Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Komparace hermeneutického přístupu a kritického myšlení ve vzdělávání
Thesis title in Czech: Komparace hermeneutického přístupu a kritického myšlení ve vzdělávání
Thesis title in English: Comparison of Hermeneutics and Critical Thinking in Education
Key words: filozofie vzdělávání|filozofická hermeneutika|Bildung|kritické myšlení|Hans-Georg Gadamer|Paulo Freire|dialog
English key words: educational philosophy|philosophical hermeneutics|Bildung|critical thinking|Hans-Georg Gadamer|Paulo Freire|dialogue
Academic year of topic announcement: 2018/2019
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR)
Supervisor: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 30.05.2019
Date of assignment: 30.05.2019
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 03.06.2019
Date and time of defence: 04.09.2020 09:30
Date of electronic submission:04.08.2020
Date of proceeded defence: 04.09.2020
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Martin Sycha, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Práce se zabývá vybranými filozofickými přístupy ke vzdělávání. Cílem práce je komparace hermeneutického přístupu, vycházejícího zejména z díla H. G. Gadamera, a současného pojetí kritického myšlení rozvíjeného cestou vzdělávání. V první části práce bude představen přístup filozofické hermeneutiky ke vzdělávání především v kontextu Gadamerových děl, a to se zaměřením na roli vzdělávaného, princip předporozumění, dialogickou metodu a tradici německého pojetí Bildung. Obsahem další části bude koncept kritického myšlení představený se zaměřením na jeho vztah ke vzdělávání. Uvedeny budou konkrétní metody i aktuální reflexe kritického myšlení ve vybraných strategických dokumentech věnovaných vzdělávání v České republice i evropském prostoru obecně. Součástí práce bude komparace těchto dvou teoretických modelů v pohledech na vzdělávání ve vybraných aspektech zaměřených primárně na povahu procesu vzdělávání a role jeho aktérů.

Předběžná struktura práce:
1 Hermeneutika
1.1 Filozofická hermeneutika
1.2 Hermeneutický pohled na vzdělávání
1.3 Základní myšlenky hermeneutického přístupu k vzdělávání
1.4 Filozofie vzdělávání v díle H. G. Gadamera
1.5 Diskuze
2 Kritické myšlení
2.1 Významné teorie v oblasti kritického myšlení
2.2 Kritické myšlení v kontextu vzdělávání
2.3 Základní myšlenky pěstování kritického myšlení ve vzdělávání
2.4 Reflexe ve strategických dokumentech o vzdělávání
2.5 Diskuze
3 Komparace hermeneutického pohledu na vzdělávání a konceptu kritického myšlení
3.1 Povaha procesu vzdělávání
3.2 Role vzdělávaného
3.3 Aplikace ve vzdělávání
References
BAUMAN, Petr. Kritické a tvořivé myšlení: není to málo?: rozvoj myšlení ve filozofických, teologických, psychologických a pedagogických souvislostech. České Budějovice: Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Centrum filozofie pro děti, 2013. ISBN 978-80-7394-432-2.
BROOKFIELD, Stephen. Becoming a critically reflective teacher. San Francisco: Jossey-Bass, 1995. ISBN 978-0-7879-0131-8.
COTTRELL, Stella. Critical thinking skills: effective analysis, argument and reflection. London: Macmillan Education: Palgrave, 2017. ISBN 978-1-137-55050-7.
ELIAS, John L. a Sharan B. MERRIAM. Philosophical foundations of adult education. Malabar, Fla.: Krieger Pub. Co., 1995. ISBN 08-946-4918-3.
FAIRFIELD, Paul, ed. Education, Dialogue and Hermeneutics. London: Continuum, 2011. ISBN 978-1-4411-8321-7.
GADAMER, Hans-Georg. Pravda a metoda. I, Nárys filozofické hermeneutiky. Praha: Triáda, 2010. ISBN 978-80-87256-04-6.
GALLAGHER, Shaun. Hermeneutics and education. Albany, NY: State University of New York Press, 1992. ISBN 978-0-7914-1176-6.
HORVATH, Christopher P. a James M. FORTE. Critical thinking. Hauppage, NY: Nova Science Publishers, 2011. ISBN 978-1-61324-419-7.
JOHNSON, Adrienne. Authenticity and Self-Cultivation as Learning to Be: The Hermeneutics of Lifelong Education. Philosophical Studies in Education [online]. 2014,45, s. 66–73 [cit. 2018-12-12]. ISSN 0160-7561. Dostupné z:https://eric.ed.gov/?id=EJ1043706.
KERSLAKE, Laura a Rupert WEGERIF. Theory of teaching thinking: International perspectives. London: Routledge, 2018. ISBN 978-1-138-29789-0.
MOON, Jennifer. Critical thinking: an exploration of theory and practice. New York: Routledge, 2008. ISBN 978-0-415-41179-0.
SILJANDER, Pauli, Ari KIVELÄ a Ari SUTINEN. Theories of Bildung and growth: connections and controversies between continental educational thinking and American pragmatism. Rotterdam: Sense Publishers, 2012. ISBN 978-94-6209-029-3.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html