Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Rozvoj znakování pomocí aplikované behaviorální analýzy u jedinců s poruchou autistického spektra
Thesis title in Czech: Rozvoj znakování pomocí aplikované behaviorální analýzy u jedinců s poruchou autistického spektra
Thesis title in English: Development of signing using applied behavior analysis in individuals with autism spectrum disorder
Key words: Poruchy autistického spektra|rozvoj komunikace|manuální znaky|znakování u PAS|aplikovaná behaviorální analýza
English key words: Autism Spectrum Disorder|Developing communication|Manual signs|Signing in ASD|Applied Behavior Analysis
Academic year of topic announcement: 2018/2019
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: PhDr. Markéta Niederlová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 27.06.2019
Date of assignment: 27.06.2019
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 29.07.2019
Date and time of defence: 01.09.2021 00:00
Date of electronic submission:25.07.2021
Date of proceeded defence: 01.09.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Veronika Šporclová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem této práce je představit, jak mohou být využívány znaky při komunikaci s nevokálními jedinci s poruchou autistického spektra. Práce bude popisovat rozvoj znakování jako funkční komunikační metody, kdy jsou k nácviku využity poznatky z oblasti aplikované behaviorální analýzy.

Obsahem literárně přehledové části bude představení principů aplikované behaviorální analýzy a jejich využití při výuce znaků u jedinců s poruchou autistického spektra.

V práci bude navržen výzkum mapující, jak se nevokální jedinci s poruchou autistického spektra učí znakům ve funkční komunikaci – při žádosti o preferované předměty. V další části bude návrh zaměřen na zjištění, jak rodiče jedinců s poruchou autistického spektra vnímají rozvoj komunikace a zda naučené znaky využívají. Výsledky mohou přispět psychologické a speciálně pedagogické poradenské praxi a k obohacení rodičovských postupů při výchově dětí s poruchou autistického spektra.
References
Barbera, M. L., & Rasmussen, T. (2007). The verbal behavior approach: how to teach children with autism and related disorders. Philadelphia Pa.: Jessica Kingsley Publishers.

Bartman, S., & Freeman, N. (2003). Teaching Language to a two-year-old with autism. Journal On Developmental Disabilities, 10, 47-53.

Cooper, J. O., Heron, T. E., & Heward, W. L. (2014). Applied behavior analysis (Second edition). Harlow: Pearson.

Scattone, D., & Billhofer, B. (2008). Teaching sign language to a nonvocal child with autism. The Journal of Speech and Language Pathology & Applied Behavior Analysis ,3(1), 78-85.

Thorová, K. (2012). Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha (Vyd. 2). Praha: Portál.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html