Klima školní třídy a emoční inteligence třídního učitele
Thesis title in Czech: | Klima školní třídy a emoční inteligence třídního učitele |
---|---|
Thesis title in English: | Classroom Environment and Form Teacher’s Emotional Intelligence |
Key words: | klima třídy|emoční inteligence|emoční inteligence učitele |
English key words: | classroom climate|emotional intelligence|teacher’s emotional intelligence |
Academic year of topic announcement: | 2018/2019 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 19.06.2019 |
Date of assignment: | 19.06.2019 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 27.06.2019 |
Date and time of defence: | 19.06.2020 00:00 |
Date of electronic submission: | 05.05.2020 |
Date of proceeded defence: | 19.06.2020 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Tereza Kolečková |
Guidelines |
Bakalářská práce bude pojednávat o dvou psychologických fenoménech: o klimatu školní třídy a o emoční inteligenci učitele. Cílem práce je tyto fenomény nejprve představit, následně je propojit a poukázat na možnou souvislost mezi nimi ve školním edukačním prostředí. Literárně přehledová část představí oba zmíněné fenomény, a nabídne přehled výzkumů zabývajících se jejich souvislostmi. První kapitola se bude věnovat klimatu školní třídy. Představí problematiku klimatu třídy a také nástroje, jimiž lze klima zkoumat. Druhá kapitola bude pojednávat o emoční inteligenci. Tato kapitola také představí přístupy ke zkoumání emoční inteligence a nástroje, jimiž ji lze měřit. Třetí kapitola představí několik studií, jež dávají do souvislosti klima školní třídy a sociální charakteristiky učitele, včetně emoční inteligence. Tyto studie tvoří podklad pro výzkum, který bude navržen ve druhé části práce. Druhou částí práce bude návrh výzkumu, který bude zjišťovat možnou souvislost mezi klimatem třídy a emoční inteligencí třídního učitele. Problematika se bude zkoumat kvantitativně za použití dotazníků. Výzkumným vzorkem budou žáci 2. a 3. ročníků středních škol a jejich třídní učitelé vyučující český jazyk nebo matematiku. Žákům budou zadány dotazníky zjišťující klima v jejich třídě, jejich třídní učitelé vyplní test emoční inteligence. Předpokladem je, že učitelé s vyšší emoční inteligencí budou mít ve svých třídách příznivější klima. |
References |
Gillernová, I., Krejčová, L., Horáková Hoskovcová, S., Šírová, E., & Štětovská, I. (2012). Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada Publishing, a.s. Ježek, S. (Ed.) (2004). Psychosociální klima školy II. Brno: MSD s.r.o. Khaliq, F., Zaman, A., & Ghaffar, A. (2018). Teachers‘ Emotional Social Intelligence and its Relationship with Students‘ Cohesiveness in Classroom Learning Environment. Global Social Sciences Review, 3(1), 159-174. Lašek, J. (2001). Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus. Mayer, J., Salovey, P., & Caruso, D. (2012). MSCEIT™ Test emoční inteligence. Praha: Hogrefe – Testcentrum. Pool, L., & Qualter, P. (2012). Improving emotional intelligence and emotional self-efficacy through a teaching intervention for university students. Learning and Individual Differences, 22(3), 306-312. Poonamallee, L., Harrington, A., Nagpal, M., & Musial, A. (2018). Improving Emotional Intelligence through Personality Development: The Effect of the Smart Phone Application based Dharma Life Program on Emotional Intelligence. Frontiers in Psychology, 9(169), 1-12. |