Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Nácvik dovednosti psaní v češtině jako cizím jazyku u žáků ZŠ s ukrajinským mateřským jazykem
Thesis title in Czech: Nácvik dovednosti psaní v češtině jako cizím jazyku u žáků ZŠ s ukrajinským mateřským jazykem
Thesis title in English: Teaching writing skills in Czech as a foreign language to primary school pupils with Ukrainian as their mother tongue
Key words: psaní|mladší školní věk|nerodilí mluvčí|tiskací a psací písmo|výukový materiál
English key words: writing|younger school age|non-native speakers|block capital writing|cursive writing|teaching material
Academic year of topic announcement: 2018/2019
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: Mgr. Svatava Škodová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 30.05.2019
Date of assignment: 20.06.2019
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 27.06.2019
Date and time of defence: 05.02.2024 10:30
Date of electronic submission:25.12.2023
Date of proceeded defence: 05.02.2024
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce se bude věnovat tématu psaní, především jeho nácviku v mladším školním věku, kdy si děti osvojují tuto dovednost. Psaní je spolu se čtením jednou ze základních činností, kterou se děti učí v 1. třídě. Každý jazyk je rozdílný nejen v gramatickém, fonetickém či ortografickém pojetí, ale také v systému zápisu písmen. A to nejen v zápisu, ale také ve výběru druhu písma, v jeho tvarech, směru zápisu či typu písma. V českém pravopise disponujeme tiskacím a psacím písmem, ale v jiných jazycích může být pouze jedna z těchto možností, nebo naopak úplně jiný grafický záznam. Pro nerodilé mluvčí může být náročné přizpůsobit se českému pravopisu, tudíž je důležité ho nejen cvičit, ale také mít k dispozici výukový materiál k tomu určený.
V teoretické části bude popsán český systém zápisu písmen, rozdíl mezi tiskacím a psacím písmem, průběh osvojování si dovednosti psaní v mladším školním věku u rodilých i nerodilých mluvčích a zmíněny budou i uvolňovací techniky před samotným psaním.
V praktické části pak bude navržen metodický materiál, který by měl pomoci dětem ve výuce psaní v češtině jako cizím jazyku. Výukový materiál bude k dispozici pro slovanské i neslovanské nerodilé mluvčí předškolního věku. Materiál bude obsahovat nácvik jednotlivých písmen a slov v tiskací i psací podobě.
Požadavky:
Rešerše a prostudování odborné literatury.
Vypracování metodických zásad.
Návrh výukového materiálu.
Zpracování DP.
Průběžné konzultace s vedoucí práce.
Příprava tezí a prezentace práce pro obhajobu.
References
Čáp, Jan a Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. 655 s. ISBN 978-80-7367-273-7.
DOLEŽÍ, Linda. Začínáme učit češtinu pro děti-cizince: Příručka pro lektorky a lektory/Mladší školní věk. Praha: AUČCJ, 2014. ISBN 978-80-260-5587-7.
FASNEROVÁ, Martina. Prvopočáteční čtení a psaní. Praha: Grada, 2018, 282 s. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0289-1.
GJUROVÁ, Naděžda. Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky: metodika pro učitele. Praha: Portál, 2011, 127 s. ISBN 978-80-7367-837-1.
Grafomotorika.eu [online]. [cit. 2019-05-22]. Dostupné z: http://www.grafomotorika.eu/
HÁJKOVÁ, Eva. Žák-cizinec v hodinách češtiny na základní škole. V Praze: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2017, 1 online zdroj. ISBN 978-80-7290-940-7.
Kamiš, Karel. Český jazyk a počáteční psaní na 1. stupni ZŠ a ZŠS. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2014. 208 s. ISBN 978-80-7452-042-6.
Křivánek, Zdeněk a kol. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 1998. 141 s. ISBN 80-86039-55-2.
KYRALOVÁ, Helena. Vývoj dovednosti psaní u dětí předškolního věku [online]. Praha, 2014 [cit. 2019-05-22]. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/135281/?lang=cs. Bakalářská práce. Univerzita Karlova v Praze.
Málková, Gabriela. Vývojový vztah fonematického povědomí a znalosti písmen. Vydání první. Praha: Togga, 2015. 179 stran. ISBN 978-80-7476-093-8.
Mlčáková, Renata. Grafomotorika a počáteční psaní. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 223 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2630-4.
PŘIKRYLOVÁ, Kristýna. Grafomotorika dítěte předškolního věku [online]. České Budějovice, 2014 [cit. 2019-05-22]. Dostupné z: https://theses.cz/id/ayomvg/Grafomotorika_dtte_pedkolnho_vku.pdf. Bakalářská práce. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie pro obor Speciální pedagogika předškolního věku. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007. 122 s. ISBN 978-80-7372-213-5.
Wildová, Radka, ed. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2002. 106 s. ISBN 80-7290-103-6.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html