Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Smysl v životě perspektivou pozitivní psychologie: Využití autobiografických technik
Thesis title in Czech: Smysl v životě perspektivou pozitivní psychologie: Využití autobiografických technik
Thesis title in English: Meaning in life in the perspective of positive psychology: Autobiographical methods
Key words: smysl v životě|druhá vlna pozitivní psychologie|optimální prospívání|well-being|pozitivně-psychologické intervence|autobiografické metody|utváření smyslu
English key words: meaning in life|second wave of positive psychology|optimal functioning|well-being|positive psychology intervention|autobiographical methods|meaning-making
Academic year of topic announcement: 2018/2019
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: Mgr. Ivana Šípová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 19.06.2019
Date of assignment: 19.06.2019
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 01.11.2019
Date and time of defence: 19.06.2020 00:00
Date of electronic submission:06.05.2020
Date of proceeded defence: 19.06.2020
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Markéta Celerová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Literárně přehledová část má za úkol představit takové pozitivně psychologické intervence se zaměřením na smysluplnost v životě, které jsou vhodné při terapii i prevenci poruchy příjmu potravy. Poruchy příjmu potravy jsou vážným problémem v životě dospívajících a je třeba hledat efektivní cesty k jejich zvládání či prevenci.

Cílem navrženého výzkumu je pak zmapovat vnímaní důležitosti a satisfakci (tj. uspokojení) v oblastech života, které odkazují k tzv. meaning in life (smysluplnosti života), ověřit účinnost vybrané pozitivně psychologické intervence vzhledem k subjektivní satisfakci v těchto oblastech.

Návrh výzkumu má podobu experimentu, v němž se experimentální skupina skládá z populace s diagnostikovanou poruchou příjmu potravy podle MKN-10, která dochází do centra pro poruchy příjmu potravy. Kontrolní skupina bude složena z populace bez diagnostikovaných psychických poruch, však se stejným věkovým rozložením jako skupina experimentální. Oběma skupinám bude předložen pre-test a post-test v podobě Brief Multidimensional Students‘ life satisfaction scale, který ve svém výzkumu rovněž využili i Ostafin a kol. (2019). Po prvním měření bude s polovinou probandů u každé skupiny uskutečněna dlouhodobá pozitivně psychologická intervence, za níž bude následovat opětovné měření. V závěru tak bude možné zmapovat úroveň satisfakce u pacientů s poruchou příjmu potravy, srovnat úroveň satisfakce se zdravou skupinou, ověřit účinnost intervence napříč oběma skupinami.
References
Faitburn, C., Cooper, Z., a Shafran, R. (2003). Cognitive behaviour therapy for eating disorders: a „transdiagnostic“ theory and treatment. Behaviour research and therapy, 41(5).

Frankl, V. E. (1988). The Will to Meaning: Foundations and Applications of Logotherapy. New York: Meridian

García-Alandete, J., Ros M.C., Salvador, J.H.M. a Rodríguez, S.P. (2018). Psychometric properties of the Purpose-In-Life Test and age-related differences among women diagnosed with eating disorders. Psychiatry Research, 261.

Marco, J.H., Cañabate, M., Pérez,S. a Llorca, G. (2017). Associations Among Meaning in Life, Body Image, Psychopathology, and Suicide Ideation in Spanish Participants With Eating Disorders. Journal of Clinical Psychology, 73(12).

Seligman, M. E. P., Steen, T. a, Park, N., & Peterson, C. (2005). Positive psychology progress: empirical validation of interventions. The American Psychologist, 60(5).

Sheldon, K. M., & Elliot, A. J. (1999). Goal Striving, Need Satisfaction, and Longitudinal Well-Being: The Self-Concordance Model. Journal of Personality and Social Psychology, 76(3).

Snyder, C. R., & Lopez, S. J. (2001). Handbook of Positive Psychology. Oxford: Oxford University Press.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html