALNI-GRAMOTNOST.html/.

CELOT, Paolo.Study onAssessmentCriteriaforMediaLiteracyLevels[online]. Brusel: EAVI, 2009 [vid. 2019-04-30]. Dostupné z: http://ec.europa.eu/assets/eac/culture/library/studies/literacy-criteria-report_en.pdf.

IFLA.Media andinformationliteracyrecommendations[online]. Haag: IFLA, 2011. [vid. 2019-04-30].Dostupné z: https://www.ifla.org/files/assets/information-literacy/publications/media-info-lit-recommend-en.pdf.

JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-466-3.

JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Praha: Portál, 2003. ISBN 978-80-7367-287-4.

JIRÁK, Jan a Radim WOLÁK,eds. Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis, 2007. ISBN 978-80-86212-58-6.

LOPES, Paula,PetríciaCOSTA, Luisa ARAUJO a Patrícia ÁVILA.Measuringmedia andinformationliteracyskills:Constructionofa test.Communications[online]. 2018, 43(4) [vid. 2020-06-05]. ISSN 1613-4087. Dostupné z:https://www.researchgate.net/publication/322918238_Measuring_media_and_information_literacy_skills_Construction_of_a_test.

NIKOLTCHEV, Susanne.Mappingofmedialiteracypracitisesandactionsin EU-28[online].Strasburg:EuropeanAudiovisualObservatory, 2016 [vid. 2019-05-14]. ISBN 978-92-79-64401-6. Dostupné z DOI: 10.2759/111731.

POTTER, James W. Medialiteracy. Los Angeles: SAGEPublications, 2008. ISBN 978-1-4129-5875-2.

RADA PRO ROZHLASOVÉ A TELEVIZNÍ VYSÍLÁNÍ.Stav mediální gramotnosti v ČR: Výzkum úrovně mediální gramotnosti obyvatelstva nad 15 let[online]. Praha: RRTV, 2011 [vid. 2019-10-31]. Dostupné z:https://www.rrtv.cz/cz/static/prehledy/medialni-gramotnost/vysledky-studie-15-plus.pdf.

RADA PRO ROZHLASOVÉ A TELEVIZNÍ VYSÍLÁNÍ.Mediální gramotnost ohrožených skupin: senioři, etnické a národnostní menšiny a vybrané aspekty mediální gramotnosti[online]. Praha: RRTV, 2016 [vid. 2019-04-30]. Dostupné z: https://www.rrtv.cz/cz/files/monitoring/2016-medialni_gramotnost_FINAL.pdf.

SAK, Petr a Jiří MAREŠ. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-230-0.

ŠIMONÍK, Pavel a Jan BURIANEC.Mediální gramotnost[online]. Praha:Stemmark, 2018 [vid. 2019-06-11]. Dostupné z: https://ct24.ceskatelevize.cz/sites/default/files/2221556-vyzkum_mg_konferencemsmt_ct_fin.pdf.

ZADRAŽILOVÁ, Iva. InformationLiteracyofElderlyPeople: BridgingtheDigital Gap [online]. In: EuropeanConferenceon InformationLiteracy: 18. 9. 2017. [vid. 2019-04-30] Cham: Springer, 2017, s. 545–554. ISBN 978-3-319-74333-2. Dostupné prostřednictvím Reaserchgatez: DOI: 10.1007/978-3-319-74334-9_56.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html