Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Tenkrát v roce 1994: Distribuce a mediální recepce filmu Pulp Fiction – Historky z podsvětí v České republice
Thesis title in Czech: Tenkrát v roce 1994: Distribuce a mediální recepce filmu Pulp Fiction – Historky z podsvětí v České republice
Thesis title in English: Once Upon a Time in 1994: Distribution and Medial Reception of the Film Pulp Fiction in the Czech Republic
Key words: Pulp Fiction|Quentin Tarantino|diskurzivní analýza|filmová distribuce|Gemini Film
English key words: Pulp Fiction|Quentin Tarantino|discourse analysis|film distribution|Gemini Film
Academic year of topic announcement: 2018/2019
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Film Studies Department (21-KFS)
Supervisor: Mgr. Jindřiška Bláhová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 15.04.2019
Date of assignment: 15.04.2019
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 07.05.2019
Date and time of defence: 02.02.2021 13:00
Date of electronic submission:11.01.2021
Date of proceeded defence: 02.02.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: prof. PhDr. Ivan Klimeš
 
 
 
Guidelines
Svou bakalářskou praxí se chci věnovat distribuci a mediální recepci filmu Pulp Fiction – Historky z podsvětí v českém prostředí v 90. letech v širším kontextu distribuce amerických/hollywoodských filmů a redefinování pozice americké kinematografie v období kulturní a ekonomické transformace v Československu po roce 1989.
Vycházím z faktu, že uvádění amerických filmů bylo před rokem 1989 v rámci socialistického Československa značně limitováno, zatímco po listopadové revoluci začaly smlouvy s největšími americkými filmovými studii představovat klíčový prvek určující podobu podnikání nově vzniklých českých distribučních společností. Americká produkce rychle obsadila většinu pozic v žebříčcích nejnavštěvovanějších filmů, zaujala procentuálně největší část filmového importu, a v Česku stejně jako v dalších evropských zemích zavládl strach z tzv. kulturního imperialismu Hollywoodu.
Americký film na druhou stranu v té době triumfoval i z hlediska uměleckého; ve stejném roce, kdy se Východní blok začal rozpadat, vyhrál Zlatou palmu, hlavní cenu filmového festivalu v Cannes, americký film Sex, lži a video a spustil vlnu zájmu o alternativní („uměleckou“) americkou produkci souhrnně označovanou jako „americký nezávislý film“, jehož dalším průlomovým dílem se stal právě film Quentina Tarantina Pulp Fiction.
Metodou orálního historie a diskurzivní analýzy chci zjistit, jakou pozici zaujímalo Pulp Fiction v nabídce jeho českého distributora, společnosti Gemini Film, a jakým způsobem jej nahlížela dobová filmová kritika vzhledem k popsanému historickému kontextu.
References
ANDREW, Geoff: Podivnější než ráj: filmoví režiséři nezávislé scény v současné americké kinematografii. Praha: Volvox Globator, 2001.
ČERMÁK, Leo: Od monopolu k oligopolu: Česká filmová distribuce v letech 1989-1993. Brno, 2008. Diplomová práce. Masarykova univerzita. Filozofická fakulta
DANIELIS, Aleš: Česká filmová distribuce po roce 1989. Iluminace 19, 2007, č. 1(65), s. 53-104.
KING, Geoff: American independent cinema. Bloomington: Indiana University Press, 2005.
PAGE, Edwin: Quinterssential Tarantino. Marion Boyars Publisher LTD, 2005.
PERREN, Alisa: sex, lies and marketing: Miramax and the Development of the Quality Indie Blockbuster. Films Quarterly 55, 2001, č. 2, s. 30-39.
STRNAD, Pavel: Transformace české kinematografie v letech 1989-1999. Praha, 2000. Diplomová práce. FAMU
SZCZEPANIK, Petr (ed.): Nová filmové historie. Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultur. Praha: Herrmann & synové 2004.
ŠÍR, Ondřej: Distribuční strategie. Olomouc, 2010. Diplomová práce (Mgr.). UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI. Filozofická fakulta
VANĚK, Miroslav a Pavel MÜCKE: Třetí strana trojúhelníku: teorie a praxe orální historie. Praha: Fakulta humanitních studií UK v Praze, 2011.
WYATT, Justin: The formation of the „major independent“: Miramax, New Line and the New Hollywood. in Steve Neale and Murray Smith (eds), Contemporary Hollywood Cinema. Londýn-New York: Routledge, 2003, s. 74-90
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html