Labelling jako součást pedagogického diskursu na střední pedagogické škole
Thesis title in Czech: | Labelling jako součást pedagogického diskursu na střední pedagogické škole |
---|---|
Thesis title in English: | Labelling as part of a pedagogical discourse at a secondary pedagogical school |
Key words: | nálepkování|sociální deviace|sociální percepce|pedagogický diskurs|skryté kurikulum|klima školy a třídy|symbolický interakcionismus |
English key words: | labelling|social deviation|social perception|education discource|hidden curriculum|school and class climate|symbolic interactionism |
Academic year of topic announcement: | 2018/2019 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Education (21-KPED) |
Supervisor: | doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 11.03.2019 |
Date of assignment: | 11.03.2019 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 02.04.2019 |
Date and time of defence: | 08.09.2020 09:00 |
Date of electronic submission: | 28.07.2020 |
Date of proceeded defence: | 08.09.2020 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. |
Guidelines |
Diplomová práce bude mít teoreticko-empirický charakter. Zaměřuje se na proces etiketizace v pedagogickém diskursu.
Teoretická část se zaměří na představení symbolického interakcionismu a teorie labellingu, které umožňují vysvětlit nálepku jako sociální konstrukt. Poukáže na chyby v sociální percepci, možné oblasti přidělení nálepky a působení diskursu jako součásti skrytého kurikula školy či třídy. V empirické části bude proveden výzkum na základě pozorování na střední pedagogické škole. Cílem pozorování bude vysledovat, jaké diskursivní praktiky učitelé používají, když přidělují žákům nálepky. Závěrem práce bude následná identifikace diskursivních praktik, stanovení nejčastějších druhů nálepek a oblastí, které jsou u žáků oceňovány, a které naopak diskvalifikovány. |
References |
BÁRTLOVÁ, Sylva. Sociální patologie. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1998. ISBN 80-701-3259-0.
FOUCAULT, Michel. Diskurs: Autor ; Genealogie : tři studie. Praha: Svoboda. Filozofie a současnost (Svoboda), 1994. ISBN 80-205-0406-0. GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. Edukace (Hanex). ISBN 978-80-7409-010-3. HAYES, Nicky, 2003. Základy sociální psychologie. Vyd. 3. Praha: Portál. ISBN 80-717-8763-9. HELUS, Zdeněk a Marie KRHUTOVÁ. Sociální psychologie pro pedagogy: příprava na profesi. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1168-3 HELUS, Zdeněk, 2015. Sociální psychologie pro pedagogy. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4674-6. HOWARD S. BECKER. Outsiders: studies in the sociology of deviance. [New ed.]. New York: Free Press 1973. ISBN 06-848-3635-1. HRABAL, Vladimír. Sociální psychologie pro učitele: vybraná témata. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2002. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-246-0436-1. JARKOVSKÁ, Lucie. Školní třída pod genderovou lupou, Sociologický časopis/Czech Sociological Review. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2009, Vol. 45, No. 4, s. 727-752. ISSN 0038-0288. KAŠČÁK, Ondrej a PUPALA, Branislav. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus, 2009. ISBN 978-80-89055-98-2 MUNKOVÁ, Gabriela, 2013. Sociální deviace: přehled sociologických teorií. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk. ISBN 978-80-7380-398-8. SMÉKAL V.,MACEK P. Utváření a vývoj osobnosti, psychologické sociální a pedagogické aspekty. Brno: Barrister & Principal, 2002. ISBN 80-85947-83-8. |