Komunikace lektorů při doučování českého jazyka
Thesis title in Czech: | Komunikace lektorů při doučování českého jazyka |
---|---|
Thesis title in English: | Communication of lecturers during private tutoring in Czech language |
Key words: | doučování|český jazyk|komunikace|lektor |
English key words: | private tutoring|Czech language|communication|lecturer |
Academic year of topic announcement: | 2018/2019 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK) |
Supervisor: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 03.06.2019 |
Date of assignment: | 20.06.2019 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 15.07.2019 |
Date and time of defence: | 07.09.2020 08:40 |
Date of electronic submission: | 11.08.2020 |
Date of proceeded defence: | 07.09.2020 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Kamila Homolková, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem práce je analýza hodin doučování českého jazyka se zaměřením na komunikaci a komunikační strategie lektora, způsoby vedení hodiny, utváření jejího obsahu a interakce se studentem. Práce si všímá jak obsahu komunikace a způsobu, jakým lektor podává látku, tak podoby komunikace se studentem (prostředky zaměřené na kontakt se studentem, včetně otázek; přístup ke studentovi z hlediska míry formálnosti atp.). Zkoumáno bude doučování žáků druhého stupně základních škol či odpovídajících ročníků víceletých gymnázií, jejichž mateřským jazykem je čeština. Práce bude založena na analýze nahrávek hodin doučování a strukturovaných nebo polostrukturovaných rozhovorech s lektory. Půjde o kvalitativně založenou analýzu směřující k podobě několika (cca 5–10) případových studií. Postup práce 1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu, zejména k dosavadním výzkumům doučování, k pedagogické komunikaci a komunikaci vyučujících, psychickému vývoji a komunikaci žáků daného věku, a také literaturu ke zvoleným metodám výzkumu. 2. Připravit text informovaného souhlasu pro lektory a rodiče žáků. Navázat kontakt s vybranými lektory a rodiči, získat informované souhlasy s účastí ve výzkumu. 3. Shromáždit nahrávky doučovacích lekcí (video, popř. audio, dle domluvy s rodiči, žáky a lektory), popř. shromáždit další relevantní materiál (např. výukové materiály použité při doučování). Získané materiály vhodným způsobem přepsat (např. pomocí některého systému vycházejícího z konverzační analýzy, např. systém využitý v korpusu ORAL). 4. Připravit otázky pro rozhovory s lektory; rozhovory realizovat, odpovědi vhodným způsobem zaznamenat (např. nahrát, pokud budou lektoři souhlasit). Informace získané z rozhovorů analyzovat. 5. Usouvztažnit výsledky získané analýzou nahrávek a rozhovory s lektory, porovnat je s poznatky z odborné literatury, vyvodit závěry; neopomenout diskusi k výhodám a limitům provedeného výzkumu. |
References |
Základní literatura GAVORA, Peter: Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido 2005. HENDL, Jan: Kvalitativní výzkum. 2. vyd. Praha: Portál 2008. HORÁKOVÁ, Soňa. Vymezení optimální komunikační strategie mezi učitelem a žáky na střední škole. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně 2011. Dostupné také z:http://hdl.handle.net/10563/17376. KŘIVOHLAVÝ, Jaro – MAREŠ, Jiří: Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita 1995. NELEŠOVSKÁ, Alena: Vybrané kapitoly z komunikativních dovedností. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 1995. POLÁŠKOVÁ, Lenka: Rozvoj pedagogických dovedností v oblasti komunikačních strategií. Praha: Verlag Dashöfer 2017. Dostupné z:https://www.msvpraxi.cz/onb/33/rozvoj-pedagogickych-dovednosti-v-oblasti-komunikacnich-strategii-uniqueidmRRWSbk196FNf8-jVUh4EuwjZXX9g6H5ECihpX3n1_uZvKaBCLNdzA/. SILOVA, Iveta – BÜDIENE, Virginija – BRAY, Mark (eds.): Education in a hidden marketplace: Monitoring of private tutoring. New York: Open Society Institute 2006. SKUTIL, Martin a kol.: Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál 2011. ŠEĎOVÁ, Klára – ŠVAŘÍČEK, Roman: Zamlčené hodnocení: zpětná vazba ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. In: Studia paedagogica 15, 2010, č. 2, s. 61–86. ŠEĎOVÁ, Klára – ŠVAŘÍČEK, Roman – ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana: Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál 2012. ŠŤASTNÝ, Vít: Fenomén soukromého doučování jako stínový vzdělávací systém v České republice. Disertační práce. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy 2016. ŠŤASTNÝ, Vít: Klíčová témata a metody ve výzkumu soukromého doučování. In: Orbis Scholae 10, 2016, č. 1, s. 35–62. ŠŤASTNÝ, Vít: Soukromé hodiny doučování na střední škole: diagnóza a směry dalšího výzkumu. In: Pedagogická orientace 27, 2017, č. 1, s. 30–57. ŠŤASTNÝ, Vít – WALTEROVÁ, Eliška: Vliv školy na využívání soukromého doučování. In: Studia paedagogica 24, 2009, č. 1, s. 51–78. ŠVAŘÍČEK, Roman: Funkce učitelských otázek ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. In: Studia paedagogica 16, 2011, č. 1, s. 9–46. VÁGNEROVÁ, Marie: Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum 2012. (relevantní části) Relevantní odborné studie, kvalifikační práce, popř. hesla v lingvistických a pedagogických encyklopediích. |