Kognitivní přístup ke vzdělávání
Thesis title in Czech: | Kognitivní přístup ke vzdělávání |
---|---|
Thesis title in English: | Cognitive approach to learning |
Key words: | Kognitivní přístup|pozornost|paměť|Cvičné testování |
English key words: | Cognitive approach|Attention|Memory|Practise Testing |
Academic year of topic announcement: | 2018/2019 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 02.04.2019 |
Date of assignment: | 02.04.2019 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 05.04.2019 |
Date and time of defence: | 02.09.2022 00:00 |
Date of electronic submission: | 12.05.2021 |
Date of proceeded defence: | 02.09.2022 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. RNDr. Tereza Nekovářová, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem bakalářské práce bude srovnání klasického přístupu ke vzdělávání zaměřeného na obsah s kognitivním přístupem, který se zaměřuje na proces učení. Práce popíše principy kognitivního přístupu a jeho implementace ve školství.
Těžištěm bakalářské práce bude charakteristika kognitivního přístupu ke vzdělávání. Práce se v úvodu zaměří na podrobnější popis kognitivního přístupu. V této části bude zmíněna role jednotlivých kognitivních procesů (jako je pozornost, představivost, usuzování a myšlení apod.), kterým se věnuje kognitivní psychologie, v pedagogické praxi. Větší prostor zde bude dán myšlenkovým operacím, které mohou napomoci procesu učení. Následovat bude stručný popis klasického přístupu ke vzdělávání, který je založen na předávání informací. V dalším kroku práce srovná klady a zápory obou přístupů. V závěru budou zmíněny různé možnosti aplikace kognitivního přístupu ve vzdělávání. Veškeré tyto informace budou zpracovány na základě rešerše odborné literatury. V práci budou shrnuty výstupy výzkumných studií, které prověřovali, resp. porovnávali užití uvedených edukačních přístupů. V rámci výzkumné části práce bude navržena experimentální studie. Experiment bude proveden žáky základních škol. Cílem bude srovnání kognitivního a klasického přístupu ve výuce cizího jazyka. Pro design experimentu budou využity informace z teoretické části práce. Jedna třída bude celý školní rok vedena učitelem zaškoleným v technikách založených na kognitivním přístupu. Ve druhé třídě budou zachovány tradiční metody výuky cizího jazyka. Na konci každého pololetí proběhne srovnání. Ke srovnání poslouží informace o množství nově naučených slovíček, zvládnutí gramatiky i dovednosti praktického využívání jazyka. |
References |
AUSUBEL, D.P. (1977). The facilitation of meaningful verbal learning in the classroom. Educational Psychologist, 12(2) 162-178.
GROTZER, T.A., PERKINS, D.N. (2000). Teaching intelligence: A performance conception. In R.J. Sternberg (Ed.) Handbook of intelligence (pp. 492-515). New York: Cambridge University Press. HERNNSTEIN, R.J., NICKERSON, R.S., DE SANCHEZ, M., SWETS, J.A. (1986). Teaching thinking skills. American Psychologist, 41, 1279-1289 R.J. STERNBERG, R.J.,WILLIAMS, W.M, Intelligence, instruciton, and assessment: Theory into practice. ISBN-13: 978-0805825114 STERNBERG, R.J., WILLIAMS, W.M. (2002). Educational psychology. Boston: Allyn and Bacon. ISBN 0-321-01184-8. STERNBERG, R.J. (1998c) Schools should nurture wisdom. In B.Z. Presseeisen (Ed), Teaching for intelligence I (pp. 55-82). Arlington Heights, IL: Skylight. |