Xiangsheng v ČLR: od nástroje budování nové Číny k satirickému komentáři současné společnosti
Thesis title in Czech: | Xiangsheng v ČLR: od nástroje budování nové Číny k satirickému komentáři současné společnosti |
---|---|
Thesis title in English: | Xiangsheng in PRC: from a tool of the New China Ideology to social satire |
Key words: | Xiangsheng|vypravěčství|ideologie ČLR|společenská kritika ČLR|quyi|čínské populární umění|Guo Degang |
English key words: | Xiangsheng|storytelling|PRC ideology|PRC social criticism|quyi|Chinese popular art|Guo Degang |
Academic year of topic announcement: | 2018/2019 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Sinology (21-KSI) |
Supervisor: | prof. PhDr. Olga Lomová, CSc. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 18.07.2019 |
Date of assignment: | 18.07.2019 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 29.07.2019 |
Date and time of defence: | 24.06.2021 09:00 |
Date of electronic submission: | 09.05.2021 |
Date of proceeded defence: | 24.06.2021 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. Mgr. Lukáš Zádrapa, Ph.D. |
Guidelines |
Práce se zaměří na oblíbený vypravěčský žánr xiangsheng (angl.. cross-talk, „komický dialog“). Cílem je komparativní studie žánru v 50. letech, kdy se stal důležitým nástroje propagandy nové společnosti, a současného společensky kritického xiangshengu. Využije jednak primární prameny z 50. let dostupné v českých knihovnách a jednak záznamy současných vystoupení podle jejich dostupnosti (internet, CD, tištěné verze). Předběžně se ukazuje jako ideální příklad současného kritického xiangshengu Guo Degang, výzkum je však možné zaměřit i na jiné příklady ze současnosti. Vedle tematického rozboru se zaměří zejména na úlohu humoru a didaktického poslání jako rysů vlastní tomuto žánru. Součástí analýzy bude také charakteristika prostředků, jimiž vypravěč poutá pozornost posluchačů, včetně specifické podoby humoru v tomto žánru. |
References |
PRAMENY
Hou Baolin xiangsheng xuan, Beijing: Renmin wenxue chubanshe, 1980. CHEN, Housun. Xin shi xin ban. [1.vyd.]. Beijing: Wen bao tang shudian, 1953. Xin quyi pujiben. J - At-3023 ZISHENG, Ma. Ershi jin mi. [1.vyd.]. Beijing: Xinhua shudian, 1950. Xin quyi congshu. J - At – 3037 Xin dan xian. [1.vyd.]. Beijing: Bao wen tang shudian, 1952. Xin quyu pujiben. J - At-3064 Xiangsheng dianhua xuanji. [1. vyd.]. Beijing: Zuojia chubanshe, 1958. Shan ying: xiangsheng zhuanji. di 1 ban. Beijing: Renmin wenxue chubanshe, 1974. (Orientální ústav) Guo Degang: https://www.youtube.com/watch?v=uwTO3JM3QKc Video: Qiong fu lun (O Bohatství) Text: Guo Degang ban Qiong fu lun tai ci (Text Guo Degangova xiangshengu O bohatství) Https://zhidao.baidu.com/question/500073919.html Odborná literatura Børdahl, Vibeke. The Eternal Storyteller: Oral Literature in Modern China = Zhongguo Shuo Chang Wen Xue. Richmond, Surrey: Curzon Pees, 2015. Børdahl, Vibeke. “The Storyteller's Manner in Chinese Storytelling.” Asian Folklore Studies, vol. 62, no. 1, 2003, pp. 65–112. JSTOR,www.jstor.org/stable/1179081. Brown, Jeremy, Paul G. Pickowicz, eds. Dilemmas of victory: the early years of the People's Republic of China [online]. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2007. Cai, Shenshen. A Culture Hero: Xiangsheng (Crosstalk) Performer Guo Degang. Asian Theatre Journal. 2016;33(1):82-103. Holm, David. Art and Ideology in Revolutionary China. Oxford: Clarendon, 1991. HRDLIČKOVÁ, Věna. Poetic Principles of Chinese Storytellers in their Own Interpretation. In: Raoul David Findeisen and Martin Slobodník, eds., Talking Literature: Essays on Chinese and Biblical Writings and their Interaction. Wiesbaden, Germany: Harrassowitz Verlag, 2013, pp. 43–48. HRDLIČKOVÁ, Věna. Traditional and Individual Creativity in the Chinese and Japanese Storytelling. In: Literaturen Asiens und Afrikas. Berlin, 1981. HRDLIČKOVÁ, Věna a Zdeněk HRDLIČKA. Vypravěči od Bílé pagody. Praha: Orbis, 1953. Kaikkonen, Marja. Laughable Propaganda: Modern Xiangsheng As Didactic Entertainment. Stockholm: Institute of Oriental Languages, Stockholm University, 1990. MCDOUGALL, Bonnie S., ed. Popular Chinese Literature and Performing Arts in the People's Republic of China 1949-1979. Berkeley: Univ. of California Pr., 1984. Moser, David, No laughing matter: a hilarious investigation into the destruction of modern Chinese humor http://www.danwei.org/tv/stifled_laughter_how_the_commu.php(přečtěte si na začátek, možná nebude v Číně dostupné) |