Rozvoj znakování pomocí aplikované behaviorální analýzy u jedinců s poruchou autistického spektra
Thesis title in Czech: | Rozvoj znakování pomocí aplikované behaviorální analýzy u jedinců s poruchou autistického spektra |
---|---|
Thesis title in English: | Development of signing using applied behavior analysis in individuals with autism spectrum disorder |
Key words: | Poruchy autistického spektra|rozvoj komunikace|manuální znaky|znakování u PAS|aplikovaná behaviorální analýza |
English key words: | Autism Spectrum Disorder|Developing communication|Manual signs|Signing in ASD|Applied Behavior Analysis |
Academic year of topic announcement: | 2018/2019 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | PhDr. Markéta Niederlová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 27.06.2019 |
Date of assignment: | 27.06.2019 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 29.07.2019 |
Date and time of defence: | 01.09.2021 00:00 |
Date of electronic submission: | 25.07.2021 |
Date of proceeded defence: | 01.09.2021 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Veronika Šporclová, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem této práce je představit, jak mohou být využívány znaky při komunikaci s nevokálními jedinci s poruchou autistického spektra. Práce bude popisovat rozvoj znakování jako funkční komunikační metody, kdy jsou k nácviku využity poznatky z oblasti aplikované behaviorální analýzy.
Obsahem literárně přehledové části bude představení principů aplikované behaviorální analýzy a jejich využití při výuce znaků u jedinců s poruchou autistického spektra. V práci bude navržen výzkum mapující, jak se nevokální jedinci s poruchou autistického spektra učí znakům ve funkční komunikaci – při žádosti o preferované předměty. V další části bude návrh zaměřen na zjištění, jak rodiče jedinců s poruchou autistického spektra vnímají rozvoj komunikace a zda naučené znaky využívají. Výsledky mohou přispět psychologické a speciálně pedagogické poradenské praxi a k obohacení rodičovských postupů při výchově dětí s poruchou autistického spektra. |
References |
Barbera, M. L., & Rasmussen, T. (2007). The verbal behavior approach: how to teach children with autism and related disorders. Philadelphia Pa.: Jessica Kingsley Publishers.
Bartman, S., & Freeman, N. (2003). Teaching Language to a two-year-old with autism. Journal On Developmental Disabilities, 10, 47-53. Cooper, J. O., Heron, T. E., & Heward, W. L. (2014). Applied behavior analysis (Second edition). Harlow: Pearson. Scattone, D., & Billhofer, B. (2008). Teaching sign language to a nonvocal child with autism. The Journal of Speech and Language Pathology & Applied Behavior Analysis ,3(1), 78-85. Thorová, K. (2012). Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha (Vyd. 2). Praha: Portál. |