Komparace hermeneutického přístupu a kritického myšlení ve vzdělávání
Thesis title in Czech: | Komparace hermeneutického přístupu a kritického myšlení ve vzdělávání |
---|---|
Thesis title in English: | Comparison of Hermeneutics and Critical Thinking in Education |
Key words: | filozofie vzdělávání|filozofická hermeneutika|Bildung|kritické myšlení|Hans-Georg Gadamer|Paulo Freire|dialog |
English key words: | educational philosophy|philosophical hermeneutics|Bildung|critical thinking|Hans-Georg Gadamer|Paulo Freire|dialogue |
Academic year of topic announcement: | 2018/2019 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR) |
Supervisor: | doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 30.05.2019 |
Date of assignment: | 30.05.2019 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 03.06.2019 |
Date and time of defence: | 04.09.2020 09:30 |
Date of electronic submission: | 04.08.2020 |
Date of proceeded defence: | 04.09.2020 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Martin Sycha, Ph.D. |
Guidelines |
Práce se zabývá vybranými filozofickými přístupy ke vzdělávání. Cílem práce je komparace hermeneutického přístupu, vycházejícího zejména z díla H. G. Gadamera, a současného pojetí kritického myšlení rozvíjeného cestou vzdělávání. V první části práce bude představen přístup filozofické hermeneutiky ke vzdělávání především v kontextu Gadamerových děl, a to se zaměřením na roli vzdělávaného, princip předporozumění, dialogickou metodu a tradici německého pojetí Bildung. Obsahem další části bude koncept kritického myšlení představený se zaměřením na jeho vztah ke vzdělávání. Uvedeny budou konkrétní metody i aktuální reflexe kritického myšlení ve vybraných strategických dokumentech věnovaných vzdělávání v České republice i evropském prostoru obecně. Součástí práce bude komparace těchto dvou teoretických modelů v pohledech na vzdělávání ve vybraných aspektech zaměřených primárně na povahu procesu vzdělávání a role jeho aktérů. Předběžná struktura práce: 1 Hermeneutika 1.1 Filozofická hermeneutika 1.2 Hermeneutický pohled na vzdělávání 1.3 Základní myšlenky hermeneutického přístupu k vzdělávání 1.4 Filozofie vzdělávání v díle H. G. Gadamera 1.5 Diskuze 2 Kritické myšlení 2.1 Významné teorie v oblasti kritického myšlení 2.2 Kritické myšlení v kontextu vzdělávání 2.3 Základní myšlenky pěstování kritického myšlení ve vzdělávání 2.4 Reflexe ve strategických dokumentech o vzdělávání 2.5 Diskuze 3 Komparace hermeneutického pohledu na vzdělávání a konceptu kritického myšlení 3.1 Povaha procesu vzdělávání 3.2 Role vzdělávaného 3.3 Aplikace ve vzdělávání |
References |
BAUMAN, Petr. Kritické a tvořivé myšlení: není to málo?: rozvoj myšlení ve filozofických, teologických, psychologických a pedagogických souvislostech. České Budějovice: Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Centrum filozofie pro děti, 2013. ISBN 978-80-7394-432-2. BROOKFIELD, Stephen. Becoming a critically reflective teacher. San Francisco: Jossey-Bass, 1995. ISBN 978-0-7879-0131-8. COTTRELL, Stella. Critical thinking skills: effective analysis, argument and reflection. London: Macmillan Education: Palgrave, 2017. ISBN 978-1-137-55050-7. ELIAS, John L. a Sharan B. MERRIAM. Philosophical foundations of adult education. Malabar, Fla.: Krieger Pub. Co., 1995. ISBN 08-946-4918-3. FAIRFIELD, Paul, ed. Education, Dialogue and Hermeneutics. London: Continuum, 2011. ISBN 978-1-4411-8321-7. GADAMER, Hans-Georg. Pravda a metoda. I, Nárys filozofické hermeneutiky. Praha: Triáda, 2010. ISBN 978-80-87256-04-6. GALLAGHER, Shaun. Hermeneutics and education. Albany, NY: State University of New York Press, 1992. ISBN 978-0-7914-1176-6. HORVATH, Christopher P. a James M. FORTE. Critical thinking. Hauppage, NY: Nova Science Publishers, 2011. ISBN 978-1-61324-419-7. JOHNSON, Adrienne. Authenticity and Self-Cultivation as Learning to Be: The Hermeneutics of Lifelong Education. Philosophical Studies in Education [online]. 2014,45, s. 66–73 [cit. 2018-12-12]. ISSN 0160-7561. Dostupné z:https://eric.ed.gov/?id=EJ1043706. KERSLAKE, Laura a Rupert WEGERIF. Theory of teaching thinking: International perspectives. London: Routledge, 2018. ISBN 978-1-138-29789-0. MOON, Jennifer. Critical thinking: an exploration of theory and practice. New York: Routledge, 2008. ISBN 978-0-415-41179-0. SILJANDER, Pauli, Ari KIVELÄ a Ari SUTINEN. Theories of Bildung and growth: connections and controversies between continental educational thinking and American pragmatism. Rotterdam: Sense Publishers, 2012. ISBN 978-94-6209-029-3. |