Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Rozvoj dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí pomocí nástroje SMART
Thesis title in Czech: Rozvoj dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí pomocí nástroje SMART
Thesis title in English: Development of children from the families with low socio-economic background with the help of Smart tool
Key words: předškolní věk|rozvoj dětí|školní zralost|vliv prostředí na dítě|rodinné prostředí|sociokulturní prostředí|sociální znevýhodnění|sociální dovednosti|informační technologie|vzdělávací aplikace|nástroj SMART|pedagogická diagnostika|diagnostická nástroj Isophi
English key words: preschool age|development od child|school readiness|influence of environment on child|family environment|social and cultural environment|social disadvantage|social skills|information technologies|educational application|SMART tool|pedagogical diagnostic|diagnostical tool Isophi
Academic year of topic announcement: 2018/2019
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 12.05.2019
Date of assignment: 12.05.2019
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 12.05.2020
Date and time of defence: 17.06.2020 09:00
Date of electronic submission:13.05.2020
Date of proceeded defence: 17.06.2020
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce na téma: Rozvoj dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí pomocí nástroje Smart se skládá ze dvou částí. První, teoretická část je zaměřena na pojetí dítěte v předškolním věku z pohledu vývojové psychologie a sociální pedagogiky. Skrze tyto vědní disciplíny získáváme přehled o tom, jak by mělo být dítě v ideální stavu připraveno na začátek školní docházky. Následně je pozornost zaměřena na jednotlivé aspekty školní zralosti a faktory ve vnějším prostředí, které předškolní zralost ovlivňují. Zabývá se tím, jaký vliv má výchova na rozvoj dětí žijících v sociálně znevýhodněném prostředí. Dále se práce věnuje informačním technologiím a konkrétně otázce, jaký mají informační technologie vliv na rozvoj dítěte. V návaznosti na to je představena vzdělávací aplikaci Smart, jež rozvíjí oblasti školní zralosti, a která je využita v praktické části diplomové práce. Na závěr teoretické části je popsán diagnostický nástroj Isophi, kterým je prováděna diagnostika participantů výzkumu. V praktické části je popsán výzkum založený na vícečetné případové studii rozvoje dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí pomocí vzdělávací aplikace Smart.
References
Bartoňová M. (2008), Přístupy k počátečnímu vzdělávání dětí se sociálním znevýhodněním. Speciální pedagogika, Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze, 2(18), 101-120, ISSN 1211-2720.
Bláha A. I. (1933), Dítě a prostředí, Sv. 17. Praha: Státní nakladatelství, Knihovna rodičů.
Burkovičová R. (2016), Děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí v předškolním vzdělávání, V Ostravě: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7464-812-0.
Gulová L., Šíp R., a kol. (2013), Výzkumné metody v pedagogické praxi, Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4368-4.
Chráska M. (2007), Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu, Praha: Grada, ISBN 978-80-247-1369-4.
Jabin B. (2019), Assessment and development of school readiness levelpreschool children with the help of Isophi diagnostic tool and SMART system , Disertační práce. DEPARTMENT OF EDUCATION FACULTY OF ARTS AND SOCIAL SCIENCES GOVERNMENT COLLEGE UNIVERSITY, FAISALABAD. Pákistán.
Kraus, B. (2008), Základy sociální pedagogiky, Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-383-3.
Kraus B., Poláčková V. (2001), Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky, Brno: Paido, ISBN 80-731-5004-2.
Langmeier J., Krejčířová D. (2006), Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd., Praha: Grada, ISBN 978-80-247-1284-0.
Mertin, V., & Gillernová, I. (2003), Psychologie pro učitelky mateřské školy, Praha: PORTÁL, ISBN 80-7178-799-X.
Pekárková S., Milková E., Azim M., Švandová M. (2018), School readiness and its assessment using new technology, University of Hradec Králové, Czech Republic and GC University Faisalabad, Pakistan.
Pekárková S., Švandová M. (2018), Průvodce pro vzdělávací nástroj SMART, PPP STEP Kladno.
Piaget J., Inhelder B. (2014), Psychologie dítěte, Praha: Portál, ISBN 978-80-262-0691-0.
Průcha J. (2009), Pedagogická encyklopedie, Praha: Portál, ISBN 978-807-3675-462.
Průcha J., Walterová E., Mareš J. (2009), Pedagogický slovník. 6.,aktualiz. a rozš. vyd., Praha: Portál, ISBN 978-807-3676-476.
Špičák J. (1993), Prostředí z pohledu sociální pedagogiky, Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, ISBN 80-706-7227-7.
Švaříček R., Šeďová K. (2014), Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, Vyd. 2. Praha: Portál, ISBN 978-80-262-0644-6.
Těthalová M. (2012), Přípravné třídy pomáhají dětem lépe se připravit na školu, Informatorium, 19(5), 22-23. ISSN 1210-7506.
Vágnerová, M. (2012), Vývojová psychologie, Dětství a dospívání, Karolinum Press.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html