Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Reakce rodičů na narození dítěte s Downovým syndromem
Thesis title in Czech: Reakce rodičů na narození dítěte s Downovým syndromem
Thesis title in English: Parental Reaction to the Birth of a Child with Down Syndrome
Key words: Downův syndrom|ztráta|krize|pociťování viny|přičítání viny
English key words: Down syndrome|loss|crisis|feelings of guilt|attribution of guilt
Academic year of topic announcement: 2018/2019
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: PhDr. Katarína Loneková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 05.06.2019
Date of assignment: 05.06.2019
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 21.06.2019
Date and time of defence: 04.09.2020 00:00
Date of electronic submission:27.07.2020
Date of proceeded defence: 04.09.2020
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Tereza Kolečková
 
 
 
Guidelines
Práce si klade za cíl shrnout základní charakteristiky reakce rodičů na narození dítěte s Downovým syndromem. Problematika bude popsána mimojiné jako reakce na ztrátu (očekávaně zdravého dítěte). Významná část práce se bude soustředit na průběh prožívání rodičů; nastíněny budou jednotlivé fáze psychosociální reakce na ztrátu, prostor bude věnován některým somatickým doprovodným složkám. Diskutován bude rovněž dopad událostí na identitu rodičů.
Významnou kapitolou se stane vliv klinických faktorů na průběh reakce na narození handicapovaného dítěte (mezi nimi vliv předešlé zkušenosti s prenatální ztrátou). Práce se dále bude věnovat prvkům komunikace s lékařským personálem, které mohou prožívání rodičů významně ovlivnit. Jmenována budou doporučení týkající se sdělování diagnózy rodičům.
Dále se práce bude věnovat procesu rané adaptace na handicap dítěte, bude popsán vztah mezi vznikem rodičovských atribucí viny a omezenou spolehlivostí metod prenatální diagnostiky DS.
Navržený výzkum se kvalitativně soustředí na rané prožívání rodičů dětí postnatálně diagnostikovaných pro Downův syndrom. Sběr dat proběhne formou osobního polostrukturovaného rozhovoru, ideální průběh předpokládá dotazování obou rodičů odděleně. Cílovou skupinou výzkumného projektu jsou rodiče handicapovaných dětí, jejichž věk se v období sběru dat pohybuje kolem druhého roku života.
References
Kandel, I., & Merric, J. (2003). The Birth of a Child with Disability: Coping by Parents and Siblings. The Scientific World Journal, (3), 741-750. https://doi.org/10.1100/tsw.2003.63
Kubler-Ross, E. (1969) On Death and Dying. Macmillan, New York
Fonseca, A., Nazaré, B., & Canavarro, M. C. (2013). Clinical Determinants of Parents’ Emotional Reactions to the Disclosure of a Diagnosis of Congenital Anomaly. Journal Of Obstetric, Gynecologic & Neonatal Nursing, 42(2), 178-190.doi.org/10.1111/1552-6909.12010
Quine, L. & Rutter, D. R. (1994) First diagnosis of severe mental and physical disability: a study of doctor-parent communication. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 35, 1273–1287.
Sheets, K. B., Crissman, B. G., Feist, C. D., Sell, S. L., Johnson, L. R., & Donahue, K. C. (2011). Practice Guidelines for Communicating a Prenatal or Postnatal Diagnosis of Down Syndrome: recommendations of the national society of genetic counselors. Journal Of Genetic Counseling, 20(5), 432-441.doi.org/10.1007/s10897-011-9375-8
Hall, S., & Marteau, T. M. (2003). Causal attributions and blame: associations with mothers’ adjustment to the birth of a child with Down syndrome. Psychology, Health & Medicine, 8(4), 416-423. https://doi.org/10.1080/1354850310001604559
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html