Využití interkulturního pracovníka v procesu vzdělávání dětí s OMJ na základní školách v hlavním městě Praze
Thesis title in Czech: | Využití interkulturního pracovníka v procesu vzdělávání dětí s OMJ na základní školách v hlavním městě Praze |
---|---|
Thesis title in English: | Use of an intercultural worker in the process of educating children with different mother tongue at elementary schools in Prague |
Key words: | interkulturní práce|interkulturní pracovník|děti s odlišným mateřským jazykem|vzdělávání|základní škola|Praha |
English key words: | intercultural work|intercultural worker|children with different mother tongue|education|elementary school|Prague |
Academic year of topic announcement: | 2018/2019 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Social Work (21-KSOCP) |
Supervisor: | PhDr. Daniela Vodáčková |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 11.03.2019 |
Date of assignment: | 11.03.2019 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 11.04.2019 |
Date and time of defence: | 07.02.2023 09:30 |
Date of electronic submission: | 19.01.2023 |
Date of proceeded defence: | 07.02.2023 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PaedDr. Tatiana Matulayová, Ph.D. |
Guidelines |
Bakalářská práce se zabývá možnostmi využití interkulturních pracovníků na základních školách v hlavním městě Praze v souvislosti se vzděláváním dětí s odlišným mateřským jazykem. Popisuje současnou situaci v oblasti vzdělávání dětí – cizinců, v rámci povinné školní docházky a zkoumá aktuální praxi a potenciál profese interkulturní práce se zaměřením na spolupráci základních škol a interkulturních pracovníků. Práce zkoumá alternativní formy komunikace mezi základní školou a rodiči dětí s OMJ kteří sami mají obtíže při jednání v českém jazyce a definuje další problémová místa ve vztahu rodič – dítě – učitel (resp. základní škola). Praktická část práce se věnuje kvalitativní studii realizované pomocí polostandardizovaných rozhovorů s učiteli pěti zvolených základních škol, rodiči dětí s OMJ, které navštěvují základní školu a interkulturními pracovníky. |
References |
BAČÁKOVÁ, M. Uprchlíci a vzdělávání : děti uprchlíci na českých školách a jazyková výuka v rámci státního integračního programu. Praha : UNHCR, 2011, 95 s. ISBN nemá BARŠA, Pavel. Politická teorie multikulturalismu.Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. ISBN 80-85959-47-X DOHNALOVÁ, Eva. Úvod do sociální práce s migranty. Olomouc: CARITAS – Vyšší odborná škola sociální Olomouc, 2012. ISBN 978-80-87623-02-2 HENDL, J., 2008. Kvalitativní výzkum. 2. Vyd. Praha: Portál. 407 s. ISBN 97880- 7367-485- 4 JANEBOVÁ, Eva (ed.). Interkulturní komunikace ve škole. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, nakladatelství Fortuna, 2010, 96 s. ISBN 978-80-7373-063-5 KOLEKTIV AUTORŮ. Formování profese interkulturní pracovník/pracovnice: zahraniční zkušenosti, praxe a vzdělávání v ČR. Praha : InBáze, o.s. 2014, 313 s. ISBN 978-80-905759-0-5 KUŠNIRÁKOVÁ Tereza, ČIŽINSKÝ, Pavel. Dvacet let české migrační politiky: liberální, restriktivní, anebo ještě jiná? Geografie, 2011, roč. 116 , č.4, s. 497–517. PEAVY , Vance R. Sociodynamické poradenství – konstruktivistická perspektiva. Praha: Dům zahraniční spolupráce pro Centrum Euroguidance. 2013. ISBN 978-80-87335-55-0 POTOCKY-TRIPODI, Miriam. Best Practices for social work with refugees and Immigrants. New York: Columbia University Press. 2002. ISBN 0-231-11583-0 SAMOVAR, Larry A., PORTER, Richard E., MCDANIEL, Edwin R. Communication between cultures. N.Y. : Wadsworth, 2007, 415 s. ISBN 978-0-495-09538-5 SZALÓ, Csaba. Transnacionální migrace. Proměny identit, hranic a vědění o nich. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2007. ISBN 978-80-7325- 136-9. ŠIŠKOVÁ, Tatiana, (ed.) Výchova k toleranci a proti rasismu : Sborník. Praha: Portál 1998, 273 s., ISBN 80-7367-182-4 TRBOLA, Robert, RÁKOCZYOVÁ, Miroslava (eds.). Institucionální podmínky sociální integrace cizinců v ČR I. Brno: Barrister & Principal, 2011. ISBN 978-80-87474-19-8 TRBOLA, Robert, RÁKOCZYOVÁ, Miroslava, (eds.). Institucionální podmínky sociální integrace cizinců v ČR II. : role zaměstnání a vybraných institucí v procesu integrace. Brno : Barrister & Principal, o.s., 2011, 186 s. ISBN 978-80-87474-20-4 TROUSIL, Michal. Úloha a úskalí sociální práce s imigranty (The Problem and Difficulties of the Social Work with Migrants) : Akademické statě. Sociální práce/Sociálna Práca, 2007, č. 02, s. 103–114, ISSN 1213-6204 UHEREK Zdeněk et al.: Analýza státního integračního programu pro azylanty. Praha: Etnologický ústav AV ČR v.v.i. 2012 VODÁČKOVÁ, Daniela, OBRÁTILOVÁ, Eva a kol. Porozumění a krize : podpora interkulturní vnímavosti České společnosti prostřednictvím rozborů krizových situací u Vietnamců a Mongolů žijících v ČR. Praha : Charita ČR 2019, bez ISBN |