Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Budování předčtenářské gramotnosti u uživatelů českého znakového jazyka
Thesis title in Czech: Budování předčtenářské gramotnosti u uživatelů českého znakového jazyka
Thesis title in English: Development pre-reading literacy in Czech sign language users
Key words: předčtenářská gramotnost|předčtenářské dovednosti|předčtenářské strategie|neslyšící děti|uživatelé českého znakového jazyka
English key words: Czech sign language users|Deaf children|pre-reading literacy|pre-reading skills|pre-reading strategies
Academic year of topic announcement: 2018/2019
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institut of Deaf Studies (21-UJKN)
Supervisor: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 21.05.2019
Date of assignment: 21.05.2019
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 21.05.2019
Date and time of defence: 03.09.2019 09:45
Date of electronic submission:31.07.2019
Submitted/archived: committed by student and archived
Opponents: prof. PhDr. Alena Macurová, CSc.
 
 
 
Guidelines
Cílem práce je pojednat o postupech vedoucích k nabývání předčtenářské gramotnosti u neslyšících uživatelů znakových jazyků (srov. Schleper, 1997 aj.) a specificky uživatelů českého znakového jazyka. Práce bude vycházet zejména ze zahraničních zdrojů pojednávajících o funkční pre/gramotnosti, před/čtenářských dovednostech a před/čtenářských strategiích. Z českých zdrojů diplomantka mj. naváže na první práci o předčtenářské gramotnosti u českých neslyšících dětí předškolního věku, resp. o předčtenářských představách neslyšících dětí o čtení a psaných textech (Siková, 2014).
Dovednost efektivně využívat psané texty – tj. funkční gramotnost – je jednou z podmínek plnohodnotného zapojení jedince do společnosti. Základy funkční gramotnosti jsou pokládány hluboko před vstupem dítěte do základní školy, tj. v prvních zhruba šesti letech života dítěte; nejdříve jsou ovlivňovány rodinou, později též mateřskou školou. Diplomantka v práci mj., vymezí, co je předčtenářská gramotnost, proč je žádoucí ji nabýt, a jakými postupy ji lze budovat. Následně se bude snažit na základě kvalitativního výzkumného šetření popsat budování před/čtenářských dovedností u několika neslyšících dětí-uživatelů českého znakového jazyka.
Výzkumné šetření bude probíhat (1) ve vybrané mateřské škole pro sluchově postižené a (2) v několika rodinách neslyšících dětí-uživatelů českého znakového jazyka tak, aby přineslo odpovědi na výzkumnou otázku Jaké postupy vedoucí k nabývání před/čtenářské gramotnosti využívají pedagogové jedné mateřské školy pro sluchově postižené a vzorek (slyšících/neslyšících) rodičů dětí-uživatelů českého znakového jazyka? Pro výzkumné šetření bude využita metoda observace během činností, jež rodiče/pedagogové označí jako aktivity vedoucí k budování před/čtenářské gramotnosti u sledovaných dětí (nejlépe ve spojení s audio-vizuálním záznamem), v kombinaci s následnými polostrukturovanými rozhovory s pozorovanými pedagogy/rodiči.
References
BRADÁČOVÁ, Z. (ed.) Četba sluchově postižených: sborník příspěvků ze Semináře o četbě sluchově postižených II, konaného dne 27. 11. 1999 v areálu FRPSP v Praze 5-Stodůlkách. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 2000.
BRIGGLE, B. Language and Literacy Development in Children Who Are Deaf or Hearing Impaired. Kappa Delta PiRecord [online]. 2005, roč. 41, č. 2. [cit. 2019-03-01]. Dostupné z: http://eric.ed.gov/?id=EJ683441
cíchová hronová, A., zbořilová, R. Výuka českého jazyka pro žáky se sluchovým postižením. Čeština jako druhý jazyk. Metodická podpora pro učitele. 1. část. Praha: NÚV, 2018. [cit. 2019-05-08]. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?t=63OPTgySoukxAKQCvMpt
ČERVENKOVÁ, A. (ed.) Co a jak číst se sluchově postiženým dítětem. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 1999.
ČESKÁ ŠKOLNÍ INSPEKCE. Tematická zpráva: Podpora rozvoje čtenářské gramotnosti v předškolním a základním vzdělávání [online]. Praha, 2011 [cit. 2014-05-10]. Dostupné z: http://www.csicr.cz/getattachment/e5a7e29e-c7d7-42ce-b799-92b6db635930
Čtenářská gramotnost a jazykové vyučování. [online; cit. 2019-01-22]. Dostupné z: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/.
Čtením a psaním ke kritickému myšlení. [online; cit. 2019-01-22]. Dostupné z: http://www.kritickemysleni.cz/facelift_index.php.
DOLEŽALOVÁ, J. Funkční gramotnost: Proměny a faktory gramotnosti ve vztazích a souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005.
FUKOVÁ, V. Výuka českého jazyka v 1.–3. ročníku základních škol pro sluchově postižené – popis současného stavu a možnosti inovace. Praha: Univerzita Karlova, 2013.
GARDNER, P. S. New Directions. Reading, Writing, and Critical Thinking. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.
GAVORA, P. Žiak a text. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1992.
GAVORA, P., KRČMÁRIKOVÁ, M. Detské predstavy o gramotnosti. Čeština doma a ve světě [online]. Praha: Univerzita Karlova, Filosofická fakulta, Katedra českého jazyka, 1999, roč. 7, č. 2 [cit. 2019-03-01]. Dostupné z: https://sites.ff.cuni.cz/ucjtk/wp-content/uploads/sites/57/2015/11/CDS1999-1.pdf
HAVEL, J., NAJVAROVÁ, V. Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. Brno: Masarykova univerzita, 2011.
HEJSEK, L. Rozvoj čtenářské gramotnosti v procesu základního vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
HUDÁKOVÁ, A. Čeština ve vzdělávání dětí s vadou sluchu.Disertační práce. Praha: Univerzita Karlova, 2009.
CHALOUPKA, O. Rodina a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria Publishing, 1995.
KERN, R. Literacy and Language Teaching. New York: Oxford University Press, 2000.
KŘUPALOVÁ, M. Systém výuky čtení ve speciálních školách pro sluchově postižené v Ivančicích. Speciální pedagogika, 2000, roč. 10, č. 1, s. 20–24.
KUCHARSKÁ, A.Riziko dyslexie. Pregramotnostní schopnosti a dovednosti a rozvoj gramotnosti v rizikových skupinách. Praha: Univerzita Karlova, 2014.
KUCHLER, K., VELEHRADSKÁ, O. Průzkum čtenářských dovedností na školách pro děti s vadami sluchu. InfoZpravodaj, 1998, roč. 6, č. 1, s. 22–23.
MACUROVÁ, A. Lingvistika a cesty ke gramotnosti neslyšících. Speciální pedagogika, 2007, 17, č. 1–2, s. 49–61.
MACUROVÁ, A. Předpoklady čtení. In Šmídová, M. (ed.) Četba sluchově postižených. Praha: FRPSP, 2000, s. 35–42.
NAJVAROVÁ, V. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně základní školy. Disertační práce. Brno: Masarykova univerzita, 2008.
Národní ústav pro vzdělávání. Rámcové vzdělávací programy středního odborného vzdělávání.[online]. © 2011–2019. [cit. 2019-03-04]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/t/rvp-os.
Národní ústav pro vzdělávání. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.[online]. © 2011–2019. [cit. 2019-05-08]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-vseobecne-vzdelavani
POLÁKOVÁ, M. Čtení s porozuměním? Čeští neslyšící a české texty. Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova, 2000.
POLÁKOVÁ, M. Specifické strategie využívané neslyšícími respondenty v testech čtenářských dovedností. Čeština doma a ve světě, 2002, roč. 10, č. 2–3, s. 168–173.
POLÁKOVÁ, M. Čtení s porozuměním? (Čeští neslyšící a české texty). Diplomová práce. Praha: FF UK, 2000.
PUPALA, B., ZÁPOTOČNÁ, O. a kol. Rané štúdie o ranej gramotnosti. Bratislava: Univerzita Komenského, 2003.
RABUŠICOVÁ, M. Gramotnost: staré téma v novém pohledu. Brno: Masarykova univerzita, 2002.
RYBÁROVÁ, E. Čtenářské strategie jako podpora porozumění předčítanému textu u dětí předškolního věku. Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova, 2016.
SCHIRMER, B. B. Language and Literacy Development in ChildrenWho are Deaf. New York: 1994.
SCHLEPER, D. Reading to deaf children: Learning from deaf adults [online]. Washington, DC: Laurent Clerc National Deaf Education Center, 1997 [cit. 2019-03-01]. Dostupné z: http://www.gallaudet.edu/clerc_center/information_and_resources/info_to_go/language_and_ literacy/literacy_at_the_clerc_center/literacy-it_all_connects/reading_to_students.html
SIKOVÁ, K. Předčtenářská gramotnost u dětí se sluchovým postižením. Bakalářská práce. Praha: Univerzita Karlova, 2014.
SILBERSTEIN, S. Techniques and Resources in TeachingReading. New York: Oxford University Press, 1994.
SUCHÁNKOVÁ, E. Předškolní vzdělávání a jeho význam pro rozvoj jazyka a řeči. Praha: Hnutí R, 2011.
ŠEBESTA, K. a kol. Druhý a cizí jazyk. Osvojování a vyučování. Terminologický slovník. Praha: FF UK v Praze, 2014.
ŠEBESTA, K. a kol. Vyučování cizího jazyka. Terminologický slovník. Praha: FF UK v Praze, 2017.
ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum, 2005.
ŠLAPAL, M., KOŠŤÁLOVÁ, H., HAUSENBLAS, O. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum Nový Jičín, 2012.
TOMÁŠKOVÁ, I. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015.
TRÁVNÍČEK, J. Čteme? Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. Brno: Host, 2008.
WILDOVÁ, R. Rozvíjení počáteční čtenářské gramotnosti. Praha: Univerzita Karlova, 2005.
WILLIAMS, Ch. Emergent Literacy of Deaf Children. Journal of Deaf Studies and Deaf Education [online]. 2004, roč. 9, č. 4, s. 352-365 [cit. 2019-03-01]. Dostupné z: http://wwwtep.ucsd.edu/about/courses/eds342a/emergent_literacy.pdf
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html