Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Osvojování českého znakového jazyka – tvary ruky
Thesis title in Czech: Osvojování českého znakového jazyka – tvary ruky
Thesis title in English: Acquisition of handshapes in Czech Sign Language
Key words: akvizice|osvojování|český znakový jazyk|produkce|tvar ruky
English key words: acquisition|development|Czech Sign Language|production|handshape
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institut of Deaf Studies (21-UJKN)
Supervisor: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 02.12.2020
Date of assignment: 25.02.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 25.02.2021
Date and time of defence: 15.06.2023 13:45
Date of electronic submission:15.05.2023
Date of proceeded defence: 15.06.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Tématem práce je akvizice českého znakového jazyka u dětí (slyšících i neslyšících) ve věku do 36 měsíců vyrůstajících v rodinách využívajících jako primární komunikační prostředek český znakový jazyk. Pozornost bude věnována dílčí stránce akvizice – a to vývoji vlastní dětské produkce tvarů ruky. Cílem práce bude popsat repertoár tvarů ruky užívaných v českém znakovém jazyce vybranými batolaty (ve věku max. 36 měsíců), vývoj jejich používání a příp. jejich komparace s tvary ruky užívanými dospělými mluvčími českého znakového jazyka.
Těžištěm práce, vystavěné v opoře o relevantní (převážně zahraniční) zdroje, bude analýza videozáznamů zachycujících domácí komunikaci neslyšících rodičů komunikujících se svými batolaty v českém znakovém jazyce a data získaná následnými polostrukturovanými rozhovory s rodiči, kteří diplomantce poskytnou své soukromé videozáznamy, na nichž komunikují se svými dětmi.
Postup práce
1. Studium relevantní odborné, zejména zahraniční literatury.
2. Sběr výzkumných dat (excerpce tvarů ruky užívaných v produkci dětí do 36 měsíců věku v českém znakovém jazyce, polostrukturované rozhovory s rodiči, kteří diplomantce poskytnout videozáznamy za účelem zpracování diplomové práce).
3. Analýza výzkumných dat.
4. Vyhodnocení a interpretace výsledků výzkumné sondy a jejich usouvztažnění s poznatky popsanými v odborné literatuře.
References
BAKER, Anne E. a Bencie WOLL, 2008. Sign Language Acquisition. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company. ISBN 9789027222442.
CARMO, Patrícia, Ana MINEIRO, Joana CASTELO BRANCO, Ronice Müller QUADROS a Alexandre CASTRO-CALDAS, 2013. Handshape is the hardest path in Portuguese Sign Language acquisition: Towards a universal modality constraint. Sign Language & Linguistics [online]. John Benjamins Publishing Company, 16(1), 75-90 [cit. 2020-12-15]. Dostupné z: doi:https://doi.org/10.1075/sll.16.1.03car.
FODOROVÁ, Barbora, 2012. Dětská řeč - výskyt klasifikátorů českého znakového jazyka v projevu neslyšícícho dítěte. Bakalářská práce. Praha: FF UK [cit. 2020-12-15]. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/61479/.
HRONOVÁ, Anna, 2008. Dětská řeč - analýza projevu neslyšícího dítěte. Rigorózní práce. Praha: FF UK [cit. 2020-12-15]. Dostupné z: https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/19371.
HRONOVÁ, Anna a Jitka MOTEJZÍKOVÁ, 2002. Raná komunikace mezi matkou a dítětem. Praha: FRPSP.
MEIER, Richard P, 2016. Sign Language Acquisition [online]. The University of Texas, Austin [cit. 2020-12-15]. Dostupné z: doi:10.1093/oxfordhb/9780199935345.013.19.
MORGAN, Gary, Sarah BARRETT-JONES a Helen STONEHAM, 2007. The first signs of language: phonological development in British Sign Language. Applied Psycholinguistics [online]. London: City University, 28(1), 3-22 [cit. 2020-12-15]. Dostupné z: doi:10.1017/S0142716407070014.
MOTEJZÍKOVÁ, Jitka, 2013. Chci se s tebou domluvit: raná komunikace s dětmi se sluchovým a kombinovaným postižením se zaměřením na český znakový jazyk a mluvenou řeč doprovázenou znaky. DVD. Praha: FRPSP.
NEWPORT, Elissa L., 1988. Constraints on learning and their role in language acquisition: Studies of the acquisition of American sign language. Language Sciences [online]. 10(1), 147-172 [cit. 2020-12-15]. Dostupné z: doi:https://doi.org/10.1016/0388-0001(88)90010-1.
PETITTO, Laura Ann a Paula F. MARENTETTE, 1991. Babbling in the Manual Mode: Evidence for the Ontogeny of Language. Science [online]. American Association for the Advancement of Science, 251(5000), 1493-1496 [cit. 2020-12-15]. Dostupné z: doi:10.1126/science.2006424.
SIEDLECKI, Theodore a John BONVILLIAN, 1993. Location, Handshape, and Movement: Young Children's Acquisition of the Formational Aspects of American Sign Language. Sign Language Studies [online]. Gallaudet University Press, (78), 31-52 [cit. 2020-12-15]. Dostupné z: doi:10.1353/sls.1993.0016.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html